از هزینه‌های هنگفت لیگ فوتبال عربستان سعودی چه می‌دانیم؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بی بی سی: فصل 2024-25 لیگ حرفه ای عربستان از روز پنجشنبه (22 اوت) آغاز شد. یک سال پیش به نظر می رسید که ستارگان بین المللی فوتبال هر روز به ریاض، جده و دیگر شهرهای آن کشور می روند.

در مجموع 700 میلیون پوند برای خرید بازیکنان مشهوری مانند نیمار، کریم بنزما و ریاض محرز هزینه شد. ستاره هایی که به دنبال کریستیانو رونالدو به خاورمیانه رفتند.

اگر مثل سال گذشته انتظار هزینه های هنگفتی را داشتید، باید بگویید با وجود افت بازار نقل و انتقالات جهانی به طور کلی، انتظارات شما برآورده نشد.

سایمون چادویک، استاد اقتصاد ورزش و ژئوپلیتیک در دانشکده مدیریت و اقتصاد پاریس، به بی‌بی‌سی گفت: تابستان نسبتاً آرامی در دنیای فوتبال بود.

چادویک این را به “ترکیبی از شرایط سخت اقتصادی، تاخیر در پایان مسابقات ملی قاره ای، و تلاش باشگاه ها برای پایبندی به قوانین محلی در مکان های مختلف” نسبت می دهد.

اگرچه شایعاتی مبنی بر مذاکره با محمد صلاح، مهاجم لیورپول و وینیسیوس جونیور، مهاجم رئال مادرید به گوش می رسد، اما هنوز خبری از انتقال پرمخاطب به فوتبال عربستان نیست.

ایوان تونی، مهاجم برنتفورد و تیم ملی انگلیس، آخرین بازیکنی است که مورد توجه تیم های عربستانی قرار گرفته است، اما باشگاه انگلیسی مدتی پیش پیشنهاد 35 میلیون پوندی الاهلی برای این بازیکن 28 ساله را رد کرد. .

چادویک می‌گوید: «مشکل پرداخت دلارهای کلان برای ستاره‌های وارداتی این است که اگر ادامه پیدا کند، پایانی در چشم نیست.

وی افزود: این بسیار گران است، تضمین کننده موفقیت نیست، باعث بی ثباتی و تضعیف عملکرد تیم ملی می شود: اکنون نسبت به دو سال قبل ممکن است تفکر استراتژیک در فوتبال عربستان وجود داشته باشد.

با این حال هنوز ستاره های بزرگی در فوتبال عربستان فعالیت می کنند. این لیگ شامل 14 بازیکن در رقابت های یورو 2024 بود که مریخ دمیرال، مدافع میانی باشگاه الاهلی و تیم ملی ترکیه از جمله آنها بود.

دمیرال به بی بی سی گفت: ما به همه ثابت کردیم که لیگ حرفه ای عربستان لیگ آسانی نیست. ما در آنجا سخت کار می کنیم و تمرینات و مسابقات ما آنطور که همه فکر می کنند آسان نیست.

الاهلی یکی از چهار تیم بزرگ در رقابت های باشگاهی عربستان است و فصل گذشته در رده سوم لیگ قرار گرفت و متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور است. این صندوق همچنین مالک باشگاه انگلیسی نیوکاسل است.

الهلال بهترین باشگاه عربستان با 19 قهرمانی فصل گذشته با 14 امتیاز از النصر قهرمان شد و با 34 پیروزی متوالی به رکورد جهانی دست یافت.

الکساندر میتروویچ از فولام و رابین نوس از وولوز به این تیم رفتند. تنها بازیکنی که بیشتر از مهاجم صرب گل زده، رونالدو است و تنها بازیکنی که بیشتر از نوس پاس گل داده، محرز است. در عین حال خط دفاعی این تیم به رهبری کالیدو کولیبالی باعث شد تیم های کمتری به میدان بیایند.

اکنون بزرگترین سوال این است که نیمار چه زمانی برمی گردد. نجم در مهرماه تنها 5 بازی انجام داد تا اینکه رباط زانویش آسیب دید. به نظر می رسد پاسخ این سوال در شهریور ماه مشخص شود.

النصر فصل گذشته را با وجود 100 گل دست خالی به پایان رساند و با 17 امتیاز کمتر از الاهلی، تیم سوم لیگ، لیگ را به پایان رساند. این واقعیت که النصر یک ماشین برنده بود، فشار روانی روی لوئیس کاسترو، سرمربی این تیم را کاهش نداد، به خصوص با آمادگی ضعیف برای فصل، که در نهایت با شکست 4-1 مقابل الهلال در فینال سوپرجام انجامید. .

رونالدو باز هم در تیتر اخبار باقی خواهد ماند، هرچند نمی توان با قطعیت گفت که می تواند به رکورد 35 گل فصل گذشته خود (که رکورد لیگ هم بود) برسد. ستاره 39 ساله پرتغالی رقبای سرسختی مانند سادیو مانه، آیمریک لاپورته و مارسلو بروزوویچ را در کنار خود می بیند.

باشگاه الاتحاد جده که با شایستگی قهرمان فصل 2022-23 شد، سال گذشته در رده پنجم جدول قرار گرفت. این نتیجه با وجود جذب ستارگان بزرگی چون انگولو کانته، کریم بنزما و فابیانو به دست آمد.

این آرژانتینی نیز جای خود را به لوران بلان داد و حالا این تیم بدون حضور در رقابت های آسیایی، موسی دیابی را نیز با 50 میلیون پوند از استون ویلا ( رقم نقل و انتقالات تابستانی فعلی تا کنون) و انتظارات هوادارانش جذب کرده است. بسیار بالا هستند.

الاهلی شهروند این تیم با حضور محرز، روبرتو فیرمینو و فیراس برایکان (بهترین گلزن عربستانی لیگ) خط حمله جذابی دارد.

آلن سن ماکسیمین این تیم را به مقصد فنرباغچه ترکیه ترک کرد و از بازی های تدارکاتی به نظر می رسد که فیرمینو، مهاجم سابق لیورپول با اوج خود فاصله زیادی دارد. هواداران این تیم حالا منتظر ماتیاس گیزل سرمربی تیم آلمانی هستند تا در این فصل مقام سومی فصل قبل را به قهرمانی تبدیل کند.

دمیرال گفت: «هواداران ما شگفت‌انگیز هستند، مخصوصاً در بازی‌های خارج از خانه که تعداد زیادی مانند 20000 نفر وجود دارد.

این برای ما و به خصوص برای بازیکنان بسیار خوب است زیرا ما همیشه احساس حمایت می کنیم. شما نمی توانید چنین هوادارانی را در لیگ عربستان پیدا کنید، به همین دلیل فکر می کنم ما خوش شانس هستیم.”

به طور کلی، این لیگ امیدوار است که رکورد میانگین حضور در فصل قبل را که 8000 نفر بود، بهبود بخشد. در واقع حضور تماشاگران «چهار بزرگ» بسیار خوب است و اولویت اصلی افزایش تعداد تماشاگران برای تیم های دیگر است.

اوبامیانگ جزو تازه واردان است

این وضعیت در داخل زمین است. پس از قهرمانی الفتای فام در سال 1987، تنها دو باشگاه توانستند اقتدار “چهار بزرگ” را به چالش بکشند: الفتح و الشباب که فصل قبل به ترتیب هفتم و هشتم شده بودند.

تاوون که در فصل قبل چهارم شده بود با تمام وجود تلاش می کند تا پیشنهادی مشابه ارائه دهد. العفاس که با هدایت استیون جرارد به رتبه ششم رسیده است، با جذب مارک رودوک، دروازه بان فولام، به دنبال عملکرد بهتری است.

القادسیه که فصل گذشته به بالاترین سطح فوتبال عربستان صعود کرد، دیگر تیمی است که چشمان زیادی به آنها دارد. این تیم اهل شهر الخبر در شرق کشور و متعلق به شرکت آرامکو، غول نفتی عربستان و یکی از ثروتمندترین شرکت های جهان است.

رابی فاولر، سرمربی، علیرغم شکست ناپذیری در هشت بازی اول فصل، اخراج شد و میشل جایگزین او، تیم را ارتقا داد.

برای شناخت بهتر باید بگوییم که این باشگاه در نقل و انتقالات بسیار فعال بوده است. پیر امریک اوبامیانگ از مارسی به این تیم پیوست و ناچو، مدافع میانی تیم ملی اسپانیا از رئال مادرید به این تیم آمد.

به این ترتیب، یک گروه قوی اسپانیایی زبان در این باشگاه تشکیل شده است، گروهی که شامل جولیان کوئینینس، ملی پوش مکزیکی، پرو آندره کاریلو، ناهیتان ناندز اروگوئه ای و ازکیل فرناندز بازیکن آرژانتینی زیر 23 سال است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *