ایران، ۹۱ میلیون نفر جمعیت دارد؟ / مقام دولتی: صحت ندارد / پیش بینی شده که در سال ۱۴۱۵، جمعیت کشور به حول وحوش ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایلنا: مسعود افشین، معاون اداره اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به این سوال که جمعیت فعلی استان تهران چقدر است، گفت: آخرین سرشماری نفوس، نفوس و مسکن انجام شده در سال ۹۶ کل کشور مربوط به سال 1395 می باشد. جمعیت استان تهران در سال جاری به حدود 13 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است. در سرتاسر کشور جمعیت حدود 80 میلیون نفر بود. یعنی حدود 16.6 درصد از کل جمعیت کشور در استان تهران قرار داشتند.

بعد از آن سال سرشماری نکردیم. طبق قانون در سال 1405 هجری قمری سرشماری نفوس و نفوس و مسکن انجام می شود زیرا این سرشماری ها هر ده سال یکبار انجام می شود. از سال 1388، مقدمات فرآیند سرشماری مبتنی بر ثبت و گذار از روش‌های آماری سنتی به روش‌های آماری نوین توسط مرکز آمار آغاز شد و این مرکز درصدد برآمد تا در سرشماری 1405 کارهای ثبتی را انجام دهد.

معاون اطلاعات و آمار سازمان اداری و برنامه ریزی استان تهران با تشریح روش مبتنی بر ثبت نام، گفت: در این روش بانک های اطلاعاتی ایجاد می شود و این پایگاه ها قسمت زیادی از اطلاعات سرشماری را در اختیار ما قرار می دهند. البته، اینها می توانند بخش بزرگی از اطلاعات را ارائه دهند، اما نه همه اطلاعات را. این قرار است بر اساس برنامه مرکز آمار بر اساس چندین زمینه اصلی انجام شود. همچنین سامانه ای مربوط به اطلاعات محل سکونت افراد است که به آن اطلاعات موقعیت مکانی می گویند و باید بانک اطلاعاتی دیگری ایجاد شود تا نحوه کسب و کار و اشتغال و در واقع فعالیت افراد در آن مشخص شود.

افشین توضیح داد: در صورت تکمیل این سه پایگاه، این سه پایگاه با هم پیوند می یابند و شرایط لازم را برای فعال سازی سرشماری ثبت نام پایه فراهم می کنند. بخشی از این قوانین شکل گرفته است. در واقع این پایگاه های داده با پیوند دادن پایگاه های مختلف ایجاد می شوند. به عنوان مثال، بانک اطلاعاتی مربوط به وضعیت شغلی و شغلی افراد از چندین پایگاه دیگر از جمله امور مالیاتی، اداره کار و غیره ایجاد می شود که طی یک فرآیند خاص به هم مرتبط می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک های اطلاعاتی بسیار خوبی به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل داریم و با توجه به اقدامات پلیس در زمینه خودرو، مالکیت آنها و هویت افرادی که در واقع، این پایگاه های اطلاعاتی مختلف که برای اهداف مختلف ایجاد شده اند، باید به هم مرتبط شوند، بانک های بزرگ ایجاد شوند و سرشماری انجام شود.

معاون اداره اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به اتفاقات دو سال گذشته به عنوان آزمون سرشماری از طریق ثبت نام اشاره کرد و گفت: زمانی که سرشماری انجام شود، مطالعات فنی و علمی مختلفی انجام می شود. انجام می شود، بنابراین باید انجام شود و از سرشماری هایی که در کشورهای دیگر انجام شده است، پیگیری می شود. از توصیه های سازمان ملل نیز در این زمینه استفاده می شود که دستور العمل خاصی ایجاد می کند و کار را انجام می دهد. یکی از کارهایی که باید در هر سرشماری انجام شود این است که در مناطق کوچک جغرافیایی سرشماری آزمایشی انجام شود تا مشخص شود که کاستی ها در کجاست.

افشین ادامه داد: در سال 1401 هجری قمری در یک سری از استان ها سرشماری نفوس انجام شد. به عنوان مثال در استانداری همدان در چند شهر سرشماری انجام شد و خانوارها یادداشت شدند و اطلاعات آنها با اطلاعات کد پستی تطبیق داده شد. قرار بود در سال 1402 این اتفاق بیفتد و البته این برنامه تا حدودی محدود اجرا شد. امسال سرشماری آزمایشی نداریم، اما حتماً در سال 1404 هجری قمری سرشماری آزمایشی خواهیم داشت تا برای سرشماری سال 1405 میلادی آماده شوند و احتمالاً در سال آینده روش کار را تمام می کنند. سرشماری نفوس در سال 1405 هجری قمری انجام می شود که چارچوب اطلاعاتی آن بر اساس همان اطلاعات ثبتی تولید شده از طریق پایگاه های مختلف است. همچنین ممکن است وقتی به سراغ خانوارها می رویم، اطلاعات خیلی کاملی از خانوارها نخواهیم، ​​ممکن است برخی از عناصر اطلاعات را بخواهیم و به اطلاعات موجود اضافه کنیم. موضوع سرشماری ثبتی موضوعی است که مرکز آمار با علاقه فراوان آن را دنبال می کند تا اینکه نتایج آن را در سال 1405 هجری قمری مشاهده کنیم.

وی درباره جمعیت استان تهران در سال جاری گفت: در سال 1394 جمعیت استان تهران 13 میلیون و 267 هزار و 637 نفر برآورد شده است. برآوردهای ما برای سال 1403 که با هماهنگی مرکز آمار و بر اساس محاسبات مرکز آمار ایران انجام شد، جمعیت استان تهران را 14 میلیون و 425 هزار نفر اعلام کرد.

معاون اطلاعات و آمار سازمان اداری و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به سوالی که چند روز پیش اعلام شد جمعیت ایران به 91 میلیون نفر رسیده است، گفت: این آمار برای سال 1403 نادرست است. در یکی از جداول تهیه شده توسط مرکز آمار ایران برای پیش بینی جمعیت در سال 1415، جمعیت تقریباً 91 میلیون و 500 هزار نفر ارائه شده است. در سال 1414 جمعیت این کشور 91 میلیون نفر تخمین زده شد. پیش بینی می شود در سال 1413 هجری قمری جمعیت به 90 میلیون و 765 هزار نفر برسد. نرخ رشد جمعیت کشور در بین سرشماری های 90 تا 95 حدود 1.34 درصد بوده که بر اساس همین نرخ رشد و برآورد جمعیت کشور برای سال های ذکر شده محاسبه شده است. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه این فاصله طولانی تر باشد، خطای این تخمین ها بیشتر می شود. برای مثال، تخمین‌های آن‌ها در آن زمان برای سال‌های 98.99، 1400 و سایرین، دقیق‌تر از برآورد جمعیت پیش‌بینی‌شده برای سال 1403 است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *