آیا تعداد نمایندگان مجلس پس از ۲۵ سال افزایش می‌یابد؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: اگرچه قانون اساسی ضرورت ساماندهی حوزه های انتخاباتی هر 10 سال یک بار از نظر تعداد کرسی های شورای اسلامی را مشخص کرده است، اما شوراها و دولت های مختلف در طول 25 سال گذشته اراده ای برای اجرای اصل 64 قانون اساسی نداشته اند.

در 23 مردادماه، ریاست مجلس طرحی را برای ساماندهی وضعیت حوزه های انتخاباتی و تعداد نمایندگان شورای اسلامی اعلام کرد.

همانطور که از عنوان این طرح پیداست، هدف از ارائه طرح مذکور که در زمان ابلاغ به امضای 53 نماینده مجلس رسیده است، افزایش تعداد حوزه های انتخاباتی و در نتیجه افزایش تعداد کرسی های مجلس شورای اسلامی است. شورا. شورا

بر اساس اصل 64 قانون اساسی «تعداد نمایندگان شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همه پرسی سال 1368 هجری شمسی پس از هر 10 سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و غیره حداکثر حداکثر از 20 نماینده می‌توانند تعداد نمایندگان را نمایندگی کنند.

اما تنها و آخرین بررسی تعداد نمایندگان مجلس در سال 1378 با ارائه لایحه قانونی صورت گرفت و پس از گذشت 25 سال و با وجود ارائه طرح های فراوان همچنان اصل 64 قانون اساسی آنچنان که باید جدی گرفته نمی شود. .

این امر به این دلیل است که حوزه های انتخاباتی طی این دو دهه شاهد تغییرات جمعیتی فراوانی بوده است و بدون تردید عدم اجرای اصل 64 قانون اساسی مربوط به تعدیل تعداد کرسی های شورا موجب نابرابری در حق خواهد شد. رای دادن به گروهی از ایرانیان رای دهید.

علاوه بر این، با توجه به اینکه ترسیم حدود حوزه های انتخاباتی و تعیین تعداد نمایندگان و تغییر و تعدیل آنها در بازه های زمانی مشخص، فرآیندی مهم، حساس و پیچیده است، ضروری است که مجلس و دولت جدید به تنظیم مقررات توجه ویژه داشته باشند. وضعیت نامتعادل حوزه های انتخاباتی شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن.

ناگفته نماند که در جلسه یازدهم، نمایندگان مجلس 5 طرح مجزا برای افزایش و ساماندهی حوزه های انتخاباتی ارائه کردند که در نهایت همه این طرح ها در قالب یک طرح تحت عنوان «اصلاح جدول زمان بندی حوزه های انتخاباتی شورای اسلامی و مجلس شورای اسلامی» قرار گرفت. نمایندگان.» “تعداد نمایندگان آنها” به منظور اصلاح جدول حوزه های انتخاباتی. تعداد نمایندگان اعلام و جمع آوری شد و سپس از اردیبهشت 1400 بر اساس معیارهای جمعیتی، پراکندگی جغرافیایی، محدودیت ها، عمرانی و مسائل امنیتی و سیاسی در کمیته های مربوطه بررسی و اصلاح شد.

در اینجا سرانجام نتایج این طرح پایان یافت، زیرا 40 نماینده برای 23 ایالت کشور تعیین شدند و 20 نماینده مربوط به حوزه های جدید انتخاباتی و 20 حوزه فعلی به افزایش نمایندگان اضافه شدند.

طرح فوق در نهایت در جلسه علنی 18 اردیبهشت ماه سال جاری به رای نمایندگان گذاشته شد، اما مانند جلسات گذشته مجلس، نمایندگان با رای نسبتا بالایی با کلیات آن مخالفت کردند تا بار دیگر طرح افزایش حوزه های انتخابیه و کرسی های مجلس مسلمانان از دستور کار بهارستان خارج شده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا وکلای مردم در مجلس دوازدهم عزم اجرای اصل 64 قانون اساسی را دارند که اجرای آن 25 سال است متوقف شده است؟

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *