ابداع اولین فناوری «اصلاح اتمی» در جهان که می‌تواند کشف داروها را متحول کند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورو نیوز: برای اولین بار در جهان، دانشمندان توانستند با موفقیت فناوری اصلاح یک اتم را توسعه دهند. چیزی که می تواند اساساً روند کشف دارو را تغییر دهد و اثربخشی آن را به حداکثر برساند.

ویرایش اتمی یک روش جدید و پیشرفته است که توسط دانشمندان برای تغییر دقیق اتم در یک مولکول ایجاد شده است.

با استفاده از این فناوری، تیمی از محققان در موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی (KAIST) راهی برای جایگزینی اتم اکسیژن در یک حلقه پنج ضلعی با اتم نیتروژن پیدا کردند.

در این فرآیند، اتم اکسیژن موجود در ترکیب آلی فوران با یک حلقه پنج ضلعی حاوی چهار اتم کربن و یک اتم اکسیژن با یک اتم نیتروژن جایگزین شد. مولکول حاصل از این فرآیند پیرول نام دارد که در صنعت داروسازی کاربرد زیادی دارد.

خواص دارو به آرایش اتم های سازنده آن بستگی دارد. اگر حتی یکی از این اتم ها تغییر کند، اثربخشی خود دارو نیز تغییر خواهد کرد.

با این حال، تغییر اتم کار آسانی نیست، و تلاش ها معمولاً شامل فرآیندهای گران قیمت و نصب چند مرحله ای است که به شرایط سخت نیاز دارد، که همگی دور از ایده آل و تجاری هستند.

تیم محققان کره ای به سرپرستی پروفسور یونسو پارک از انرژی نور برای غلبه بر چالش های موجود و جایگزینی اتم اکسیژن با نیتروژن استفاده کردند.

در مقاله منتشر شده توسط تیم تحقیقاتی آمده است: “این یک توانایی قدرتمند است که می تواند سنتز شیمیایی را ساده کند، مولکول های پیچیده را اصلاح کند و کشف دارو را افزایش دهد.”

در این روش از “قیچی مولکولی” برای برش حلقه های پنج ضلعی استفاده شد. برای انجام این کار، دکتر پارک و همکارانش از یک فوتوکاتالیست، مولکولی که در مواجهه با نور، واکنش را سرعت می بخشد، برای شکستن حلقه ها استفاده کردند. این امکان اصلاح اتمی در دما و فشار اتاق را فراهم کرد.

دانشمندان می گویند این اولین بار است که چنین چیزی به دست می آید.

محققان نوشتند که این «نمونه خارق‌العاده واکنش اصلاح مولکولی» را می‌توان برای انواع محصولات طبیعی و دارویی حاوی ترکیبات فوران به کار برد.

دکتر پارک گفت: “این پیشرفت، که ویرایش انتخابی ساختارهای حلقوی آلی پنج عضوی را امکان پذیر می کند، درهای جدیدی را برای ساخت ترکیبات دارویی بالقوه، که نشان دهنده یک چالش بزرگ در علم داروسازی است، باز خواهد کرد و می تواند این فرآیند را متحول کند.” برای استفاده در تولید دارو.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *