اجرای آزمایشی ریال دیجیتال بانک مرکزی

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ریال دیجیتال در جزیره کیش با همکاری بانک تجارت در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رونمایی و آزمایشی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی بانک تجارت، دکتر محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با تایید این موضوع که «ریال دیجیتال» همان اسکناس است و جزء پول نقد است. کارایی نظارت و جمع آوری اطلاعات در زمینه پرداخت به بانک مرکزی را افزایش می دهد و تنها تفاوت آنها در این است که ارز کاغذی در حال گردش در کشور کاغذی نبودن آن است.

رئیس کل بانک مرکزی دلیل انتخاب جزیره کیش برای بهره برداری از ریال دیجیتال را این است که این منطقه آزاد در حوزه فناوری پیشرو است و بسترهای لازم را فراهم می کند در زمینه خدمات بانکداری الکترونیک، ما جزو کشورهای پیشرو در جهان و ایران هستیم. حوزه شمول مالی نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته است به گونه ای که مردم عادی کشور از این پس می توانند از طریق ابزارهای الکترونیکی به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند.

دکتر فرزین افزود: حجم اسکناس و مسکوک در کشور به 1.3 درصد رسید که امروزه در کشور کمتر مردم و مناطق کمتری نیاز به اسکناس دارند و پرداخت الکترونیک تقریباً در همه جا امکان پذیر شده است در کشور.

ابزاری برای کاهش اثربخشی تحریم ها

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمار استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در جهان گفت: از 105 کشوری که وارد حوزه مطالعات پول دیجیتال بانک مرکزی شده اند، 76 کشور در مرحله تحقیقات و 16 کشور در مرحله تحقیقاتی قرار دارند. مرحله اثبات مفهوم و مرحله بعدی مرحله آزمایشی است. ما در حال حاضر از اثبات مفهوم به آزمایش در حال حرکت هستیم. سه کشور دنیا وارد فاز عملیاتی شده اند و به زودی کشورمان پس از پایان مرحله آزمایشی وارد فاز عملیاتی می شود.

وی با اشاره به اینکه برای پیاده سازی ریال دیجیتال از کد QR استفاده می شود و قدم بعدی حرکت به سمت NFC است، تصریح کرد: ریال دیجیتال ابزاری برای پدافند غیرعامل است و به کاهش اثرات تحریم ها کمک می کند و کشورهای مختلف به سمتی حرکت می کنند. ریال دیجیتال شکل گیری ارزهای دیجیتال بانک مرکزی حرکت کرده است و اگر بتوانیم از ریال دیجیتال در زمینه تشکیل بلوک ارز دیجیتال بانک مرکزی استفاده کنیم، می تواند به کاهش اثرات تحریم ها کمک کند.

مدیرعامل بانک تجارت پیشنهاد استفاده از ریال دیجیتال در تامین مالی زنجیره تامین را مطرح کرد

مدیرعامل بانک تجارت نیز در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران عامل بانک ها و معاونین بانک مرکزی برگزار شد، گفت: ریال دیجیتال یکی از اقدامات اصلی بانک مرکزی است. و این اقدام ابتکاری در بلندمدت اثرات بسیار ارزنده ای در مدیریت سیاست های پولی خواهد داشت که قابل تقدیر است.

مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه منطق ریال دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین است و قابلیت انجام تسویه «آنلاین» و «آنی» را دارد، تصریح کرد: این دو ویژگی مهم در تقابل با روش‌های معوق فعلی است که می‌تواند یکی باشد. از پیچیده ترین روش ها جاذبه های مهم دیجیتال واقعی برای شرکت ها.

دکتر آکلی با اشاره به اینکه اهداف استفاده از ریال دیجیتال به صورت سازمان یافته و با استقرار دقیق آن محقق می شود، افزود: ریال دیجیتال بر اساس یک نیاز واقعی شکل گرفت و این قابلیت را در پایلوت در اختیار تاکسی های کیش قرار دادیم. از طریق قرارداد با تاکسیرانی در منطقه آزاد کیش انجام شد و به عقیده ما، دستیابی به توافقات در بازار صنفی مزیت خاصی را برای آنها به همراه خواهد داشت و می تواند به سرعت توسعه یابد.

مدیرعامل بانک تجارت تصریح کرد: در ابتدای طرح به منظور تشخیص و رفع نواقص احتمالی، برای 800 نفر از کارکنان این بانک ریال دیجیتال و بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی با توجه به اهمیت جمع آوری کردیم. با استفاده از روش تامین مالی سریالی، معتقدیم که ریال دیجیتال می تواند به سرعت در این فرآیند مورد استفاده قرار گیرد و به طور گسترده در بخش های مختلف اقتصاد کنترل شود.

دکتر دکتر با اشاره به اقدامات تشویقی و ترویجی بانک تجارت برای استفاده از ریال دیجیتال گفت: جاری: ریال دیجیتال بانک تجارت با همکاری شرکت ایران کیش و اپلیکیشن “بات لایو” در حال حاضر در حال گذراندن مرحله اجرای آزمایشی در جزیره کیش است و در صورت تایید بانک مرکزی، این ابزار موثر می تواند به صورت گسترده در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد. سایر بخش ها، به ویژه اتحادیه ها.

مدیرعامل بانک تجارت در خاتمه از تلاش و پیگیری بانک مرکزی در اجرای ریال دیجیتال و ابزار امید برای ایجاد سیستم یکپارچه در ریال دیجیتال تشکر کرد و افزود: در حال حاضر هر بانکی ریال دیجیتال خود را دارد. که در برنامه های آتی می تواند قابلیت تبادل داشته باشد، امیدوارم ریال دیجیتال با توسعه آن و همراهی با سایر بازیگران صنعت بانکداری، کل اکوسیستم را به عنوان یک ابزار یکپارچه پوشش دهد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *