اغلب زایمان‌های برخی استان‌ها متعلق به مادران افغانستانی است / برخی روستاها خالی از سکنه ایرانی شده‌اند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

خانه ملت: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه اکثر ولادت‌ها در برخی استان‌ها متعلق به مادران افغانستانی است و برخی روستاها توسط ایرانیان رها شده است، گفت: باید با مدیرانی که قوانین جمعیتی را اجرا نمی‌کنند برخورد جدی شود همچنین نظارت بر اجرای قوانین جمعیتی را در اولویت قرار دهد.

سید محمد جمالیان درباره بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره خطر پیری زودرس جمعیت کشور گفت: باید به سالمندی جمعیت از دو جنبه نگاه کرد، اما نتوانستیم تامین زیرساخت ها برای سالمندان و توجه به این مهم بر عهده وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه بسته شدن پنجره جمعیتی یک هشدار جدی است، تصریح کرد: کشور به سرعت در حال حرکت به سمت سالمندی است و تعداد کارگران جوان در حال کاهش و سالمندان که معمولا قشر نیازمند هستند در حال افزایش است.

نماینده مردم اراک و کمگان در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند راه حلی برای جلوگیری از خطر پیری زودرس جمعیت کشور پیدا کند و همه دستگاه ها باید با آن همکاری کنند وزارت بهداشت در تامین سلامت مردم 25 تا 30 درصد است و باید وزارتخانه هایی ایجاد شود به غیر از این وزارتخانه برای تامین سلامت مردم، البته نقش آنها در جوانی مردم بیش از 30 درصد نیست. با وجود اینکه وزارت بهداشت که رهبر معظم انقلاب هستند مسئول جمعیت هستند و به همین دلیل این موضوع را به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کردند.

جمالیان تصریح کرد: مراکز جامع سلامت در مناطق روستایی و شهری باید زمینه باروری و تشویق مردم را به افزایش جمعیت از نظر بهداشتی فراهم کنند البته برخی از زوجین که تعداد آنها کم نیست به هر دلیلی دچار ناباروری می شوند ناباروری بسیار بالاست وزارت بهداشت باید در این زمینه سیاستی داشته باشد که بخش دولتی و خصوصی را تحت پوشش قرار دهد و برای زوج هایی که می خواهند بچه دار شوند اما توان مالی ندارند و یا تمام هزینه های آنها را پرداخت می کنند، قیمت مناسبی برای درمان ناباروری اعمال کند.

یکی از اعضای کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی افزود: البته وزارت بهداشت در برخی از مسائل جمعیتی مانند وضعیت اقتصادی مثلاً و حقوق کارمندان و کارگران از این قبیل نقشی ندارد. خواسته های فرزندان را در نظر نگیریم و اگر این امر را در جوانان جامعه مهم ندانیم، موفقیت بزرگی حاصل نمی شود زیرا برخی از خانواده ها تمایل به فرزندآوری دارند، اما نمی توانند هزینه های فرزندآوری را بپردازند. .

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها به دلیل سکونت در آپارتمان های کوچک تمایلی به افزایش تعداد فرزندان ندارند، گفت: بسیاری از خانواده ها به داشتن یک فرزند تمایل دارند و برای افزایش جمعیت باید مشکل مسکن حل شود. سایر وزارتخانه ها باید با وزارت بهداشت همکاری کنند و امکانات لازم را برای تامین مسکن مناسب برای همسران فراهم کنند.

نماینده مردم اراک و کمیگان در مجلس دوازدهم بر تشدید نظارت بر اجرای قوانین در حوزه جوانان تاکید کرد و گفت: متاسفانه نظارت چشمگیری بر اجرای بسیاری از قوانین در حوزه جوانان وجود ندارد. منطقه جمعیتی و در واقع قوانین با سلیقه اجرا می شود و این موضوع گلایه های جدی داشته است.

جمالیان بر لزوم اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانان در برابر جمعیت تاکید کرد و ادامه داد: توجه به اجرای قوانین در حوزه جمعیتی باید یک باور و وظیفه برای همه مدیران کشوری باشد. آنها باید این مهم را از کارکنان خود شروع کنند و فرزندان همکاری لازم را با کارکنان داشته باشند تا در آینده نزدیک مشکلات سالمندی گریبانگیر کشور نشود. مدیرانی که با سخت گیری های بی مورد اجازه اجرای قانون را نمی دهند، خائن به کشور هستند و باید با آنها برخورد شود. نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی و سایر دستگاه ها باید این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهند و با مدیرانی که در اجرای قوانین کوتاهی می کنند برخورد جدی کنند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی با یادآوری اینکه در راستای جوانی جمعیت به موفقیت هایی رسیده ایم اما هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم، افزود: سن ازدواج رو به افزایش است و این امر اتفاقی است که باعث شده است زوجینی در سنین بالاتر از سن فرزندآوری ازدواج کنند و تمایل زیادی به بچه دار شدن ندارند، بنابراین باید از نظر اجتماعی به سن ازدواج توجه کرد و برای آن برنامه ریزی کرد البته وزارت بهداشت به عنوان متولی جمعیت به تنهایی نمی تواند کاری برای افزایش سن ازدواج انجام دهد و نهادهای مربوطه باید برای کاهش سن ازدواج و افزایش تمایل زوجین همکاری لازم را انجام دهند. آنها بچه دارند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون جمعیت جوان باید زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و دبیر وزارت بهداشت باشد، گفت: اگر وزارت بهداشت به تنهایی به عنوان رئیس کارگروه جمعیت جوانان در در کشور، قطعاً جمعیت جوان موفقیت چندانی نخواهد داشت و آنها باید مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور باشند. باید در زوجین میل به فرزندآوری و در جوانان به ازدواج ایجاد شود و این موارد در قوانین جمعیتی تصریح شود. وزارت بهداشت بالاخره می تواند در درمان ناباروری دخالت کند، از سقط جنین های غیرقانونی جلوگیری کند و در غیر این صورت به تنهایی نمی تواند کار دیگری انجام دهد. امیدواریم با توجه به حساسیت این موضوع و تاکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب، آقای دکتر مزیکیان کارگروه ملی جمعیتی را زیر نظر خود تشکیل دهند و در سطح استانداری تشکیل شود. در رأس آن استانداران و رؤسای دانشگاه ها قرار می گیرد و وزیر بهداشت نیز دبیر این کارگروه خواهد بود، زیرا بحث جمعیت موضوع مهم و حساسی است البته ما باید به فکر خارجی ها هم باشیم زیرا باروری این گروه است بسیار بالا

نگرانی از افزایش تعداد فرزندان اتباع خارجی نسبت به ایرانیان را باید جدی گرفت

نماینده مردم اراک و کومیجان در مجلس دوازدهم تصریح کرد: بیشتر ولادت ها در برخی استان ها متعلق به اتباع خارجی به ویژه افغانستانی است و برخی روستاها نیز توسط ایرانیان رها شده است، بنابراین دولت و مجلس باید این هشدار را جدی بگیرند و ساماندهی کنند. برنامه ای ویژه برای پذیرایی از شهروندان

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *