آغاز دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه؛ آیا راست افراطی پست نخست‌وزیری را از آن خود خواهد کرد؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورو نیوز: شهروندان فرانسه بامداد روز یکشنبه 7 ژوئیه (17 ژوئیه) برای انتخاب نمایندگان خود در دور دوم انتخابات پارلمانی به پای صندوق های رای رفتند.

مراکز اخذ رای از ساعت هشت صبح روز یکشنبه باز بوده و روند رای گیری تا ساعت هشت شب ادامه دارد. رای دهندگان در مناطق مرزی فرانسه شنبه گذشته رای خود را به صندوق انداختند.

در این انتخابات 49.5 میلیون رای دهنده ثبت نام شده 577 نماینده مجلس نمایندگان فرانسه را انتخاب خواهند کرد.

مجلس ملی راست افراطی یکشنبه گذشته در دور اول انتخابات به پیروزی تاریخی دست یافت و شانس تشکیل اولین دولت راست افراطی در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم را افزایش داد.

با این حال، امیدهای مارین لوپن برای کسب اکثریت مطلق در مجلس ملی پس از اتحاد احزاب مرکزی و چپ در هفته گذشته در تلاش برای شکست مجلس ملی، کمتر قطعی به نظر می رسد.

سه بلوک سیاسی بزرگ در این انتخابات رقابت می‌کنند: حزب راست افراطی «مجمع ملی»، ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از چپ میانه و نیروهای سبز و چپ، و ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون (آنسامبل).

این سه گروه در دور اول به ترتیب 34، 28 و 21 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب مجلس ملی به قدرت قانون‌گذاری مسلط در پارلمان تبدیل خواهد شد، اما نمی‌تواند به اکثریت مطلق 289 کرسی دست یابد. اگر این اکثریت را به دست آورند، می توانند نخست وزیری را به دست بگیرند و فرانسه را به شدت به سمت راست سوق دهند.

جردن باردلا، رهبر 28 ساله حزب مجمع ملی، می گوید که این حزب در صورت عدم کسب اکثریت مطلق از تشکیل دولت خودداری خواهد کرد. با این حال، مارین لوپن گفت که اگر اختلاف اندک باشد، حزب او ممکن است در این زمینه تلاش کند.

با این حال، حتی اگر مجلس شورای ملی از سمت نخست وزیری صرف نظر کند، باز هم با بیش از 200 نماینده (در مقایسه با 89 نماینده فعلی) بازیگر غالب پارلمان خواهد بود. چنین نتیجه ای می تواند کشور را وارد دوره ای از آشفتگی پارلمانی کند و اقتدار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را تضعیف کند.

در اوایل ژوئن، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از پیروزی حزب راست افراطی جامعه ملی در انتخابات پارلمان اروپا، پارلمان این کشور را منحل کرد و از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد.

رافائل گلوکسمن، رهبر ائتلاف چپ فرانسه، گفت که برای او دور دوم انتخابات یک همه پرسی است در مورد اینکه آیا “خانواده لوپن کنترل این کشور را به دست خواهند گرفت یا نه.”

او هفته گذشته به رادیو فرانس اینتر گفت: “فرانسه در لبه پرتگاه است و ما نمی دانیم که می پریم یا نه.”

حزب جامعه ملی که قبلاً به دلیل سابقه نژادپرستی و یهودی ستیزی مورد نفرت بخش بزرگی از مردم بود، در سال های اخیر و به دنبال خشم رأی دهندگان علیه امانوئل ماکرون به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها به وجود آمد. همچنین نگرانی ها در مورد موضوع مهاجرت در حال افزایش است.

لوپن روز چهارشنبه به تلویزیون TF1 گفت: فرانسوی ها تمایل واقعی برای تغییر دارند.

انتظار می رود گابریل اتل، نخست وزیر، موقعیت خود را در ترمیم کابینه پس از انتخابات از دست بدهد.

انتظار می رود اولین نتایج رسمی اواخر روز یکشنبه و بلافاصله پس از پایان رای گیری رسمی در ساعت 20:00 اعلام شود.

نتایج انتخابات کنونی می تواند تأثیرات عمده ای بر حمایت فرانسه از اوکراین در جنگ با روسیه، وضعیت مهاجران در این کشور و نقش فرانسه در اتحادیه اروپا داشته باشد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *