ایران همچنان می‌خواهد به اسرائیل پاسخ نظامی دهد؛ این بار حمله تهران چگونه خواهد بود؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: روز یکشنبه، موشک ها و گلوله ها به آسمان لبنان و اسرائیل پرواز کردند، در حالی که مردم سراسر منطقه از چیزی که هفته ها منتظر آن بودند می ترسیدند: جنگ تمام عیار.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مقاله آمده بود: اما اسرائیل و حزب الله لبنان خیلی سریع به این تبادل آتش پایان دادند و هر کدام با اعلام پیروزی، این سیگنال را دادند که فعلاً درگیری پایان یافته است.

اما این نتیجه مبهم یک نکته را روشن کرد: اینکه حزب‌الله و متحد منطقه‌ای آن، ایران بهترین راه برای پاسخ به حملات اسرائیل بودند، به گونه‌ای که می‌توانست اسرائیل را نسبت به حمله دیگری هشدار دهد و از برانگیختن جنگی بزرگ‌تر و مخرب‌تر جلوگیری کند. واکنش

جزئیات پاسخ ایران، در صورت وقوع، برای هیچ کس روشن نیست و تهران همچنان ممکن است اقدامی را انجام دهد که ناظران انتظار نداشتند. اما انتخاب حزب‌الله برای انجام یک حمله محدود، گزینه‌ای است که اکنون برخی از کارشناسان منطقه بر این باورند که ممکن است منعکس کننده برنامه‌های ایران در مورد چگونگی تسویه حساب با اسرائیل باشد.

محمدعلی شعبانی، تحلیلگر و سردبیر امواج مدیا، یک وب سایت مستقل منطقه ای، گفت: «ایرانی ها دائماً به این نکته اشاره می کنند که هدف را با دقت اصابت کرده اند “

همین چند هفته پیش، چند ماه پس از آغاز جنگ مرگبار اسرائیل علیه غزه در پاسخ به حملات هفتم اکتبر، منطقه بار دیگر در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفت.

ترور فواد شکر، یکی از رهبران ارشد حزب الله در بیروت، و هدف قرار دادن اسماعیل هنیه، رهبر شاخه سیاسی حماس در تهران، اقدامات بسیار تحریک آمیزی از دید ایران و حزب الله بود.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران گفت: سیگنال ضعف به دشمنان در داخل و خارج برای رهبران ایران غیرقابل تحمل است.

وی افزود، با این حال، عدم ارائه پاسخ به همان اندازه که خطر اقدام تلافی جویانه برای دارنده آن خطر وجودی دارد.

بخشی از آنچه هر واکنش ایران را پیچیده می کند این است که تهران قبلاً در پاسخ به حمله آوریل به ساختمان سفارت خود در دمشق قدرت نظامی نشان داده است. سپس تهران با پرتاب بیش از 300 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل پاسخ داد.

برای هفته‌ها، نگرانی کمتری در میان رهبران و کارشناسان منطقه وجود دارد که ایران و حزب‌الله خواهان جنگ هستند، و نگرانی بیشتر مبنی بر اینکه بهترین گزینه برای انتقام‌جویی چشمگیر، طرح نیروی منطقه‌ای هماهنگ با سایر گروه‌های مورد حمایت ایران در یمن و عراق است. چنین عملی می تواند به نتیجه ای منتهی شود که غیرقابل پیش بینی تر از نیات کسانی است که آن را انجام می دهند. برای مثال، هدف قرار دادن مکانی با جمعیت غیرنظامی زیاد می تواند منجر به افزایش تنش در اسرائیل شود.

به گفته تحلیلگران، تصمیم حزب الله برای تلافی یکجانبه قبل از اقدام ایران، سیگنالی را ارسال می کند که ممکن است این گزینه کنار گذاشته شده باشد. حسن نصرالله رهبر حزب الله در سخنرانی خود پس از حمله روز یکشنبه گفت که مردم اکنون می توانند راحت تر نفس بکشند.

فارغ از اینکه واکنش حزب‌الله در تهران چگونه ارزیابی می‌شود، دیپلمات‌های منطقه به چند اظهارات اخیر مقامات ایرانی کمی قبل از حملات حزب‌الله اشاره می‌کنند که نشان‌دهنده انتقام‌جویی قریب‌الوقوع، اما شاید هدفمند و محدود است.

هفته گذشته سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به کسانی که شعار انتقام ترور اسماعیل هنیه را سر دادند، گفت: انشالله خبرهای خوبی از انتقام خواهید شنید.

مدت کوتاهی پس از حملات حزب‌الله، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران به دانشجویان گفت که پاسخ «همیشه به معنای برداشتن سلاح‌ها نیست». بلکه به معنای درست فکر کردن، درست صحبت کردن، درک درست چیزها و زدن دقیق به هدف است.

به گفته کارشناسان، این اظهارات حاکی از آن است که واکنش ایران کمتر شبیه حمله آوریل و بیشتر شبیه به حمله هدفمند خواهد بود.

محاسبات اساسی تهران برای یافتن پاسخی است که خطری برای کشاندن پای آمریکا که ناوهای جنگی خود را به منطقه فرستاده است، نداشته باشد.

ژنرال کنت مک کنزی، رئیس سابق مرکز فرماندهی پنتاگون که مسئول نظارت بر عملیات در خاورمیانه است، گفت: «ایرانی‌ها احتمالاً به یک «هدف نرم» که به شدت محافظت نمی‌شود، مانند سفارت حمله خواهند کرد. یا سایر امکانات در اروپا، آفریقا یا آمریکای جنوبی پاسخ خواهند داد.

برخی از مقامات آمریکایی همچنین گفتند که رهبران ایران ممکن است هرگونه پاسخی به اقدامات اسرائیل را تا ادامه مذاکرات درباره آتش بس در غزه به تعویق بیندازند.

ماها یحیی، مدیر مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت، گفت که ایران بسیار عمل گرا است و البته به این فکر می کند که چگونه از تلاش دیپلمات های غربی به نفع خود استفاده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که تأیید از سرگیری مذاکرات با غرب خوانده شد، تأیید کردند که «هیچ مانعی» برای ازسرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

برخی از دیپلمات‌های منطقه اذعان دارند که ایران و متحدانش هنوز راه‌هایی برای وارد کردن خسارت بیشتر به اسرائیل دارند.

به گفته دیپلمات ها، با اجازه دادن به پیشرفت در مذاکرات آتش بس غزه، که گفته می شود نتانیاهو مانع اصلی پیشرفت است، ایران و متحدانش می توانند فرصتی برای تضعیف روابط بین اسرائیل و متحدان غربی اش پیدا کنند. شهروندان اسرائیلی، مانند لبنانی‌های جنوب، نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند و به طور فزاینده‌ای نسبت به دولت خود احساس ناامیدی می‌کنند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *