ایران طوری باید پاسخ ترور در تهران را بدهد که دیگر کشور‌ها از این پاسخ منفعت ببرند / ایران علاقه‌مند نیست که شرایط را به سمتی ببرد که غیرقابل کنترل باشد / از ۷ اکتبر تاکنون هر اتفاقی که در جنگ غزه افتاد، اولین کشوری که منتفع شد روسیه بود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس که مهمان مراسم تحلیف مسعود مدیشیان بود در تهران ترور شد. همزمان با این ترور، ایران قول پاسخ قاطع و قاطع به این ترور را داد.

نعمت الله ایزدی، سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی، به Enchant درباره پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل گفت: همه چیز به نوع واکنش ایران بستگی دارد. در کل اسرائیل نشان داده که اگر اتفاقی برای آنها بیفتد، پاسخ خواهند داد. ایران علاقه ای ندارد که اوضاع را به سمتی غیرقابل کنترل سوق دهد. کشورهای دیگری در منطقه و جاهای دیگر هستند که از تنش بین ایران و اسرائیل سود می برند. به نظر من ایران نباید نسبت به این موضوع واکنش غیرحرفه ای نشان دهد تا کشورهای دیگر از این واکنش منتفع شوند.

وی در خصوص سود روسیه از ترور اسماعیل هنیه و تداوم جنگ غزه، گفت: از 16 مهر تا کنون هر چه در جنگ غزه رخ داد، اولین کشوری که منتفع شد روسیه است. جنگ در اوکراین ادامه یافت و توجه به جنگ اوکراین معطوف شد، اما ناگهان توجه به خاورمیانه معطوف شد. اوکراین به دلیل جنگ غزه تا حد زیادی فراموش شده است. با این حال، در کنگره آمریکا و در محافل سیاسی آمریکا، یک سری اختلافات در مورد حمایت از اوکراین به وجود آمد که روسیه از آن بهره برداری کرد. در این میان، اگر ایران وارد جنگ با اسرائیل شود، شانس مضاعفی برای روسیه وجود خواهد داشت. درگیری ایران و اسرائیل به جنگ دامنۀ جدی می دهد و روسیه می تواند آرام آرام جنگ در اوکراین را پیش ببرد. ما باید مراقب باشیم که درگیر جنگ ناخواسته و اقدام نظامی ناخواسته نشویم. پایان جنگ ایران و اسرائیل قابل پیش بینی نیست.

سفیر سابق ایران در هیات وزیران درباره ممانعت روسیه در بهبود روابط ایران و غرب گفت: طبیعی است که روسیه به منافع ملی خود اهمیت دهد. اگر این اتفاق نمی افتاد و ایران وارد درگیری با اسرائیل نمی شد، تمایل ایران برای حل اختلافات خود از طریق مذاکره و رفتار مسالمت آمیز طبیعتاً دست روسیه را در جنگ اوکراین آزاد می کرد. اگر روابط با غرب و مذاکرات از سر گرفته شود، روسیه دیگر نمی تواند در مقابل ایران و غرب به تنهایی بایستد. روسیه در مورد اختلافات هسته ای ایران با غرب اقدامات دیپلماتیک انجام داده و منافع آن را ارتقا داده است. بنابراین به نظر من اگر اختلافات حل شود یکی از نقاط تعیین کننده در سیاست بین الملل حل خواهد شد که برای روسیه خوشایند نخواهد بود.

وی افزود: امیدوارم روسیه بفهمد که اگر ایران به مذاکره برود به این معنا نیست که می خواهد علیه روسیه کاری انجام دهد. روابط ما با روسیه پایدار، سنتی و باستانی است و می تواند ادامه داشته باشد و از رابطه ایران و غرب آسیبی نخواهد دید.

ایزدی درباره پیگیری سیاست های دولت از جمله تنش زدایی و ارتباط با غرب در حاشیه شرایط متشنج کنونی گفت: باید ببینیم ایران چه استدلال های حقوقی و بین المللی می تواند برای پاسخ خود ارائه کند. اگر ثابت شود که اسرائیل در خاک ایران عملیات انجام داده و این از نظر قانونی ثابت شود، در مورد بازگشت مذاکرات و سیاست های دولت هیچ اتفاقی نمی افتد. جهان می تواند درک کند که به هر حمله ای پاسخی وجود دارد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *