بازار مسکن درگیر رکود است / معاملات بازار بسیار کم و در حد مقیاس‌های کوچک متراژ و خانه‌های کارکرده است/ قیمت مسکن به جایی رسیده که خریدار برای آن نیست/ در سال ۱۴۰۲، بیشتر آمار‌های مسکن، برمبنای صدور پروانه و اجرای پروژه‌ها بود؛ این صدور پروانه کی تمام و تحویل داده شود اصلاً مشخص نیست

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بازار مسکن با رکود شدیدی مواجه است و گرانی در این بازار دیگر امکان سرمایه گذاری کوتاه مدت را نمی دهد. بازار مسکن وارد مرحله سختی شده است که با کنترل تورم توسط دولت، رکود بیشتر خواهد شد.

حسن محتشم، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی خانه سازان تهران در گفت و گو با اینتک درباره وضعیت کنونی بازار مسکن اظهار کرد: نه تنها بازار مسکن در رکود است، بلکه همه بخش های اقتصاد با رکود مواجه شده اند. تحولات داخلی، عدم تشکیل دولت و ایجاد نوعی بلاتکلیفی تاثیر خود را بر این موضوع گذاشته است. در هیات وزیران دو ماه است که تصمیم جدی گرفته نشده است. در وزارت خارجه همه منتظر تعیین تکلیف هستند تا ببینند قیمت ارز به کجا می رسد. این مشکلات باعث شده که وارد رکود شدید شویم. بخش مسکن چندین ماه است که از رکود جدی رنج می برد. همه منتظر تشکیل دولت هستند تا ببینند برنامه دولت برای مسکن چیست. اگر دولت می خواهد تورم را کنترل کند، باید گردش پول نقد را کند کند. این رویداد به معنای پذیرش و ادامه رکود است.

وی افزود: اگر قرار بود اقتصاد را بر اساس چاپ پول پرفشار اداره کنند با تورم بالای 40 درصد مواجه می شدیم که از نظر رئیس جمهور فعلی نامرئی است. در نتیجه و از شرایط فعلی می توان پیش بینی کرد که اقتصاد به کندی و به طور طبیعی حرکت کند و در این گردش غیرعادی، مسکن سهم خود را از این کندی خواهد گرفت و رکود ادامه خواهد داشت.

وی درباره معاملات مسکن در ماه های اخیر گفت: با وجود اینکه از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد ماهانه قیمت ها بوده ایم، اما بازار جریانی نداشته است. رشد مسکن نیز زیر نرخ تورم رشد داشته است، اما شاهد افزایش خزنده قیمت ها هستیم. معاملات بازار املاک بسیار کم است و محدود به خانه های کوچک و مستعمل است.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه خانه‌سازان تهران در خصوص تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن گفت: قیمت مسکن به حدی رسیده است که خریدار برای آن‌ها وجود ندارد، اما معاملات در سال گذشته انجام شد. این میزان تراکنش پاسخگوی تقاضای جامعه نیست. بخش کوچکی از تقاضای موثر بازار شامل خرید و فروش می شود. سایر معاملات مسکن نیز سرمایه داری بود. سفارشاتی که منجر به معامله، خرید و فروش می شد در حجم بسیار کم و سفارشات مؤثر و واقعی بودند. شرایط بازار به طور غیرمستقیم به ما حکم می کند که خرید خانه به عنوان سرمایه نیز جذابیت خود را از دست داده است.

وی درباره میزان آمار ساخت و ساز مسکن در سال 1402 هجری قمری گفت: در سال 1402 هجری قمری بیشترین آمار مسکن بر اساس صدور پروانه و اجرای پروژه ها بوده است. اصلا مشخص نیست این مجوز چه زمانی صادر و تحویل می شود. بنابراین نمی توان به آمار بخش مسکن مراجعه کرد. در مورد نهضت ملی مسکن نیز گفتند که ساخت 2 میلیون و 600 هزار واحد آغاز شده است. این آمار به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مشخص نیست چه مقدار از این تعداد زمین ساخته شده است. گنجاندن تامین زمین در آمار ساخت و ساز مسکن دولتی، سلب مسئولیت دولت در ساخت و ساز مسکن است. مردمی که زمین را می گیرند نه ساختن بلدند و نه سرمایه ای دارند. در نتیجه این بخش اصلا قابل محاسبه نیست.

محتشم درباره ادامه رکود در بازار مسکن گفت: پس از تشکیل دولت، از مدیریتی که مربوط به اقتصاد است و می دانیم با چه سیاست هایی روبرو هستیم، تعیین تکلیف می کنیم. آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد بر دولت تأثیر می‌گذارد و طبیعی است که تصمیمات دولت پس از انتخابات آمریکا بر مسکن تأثیر بگذارد. صرف نظر از تاثیر بسیار مهم مسائل منطقه ای و آمریکایی، دولت باید بر اساس کنترل تورم عمل کند که نشان دهنده تداوم رکود است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *