احیای بازدارندگی از طریق توجه همزمان به قدرت فناوری، بهبود زیرساخت‌ها و قدرت اقتصادی ممکن است / کم هزینه‌ترین و پایدارترین روش ایجاد بازدارندگی در دنیای مدرن، کسب قدرت اقتصادی است / کشورهایی مثل سنگاپور و مالزی هم قدرت آنچنانی ندارند اما قدرت بازدارندگی زیادی دارند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

رحمان قهرمان پور، تحلیلگر بین المللی درباره واکنش احتمالی ایران به ترور سید حسن نصرالله توسط اسرائیل می گوید که ایران تا این لحظه هیچ نشانه ای از واکنش نظامی نشان نداده است. تجربه عملیات الصادق، ترور هنیه در تهران و ترور سید حسن نصرالله نشان داد که ایران در حال بازنگری در رویکرد خود است. این بررسی به این معنا نیست که گزینه نظامی به طور کامل کنار گذاشته شده است، اما اکنون این تفکر در حال تقویت است که باید نگاه جامع تری به بازدارندگی داشته باشیم.

رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با اینتیکا درباره راهکارهای بازدارندگی پس از ترور سید حسن نصرالله گفت: بازدارندگی مفهومی جامع است و اشتباه رایج این است که بازدارندگی فقط در بعد نظامی تحلیل می شود. ما در دنیا مدل هایی داریم که بر مدل نظامی بازدارندگی تکیه دارند. این نوع بازداری منجر به توسعه اقتصادی و فناوری در حاشیه می شود. به بیان ساده، بازدارندگی نظامی در درجه اول به بقا بستگی دارد، نه توسعه. بازدارندگی نظامی در کشورهای توسعه یافته مقدمه توسعه اقتصادی است.

وی افزود: کسب قدرت اقتصادی در دنیای مدرن ارزان ترین و باثبات ترین راه برای ایجاد بازدارندگی است. به کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی نگاه کنید که از نظر نظامی قوی نیستند، اما قدرت بازدارندگی زیادی دارند. البته برخی فکر می کنند که ما در خاورمیانه زندگی می کنیم، این یک فضای امنیتی است و بازدارندگی اقتصادی کارساز نیست. حقیقت این است که بازدارندگی نظامی در درازمدت کارساز نیست و کشورها را به مدار بقا می کشاند. مصر یکی از کشورهایی است که به دلیل تمرکز بیش از حد بر بازدارندگی نظامی در مدار بقا افتاده است و کشورهای غربی اصطلاحی برای مصر دارند و می گویند ما باید به این کشور کمک کنیم تا زنده بماند. تجربه مصر تجربه مهمی است. مصر که تلاش می کرد از طریق اتحاد اعراب و رویارویی با اسرائیل وحدت عرب را تشکیل دهد، در نهایت به این نتیجه رسید که نمی تواند این کار را انجام دهد.

وی در مورد توازن قدرت بازدارندگی گفت: منظور من ضرورت کنار گذاشتن قدرت نظامی نیست. ابعاد مختلف بازدارندگی باید متعادل باشد. نیروهای اجتماعی، اقتصادی و نظامی با هم یک نیروی بازدارنده ایجاد می کنند. اگر کشوری حتی در بعد نظامی قوی باشد، اما نهاد قدرت آن در جامعه جا افتاده باشد، طبیعتاً بازدارنده مؤثری نخواهد داشت. ایده کاهش بازدارندگی به بازدارندگی نظامی نوعی تقلیل گرایی مفهومی است و در بلندمدت موثر نخواهد بود. »

وی افزود: ایران صبور خواهد بود و مانند تجربیات قبلی جنگ بین حزب الله و اسرائیل تا آرام شدن اوضاع صبر می کنیم. وی افزود: ایران در تلاش برای احیای حزب الله است، اما با توجه به اینکه اسرائیل در یک سال گذشته در حال جنگ بود، دوره صبر این بار طولانی تر خواهد بود.

قهرمان پور درباره واکنش نظامی احتمالی ایران گفت: ایران تا این لحظه هیچ نشانه‌ای از واکنش نظامی نشان نداده است. بررسی رویکرد آن به این معنا نیست که گزینه نظامی به طور کامل کنار گذاشته شده است، اما اکنون این تفکر در حال تقویت است که باید نگاه جامع تری به بازدارندگی بیندازیم. از طریق توجه همزمان به قدرت تکنولوژیکی، بهبود زیرساخت ها و قدرت اقتصادی، ما تنها می توانیم بر یک بعد قدرت بازدارندگی تاکید کنیم.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *