آرمان خالقی، دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران: فولاد می‌تواند کشور را از وابستگی انحصاری به نفت ر‌ها کند / احرامیان، عضو انجمن فولاد ایران: فولاد می‌تواند قسمت قابل توجهی از فقدان‌های نفتی را جبران کند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تحریم ها به عنوان یک عنصر منفی اقتصادی در ایران پذیرفته شده است. در این میان، بخش بزرگی از دولت بر لزوم حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی اتفاق نظر داشتند، اما ابزار ایران برای اقتصاد غیرنفتی چیست؟ بدون شک فولاد، مس و پتروشیمی سه عنوانی هستند که در حال حاضر خودنمایی می کنند. صنعت فولاد ایران با توجه به تاریخ ممتاز خود، بخش مهمی از اقتصاد غیرنفتی را بر عهده دارد که توسعه آن نیاز – کشور برای عبور از اقتصاد انحصاری نفتی است. رفع موانع تولید، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل، رفع موانع ارزی و جلوگیری از واردات، در کنار تسهیل فرآیند صادرات، از سرفصل‌های مهم فولاد کشور برای رونق اقتصاد غیرنفتی است. برخی کارشناسان نیز معتقدند صنعت فولاد ایران را باید با بزرگترین صنعت در این حوزه در جهان مقایسه کرد که این امر مستلزم افزایش تولید و تسهیل فرآیند از سوی دولت است.

آرمان خالقی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره نقش فولاد در اقتصاد غیرنفتی به الکت گفت: فولاد یکی از عوامل تقویت اقتصاد غیرنفتی در ایران است. فولاد می تواند به اقتصاد کشور کمک کند تا از وابستگی انحصاری خود به نفت و عوامل مرتبط با آن خلاص شود. در این راه باید به چند نکته توجه کرد. اولاً ظرفیت متالورژی ما برای اینکه بتوانیم در زمینه فولاد حرفی برای گفتن داشته باشیم و محصولات خاصی تولید کنیم. دوم مولفه های اقتصادی که می تواند فولاد ایران را در دنیا رقابتی کند. آینده صنعت فولاد جهان روشن است و قابلیت های خوبی در شاخص های اقتصادی ماشین سازی و ساخت و ساز دارد.

وی در خصوص لزوم افزایش تولید در صنایع پایین دستی افزود: در حوزه زیرساخت های فولادی کار کرده ایم اما باید توان اقتصادی بهتری برای فولاد ایجاد کنیم. صنایع تولیدی زیادی وجود دارد، اما ظرفیت اقتصادی و گردش تولید آنها باید توسعه یابد. اگر مقایسه ای با غول های فولادی دنیا داشته باشیم، باید در معامله تولید و هزینه کل تجدید نظر کنیم. در این صورت فولاد می تواند بار اقتصاد کشور را به دوش بکشد و در این صورت فولاد تصمیم گیرنده در توسعه کشور خواهد بود.

خالقی درباره لزوم تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای کاهش هزینه‌های تولید فولاد گفت: در حوزه صادرات باید روی مسائل لجستیکی کار کنیم. قیمت حمل و نقل در فولاد موثر است و باید روی حمل و نقل ریلی و کشتی تمرکز کنیم. فولاد هرگز نباید صددرصد به سمت دخالت دولت و اقتصاد کشور حرکت کند. موضوعی که فولاد را آسیب پذیر کرد، شکل اقتصاد دولتی و مداخله دولت بود. سبک مدیریت دولتی باعث شد بهره وری کافی نداشته باشیم. دولت باید زیرساخت های لازم برای توسعه و صادرات فولاد را فراهم کند. دولت می تواند کمک بزرگی به صنایع کشور در حمل و نقل کند که در روند صادرات نیز موثر است. با این کمک دولت می تواند صنایع را به سمت گذار از اقتصاد نفتی سوق دهد و صنایعی مانند فولاد را جایگزین اقتصاد غیرنفتی کند.

وی افزود: تقویت زیرساخت های حمل و نقل برای صادرات فولاد می تواند قیمت تمام شده فولاد را کاهش دهد و در رقابت پذیری آن در دنیا نقش داشته باشد. دولت از فولاد حمایت تعرفه ای می کند و تولیدکننده هم حق این موضوع را دارد، اما اگر بخواهیم فولاد خود را در بورس های جهانی عرضه کنیم، فولاد نیز باید در قراردادهای تعرفه صادرات و واردات شرکت کند. فولاد حساس است.

بهادر اهرمیان از اعضای انجمن فولاد ایران درباره نقش فولاد در تقویت اقتصاد غیرنفتی به الکت گفت: فولاد جایگزین مهمی در اقتصاد ما است. پس از نفت، پتروشیمی، مس و فولاد کشور باقی مانده است. توسعه فولاد از ضروریات توسعه اقتصادی غیرنفتی است. ایران در حال حاضر 30 میلیون ظرفیت تولید و 50 میلیون ظرفیت تولید فولاد دارد و این در حالی است که 40 درصد ظرفیت توسعه بیشتر در این صنعت وجود دارد. فولاد می تواند بخش بزرگی از تلفات نفت را جبران کند.

وی افزود: صنعت فولاد باید با دخالت کمتری از سوی دولت فعالیت کند. البته دولت توجه چندانی به تغییرات در حوزه فولاد ندارد و بخش خصوصی در سال های اخیر بیشترین نقش را در توسعه فولاد داشته است.

اهرمیان درباره رقابت پذیری فولاد ایران در دنیا گفت: فولاد ایران می تواند قیمت تمام شده فولاد را در دنیا کاهش دهد و به همین دلیل توان رقابت دارد. مشکل این است که چالش های سیاست خارجی بر آن تأثیر می گذارد. اکثر کشورهای شرق آسیا از فولاد ایران حمایت می کنند. الان ما عوارض صادراتی داریم که تشویق به ظرفیت سازی می کردند و الان به جایی رسیده ایم که برای صادرات عوارض وضع کردند و خیلی از شرکت ها در 6 ماه اول فعالیت خود را متوقف کردند. ماه های امسال به دلیل این سیاست. الان هیچ اقدام مثبتی برای صادرات صورت نگرفته و محدودیت هایی را اعمال کرده اند. باید چالش های ارزی و تعرفه ای بر سر راه صادرات فولاد را برطرف کنند تا صادرات را افزایش دهند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *