فرونشست در مناطق مرکزی ایران به رکورد جهانی رسید. استاندار قم چندی پیش اعلام کرد که فعالیت های معدنی باعث افت در این استان شده است. فعالیت های معدنی منجر به ریزش زمین می شود و این امر باعث ایجاد بحران های جدی در اطراف شهر قم می شود. در مقابل جاده قم به اصفهان به طور کلی نمونه های جدی فرونشست را تشکیل می داد که هنوز برای رفع چالش های آن اقدامی نشده است.
وی در خصوص نمونه های مشابه در کشورهای دیگر گفت: به نظر من بر اساس آزمایش های علمی در خصوص معادن زیرزمینی به دلیل توسعه حفره های زیرزمینی پدیده ای به نام فرونشست یا فروپاشی ناگهانی رخ می دهد. به دلیل استخراج تصادفی، این پدیده مورد انتظار است. در کشورهای اروپایی مانند هلند که مشکل کمبود آب ندارند، به دلیل استخراج شدید معادن زغال سنگ سقوط کردند.
وی درباره وضعیت کاشان از نظر فرود گفت: به نظر من کاشان یک آزمایشگاه جهانی منحصر به فرد از نظر فرود است. شکاف های طاهرآباد و زندان جدید کاشان واقعاً وحشتناک است. من عکسی گذاشتم که اختلاف ارتفاع بیش از 90 سانتی متر را نشان می دهد. من برای گزارش به جاهای زیادی رفته ام اما این پدیده بسیار نادر است. منطقه کاشان یکی از مناطقی است که به شدت تحت تاثیر فرونشست زمین ناشی از برداشت بی رویه آب قرار گرفته است. به دلیل بی توجهی به ورود و خروج آب های زیرزمینی و تعادل این دو ورودی و خروجی، متاسفانه بیشترین میزان افت در استان اصفهان در این نقطه ثبت می شود. اثرات فرونشست آخرین اثرات فرونشست زمین است و اگر اقدامی صورت نگیرد دیگر دیر شده است.
مدیر مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه درباره قرار گرفتن خط ریلی اصفهان – تهران در مسیر فرود گفت: مسیر اصفهان – قم را به دلیل خط ریلی پرسرعت بررسی کرده ایم. از تهران به قم و از قم تا اصفهان 285 کیلومتر تقاطع فرونشست به صورت لکه های مجزا داریم که میزان فرونشست 10 سانتی متر در سال است. به کمیت این عدد توجه کنید، یعنی ده سال دیگر این عدد به یک متر می رسد. هیچ جاده ای تحمل یک متر فرونشست را ندارد. منطقه بین اصفهان و قم یکی از برجسته ترین مسیرهای فرود به حساب می آید.
وی افزود: 30×40 کیلومتر در جنوب تهران داریم و در منطقه شمال نیز در دامنه دریاچه نمک نقاطی داریم. از کمربندی قم تا کاشان کل مسیر فرونشست است و ترک های عجیبی داریم. از کاشان به اصفهان پس از گذر از ارتفاعات حبیب آباد و دولت آباد درگیر فرود می شوند.