بانک مرکزی: سود ۳۰ درصد تخلف است، برخورد می‌کنیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: معاون بانک مرکزی با تایید ابطال سود 30 درصدی سپرده ها، گفت: سود 30 درصدی صندوق های سرمایه گذاری بانکی نیز تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهد شد.

فرشاد محمد پور درباره اقدام اخیر برخی بانک ها برای اعلام پرداخت سود 30 درصدی به صندوق های سرمایه گذاری گفت: روز گذشته در بانک مرکزی جلسه ای در خصوص صندوق های سرمایه گذاری و نرخ سود این صندوق ها داشتیم که بعضاً رعایت نمی شود. از نظر ما این موضوع تخلف است و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه طبق بخشنامه بانک مرکزی تفاوتی بین سود 30 درصدی سپرده ها و صندوق های سرمایه گذاری وجود ندارد؟ وی گفت: هر نوع سپرده گذاری با هر منبعی از نظر بانک مرکزی در صورتی تخلف محسوب می شود که بانک ها نرخ سود را لحاظ نمی کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی تایید کرد: در خصوص این صندوق های سرمایه گذاری به دلیل عدم پایبندی به نرخ سود مصوب بانک مرکزی قطعا تخلف است.

پاسخ محمد پور به اینکه آیا اصلاح نرخ سود در بانک ها آغاز شده است؟ وی گفت: بله اصلاحات شروع شده و بانک ها در یکی دو هفته اخیر اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند. نرخ بهره بالا نیز لغو شد.

وی پاسخ داد: با این حساب سپرده‌های قبلی با سود 30 درصد باطل شد، گفت: بله، این سپرده‌ها باطل شد.

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه آمادگی دریافت گزارش تخلفات بانکی در زمینه نرخ سود را داریم، تصریح کرد: موارد زیادی وجود دارد اما نیازی به گزارش خیلی از موارد نیست. با بانک هایی که رعایت نمی کنند در سطوح مختلف برخورد می شود.

همزمان با افزایش رقابت بین بانک ها با نرخ سود بالاتر، بانک مرکزی وارد عمل شد و ضمن برگزاری جلسات مشترک با مدیران عامل بانک ها و انعقاد دعاوی با بانک ها، در نشریات جداگانه ای بر پایبندی بانک ها به نرخ سود مصوب شورای مرکزی تاکید کرد. بانک. شورای پول و اعتبار.

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی تاکید کرد: جلسه فوق العاده هیات مدیره برای بررسی رعایت نرخ سود ابلاغی بانک مرکزی و در صورت تخلف از موارد فوق و در صورت لزوم تشکیل می شود. طبق مقررات در آن بانک/موسسه اعتباری، طرح اصلاحی لازم در روز سه شنبه مورخ 22/3/1403 ه. برنامه فوق باید شامل رویه ها و اقدامات اصلاحی موثر حداکثر ظرف مدت دو هفته به منظور اصلاح و کنترل نرخ بهره باشد.

لازم به ذکر است حداکثر نرخ سود سالانه سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به شرح زیر است:
1- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی: 5%
2- سپرده سرمایه گذاری ویژه کوتاه مدت سه ماهه: 12%
3- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت خصوصی شش ماهه: 17%
4- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید یک ساله: 20 و نیم درصد
5- سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت با سررسید دو ساله: 21 و نیم درصد
6- سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت با سررسید سه ساله: 22 و نیم درصد

نرخ سود تسهیلات قراردادهای غیرمشارکتی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی نیز حداکثر 23 درصد و نرخ سود پیش بینی شده برای قراردادهای تعاونی قابل درج در قرارداد بین بانک/غیربانک تعیین شده است. مؤسسه اعتباری و مشتری معادل 23 درصد است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *