ایران در مسیر زنانه شدن سالمندی / سالمندان، ۱۱.۵ درصد از جمعیت کشور

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: رئیس مرکز سلامت جمعیت، جوانان، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سالمندان را حدود 11.5 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و گفت: تنهایی چالش اصلی سالمندان در سراسر جهان است. این مشکل با افزایش سن جامعه، افزایش نسبت جوانان و کاهش نرخ باروری کاهش خواهد یافت.

دکتر صابر الجباری با بیان اینکه اگرچه سالمندی با مشکلات و مشکلات زیادی همراه است، گفت: پیری انسان یکی از نشانه های افزایش امید به زندگی است. اما «پیری جمعیت» که یکی از مولفه های مرتبط با جمعیت است، شاخص مثبتی تلقی نمی شود. وقتی صحبت از سالمندی جامعه می شود به این معناست که تعداد جوانان جامعه کمتر از سالمندان است و سالمندی جامعه می تواند کشور را با بحران مواجه کند.

11.5 درصد از سالمندان کشور

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی های انجام شده در سال 1403 هجری قمری، اگر به شروع سالمندی در 60 سالگی نگاه کنیم، سالمندان حدود 11.5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که 47.7 درصد آن مرد و 52.3 درصد زن است. بر این اساس ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می رود.

ارائه برنامه های مراقبتی برای زنان برای پیشگیری از بیماری ها در دوران سالمندی

الجعبری در خصوص برنامه های مراقبت های بهداشتی برای زنان سالمند گفت: وزارت بهداشت بسته های بهداشتی را برای زنان از سنین پایین به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی هدف قرار داده است. به عنوان مثال دیابت یک بیماری غیرواگیر است و جزو پنج عامل اصلی مرگ و میر زنان است که در سنین بالا مشکلات زیادی را ایجاد می کند. هدف وزارت بهداشت محافظت از زنان در برابر بیماری هایی مانند دیابت و پیشگیری از عوارض جدی آن در صورت ابتلا به این بیماری است.

اهمیت بیمه تکمیلی سالمندان

وی با بیان اینکه شورای عالی سالمندان می تواند نقش موثری در سلامت سالمندان داشته باشد، تصریح کرد: شورای سالمندان باید بیمه تکمیلی سالمندان را در نظر بگیرد تا در هنگام بیماری درگیر مسائل مالی نباشند.

تفاهم با وزارت آموزش و پرورش برای احترام به سالمندی

رئیس مرکز سلامت جمعیت، جوانان، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در مرحله انعقاد تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش هستیم، گفت: بر اساس این تفاهم نامه قصد داریم تغییر کنیم. طرز نگاه ما به پیری و نگاه سخاوتمندانه به سالمندان و درس گرفتن از تجربیاتمان. حفظ کرامت سالمندان با توجه به نیازهای روزافزون جسمی، عاطفی و روانی آنها ضروری است.

تنهایی یک چالش بزرگ برای همه افراد مسن در جهان است

الجعبری با بیان اینکه سالمندان با چالش های زیادی روبرو هستند، گفت: تنهایی چالش اصلی پیش روی همه سالمندان در سراسر جهان است و با افزایش سن جامعه، کاهش تعداد جوانان و کاهش باروری این مشکل بیشتر می شود. نرخ ها

از بهداشت دهان و دندان گرفته تا اختلالات بینایی و شنوایی

وی ادامه داد: مسائلی مانند بهداشت دهان و دندان و اختلالات شنوایی و بینایی از جمله چالش های سلامتی است که سالمندان با آن مواجه هستند و هزینه های قابل توجهی را بر آنها تحمیل می کند. سالمندان برای رفع مشکلات سلامت دهان و دندان و اختلالات شنوایی و بینایی که از گران ترین خدمات بهداشتی هستند به دندان مصنوعی، سمعک و جراحی بینایی نیاز دارند. امیدوارم در مسیری باشیم که اقدامات مداخله ای برای رفع اختلالات بینایی، شنوایی و سلامت دهان در سالمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرد.

الجباری گفت: سالمندان به دلیل مشکلات سلامتی به پزشکیان زیادی مراجعه می کنند و مجبور به مصرف داروهای زیادی می شوند. گاهی اوقات، داروهای تجویز شده با یکدیگر تداخل دارند و مشکلات بیشتری را برای افراد مسن ایجاد می کنند. وزارت بهداشت دوره های آموزشی برای پزشکیان برگزار می کند تا داروهای کمتری را تجویز کنند تا سالمندان با داروهای کمتری درمان شوند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *