اگر بخواهیم صنعت نفت را سرپا نگه داریم نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم / عدم وجود تکنولوژی خارجی ما را به جایی رسانده که بیش از ۲۰ درصد مخازن را نمی‌توانیم استخراج کنیم / ما وقتی با کمبود گاز مواجه شویم، تولید صنعت می‌خوابد؛ اگر روند بهینه‌سازی اتفاق نیفتد این وضعیت بدتر هم می‌شود؛ اتفاقی که با دولت جلیلی می‌افتد، همین است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

حمید فرنام کارشناس انرژی می گوید: 200 میلیارد دلار برنامه صنعت نفت است و اگر بخواهیم صنعت نفت را سرپا نگه داریم به این میزان سرمایه گذاری نیاز داریم. مخازن ما به نیمه دوم رسیده است و به فناوری استخراج بالاتری نیاز داریم. کمبود تکنولوژی خارجی ما را به جایی رسانده که نمی توانیم بیش از 20 درصد از مخازن را استخراج کنیم.

حمید فرنام، کارشناس انرژی، درباره کمبود در بخش گاز و لزوم بهبود آن به «چوسین» گفت: به اوکراین نگاه کنید که دوباره تحت تحریم قرار گرفت. این کشور با بهبود مصرف انرژی توانست مصرف را کاهش داده و اثرات تحریم گاز را خنثی کند. در شرایطی که داریم، بهبود یکی از ضروریات کشور ماست. بر اساس آنچه از سوی شورای عالی نیرو منتشر شد، کمبود گاز داریم. 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری گاز، 19 کد ساختمانی و… همچنان کمبود گاز خواهیم داشت. این بدان معناست که بهبود یکی از مهمترین و اساسی ترین اهداف کشور است. چه تحریم ها علیه ما اعمال شود یا نه، ما باید بهتر عمل کنیم. بهبود چیزی نیست که باید از دست داد، تا بسیاری از کاستی ها را خنثی کند.

وی در خصوص لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی گفت: 200 میلیارد دلار رقم برنامه صنعت نفت است و اگر بخواهیم صنعت نفت را سرپا نگه داریم به این میزان سرمایه گذاری نیاز داریم. مخازن ما به نیمه دوم رسیده است و به فناوری استخراج بالاتری نیاز داریم. کمبود تکنولوژی خارجی ما را به جایی رسانده که نمی توانیم بیش از 20 درصد از مخازن را استخراج کنیم. این کار برای بقای کشور ضروری است. اقتصاد کشور ما متکی به نفت است و درآمدهای نفتی را ابتدا باید صرف توسعه نفت کنیم.

وی درباره تاثیر روی کار آمدن سعید جلیلی بر عدم تعادل گاز گفت: اولویت دولت در چنین شرایطی تامین گاز خانگی و قطع گاز صنعتی است. صنعت مولد و بومی مولد نیست. وقتی با کمبود گاز مواجه می شویم، تولید صنعتی کاهش می یابد و رشد اقتصادی کاهش می یابد. اگر بهبودی صورت نگیرد، این وضعیت بدتر خواهد شد. این اتفاقی است که در دولت جلیلی می افتد، زیرا رئیس جمهور من به این موضوع توجهی نکرده است. پزشک باید به این مشکل توجه جدی داشته باشد. به جای کاهش هزینه ها، درآمد خود را افزایش می دهیم.

فرنهام درباره عدم بهره برداری از فرصت های موجود در بازار جهانی انرژی گفت: بازار جهانی بسیار رقابتی و نقد است و باید خیلی سریع از فرصت ها بهره برداری کرد. زمانی که روسیه جنگ را آغاز کرد، این براد بود که با آلمان ها معامله کرد و سرمایه های خارجی زیادی را برای فروش گاز خود به اروپا جذب کرد. وقتی دور خود حلقه می زنیم و خود را احاطه می کنیم، از فرصت ها استفاده نمی شود. روسیه بهترین فرصت برای انعقاد قرارداد با غرب و شرق برای تامین گاز جایگزین روسیه بود. قرار شد خارجی ها سرمایه بیاورند و گاز بخرند. این فرصت ها دائمی نیستند. سرمایه گذاری در انرژی یک فرصت بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *