باگذشت ۴۴ روز از آغاز مجلس، برخی نمایندگان هنوز کمیسیون ندارند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: با اینکه 44 روز از جلسه مجلس می گذرد، هنوز بسیاری از نمایندگان مجلس کمیسیون ندارند که در این گزارش به این موضوع می پردازیم.

پس از گذشت 44 روز از آغاز جلسه دوازدهم مجلس در 16 خرداد ماه سال جاری، حدود 20 نماینده هنوز فاقد کمیسیون تخصصی فرهنگی، اجتماعی، قضایی و حقوقی هستند که اختیارات آنها تکمیل نشده است.

بر اساس این گزارش، روند عضویت نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی به این صورت است که نمایندگان طبق کنترل‌هایی برای عضویت خود اقدام کنند که بر اساس آن هر نماینده پس از تکمیل، فرم‌های نمره را از شعبه مربوطه دریافت می‌کند به طور کلی، اولویت پیشنهادی حداکثر سه روز بعد از افتتاح دوره به ریاست مجلس تحویل داده می شود.

فرم ثبت نام و دستورالعمل اجرایی این ماده بر اساس شاخص هایی شامل تحصیلات، سوابق اجرایی مربوط، نمایندگی در مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون می باشد. در صورتی که تعداد متقاضیان عضویت در یکی از کمیته ها از سقف تعیین شده برای اعضای آن کمیته بیشتر باشد، اولویت با افرادی است که امتیاز بیشتری برای عضویت در این کمیته ها دارند. پس از انجام این فرآیند و ثبت نام نمایندگان به عضویت کمیته های تخصصی در می آیند.

در صورتی که تعداد متقاضیان عضویت در یکی از کمیته ها از سقف تعیین شده برای اعضای آن کمیته بیشتر باشد، اولویت با افرادی است که امتیاز بیشتری برای عضویت در این کمیته ها دارند.

طبیعتاً ریاست مجلس به دنبال راه حلی از جمله افزایش ظرفیت کمیته های تخصصی برای حل این مشکل است.

* نمایندگان با افزایش تعداد اعضای کمیسیون های مجلس موافقت کردند

لازم به ذکر است بررسی یک فوریتی طرح اصلاح ماده 38 آیین نامه شورای اسلامی در خصوص سقف و کف اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی (9 خرداد) قرار گرفت. و وکلای ملت فوراً با بررسی این طرح مخالفت کردند و سپس در این جلسه مقرر شد طرح مذکور در دستور کار مجلس قرار گیرد.

در این جلسه علی رضا سلیمی نماینده تهران به عنوان نماینده متقاضی بررسی یک فوریت ماده 38 آیین نامه داخلی مجلس گفت: بیش از 22 روز از تشکیل جلسه مجلس می گذرد اما برای موارد مختلف دلایل و کمیته های تخصصی مجلس هنوز تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگان خواهان حضور در کمیسیون های مورد نیاز هستند و در مقابل از توان علمی و تجربه کافی برخوردارند که در صورت عدم حضور در کمیسیون های مورد نیاز، نیروی انسانی مجلس به هدر می رود.

نماینده مردم تهران با اشاره به ماده 38 آیین نامه داخلی مجلس در خصوص سقف و کف اعضای کمیسیون ها، گفت: در این ماده حداقل تعداد اعضا در کمیسیون ها 19 نفر و حداکثر 23 نفر است که لازم به ذکر است. در این تفاهم نامه آمده است که در مجلس یازدهم، رؤسای شعب و رؤسای شعب می توانند اعضای کمیته قضایی را تعیین کنند که اکنون در این طرح به مجلس دوازدهم تغییر خواهد کرد.

السلیمی افزود: این ماده وحیانی نیست و امکان تغییر آن وجود دارد و با توجه به اینکه هنوز 22 روز از تشکیل کمیته ها می گذرد، بازنگری در این طرح ضروری است.

در ادامه جلسه و پس از اظهارات نماینده تهران، حمیدرضا حاج بابایی، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در این خصوص گفت: اعضای کمیسیون ها و موضوعات مرتبط با آنها انتخاب نشده اند. . این کار توسط هیئت رئیسه انجام شد، اما توسط هیئت رئیسه شعبه انجام شد و رئیس و نایب رئیس بدیهی است که نمی توانند در این مورد تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: ما در دوره گذشته و در همان زمان هم همین کار را انجام دادیم زیرا اگر این کار را نمی کردیم کمیته ای تشکیل نمی شد بنابراین اگر می خواهیم به مردم خدمت کنیم باید کمیسیون هایی تشکیل دهیم. نمایندگانی که از سراسر کشور به مجلس آمده اند از نخبگان منطقه هستند و نباید به زور در کمیسیون ها حاضر شوند، بلکه باید اجازه مانور به نمایندگان بدهیم. من یک هنرپیشه هستم و تا روزی که بازیگر به مشکل بخورد، پای آن خواهم ایستاد.

نایب رئیس مجلس گفت: با تعدادی از نمایندگان صحبت کردم و اکنون تعداد اعضای کمیته حقوقی و قضایی حدود 10 نفر خواهد بود و اعضای کمیته فرهنگی نیز افزایش خواهند یافت.

مجلس دوازدهم از 16 خرداد ماه سال جاری کار خود را آغاز کرد و طبق روال دوره های قبل باید 13 کمیته تخصصی بلافاصله تشکیل شود.

کمیته های تخصصی در این مدت به دلیل برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اندکی تاخیر تا روز یکشنبه 19 تیرماه تشکیل شد. البته لازم به ذکر است که در این روز اعضا و هیأت های رئیسه امنیت ملی، سیاست خارجی، نیرو، شوراها، امور داخلی، آموزش و پرورش، تحقیقات، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، عمران، بهداشت و درمان، کمیته های اقتصاد، صنایع و معادن تشکیل جلسه داده و برنامه، بودجه و حساب ها مشخص می شود. اما جلسه سه کمیته اجتماعی، فرهنگی و قضایی به دلیل کمبود اعضا تشکیل نشد و به جلسه بعدی موکول شد.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به دلیل به حد نصاب نرسیدن آخرین جلسه کمیسیون اجتماعی اظهار داشت: برخی از دوستان که درصدد غصب کرسی های کمیته اجتماعی هیئت هستند. مدیران به دلیل فقدان شرایط برای این موضوع و هماهنگی با برخی از اعضای کمیته را مناسب ندانستند، لذا در جلسه حاضر نشدند تا در جریان آن فرصت رایزنی با سایر نمایندگان داشته باشند. جلسه بعدی کمیته

کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی، گروه‌هایی از نمایندگان هستند که به منظور بررسی طرح‌ها و طرح‌های قانونی ارائه‌شده به مجلس تشکیل می‌شوند.

وظایف و اختیارات این کمیته ها به شرح زیر است:

1- مطالعه طرح های مرجع و پیش نویس قوانین و ارائه به شورای اسلامی.

2- بررسی و تصویب آزمایشی طرحها و پیش نویس قوانین و تصویب دائم اساسنامه دستگاهها، شرکتها و مؤسسات دولتی یا وابسته به آنها مطابق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی.

3- رسیدگی به درخواست های تحقیق و تفحص.

4- رسیدگی به سؤالات نمایندگان رئیس جمهور و وزرا.

5- بررسی موضوعات ارجاع شده از برنامه توسعه و پیش نویس قوانین بودجه سالانه و ارائه به کمیته ادغام.

6- کسب اطلاع از کمیت و کیفیت اداره کشور و دریافت و بررسی گزارش عملکرد و نظارت از اجرای قوانین مربوط به نهادهای ذیربط.

7- تهیه گزارش وضعیت و گزارش سالانه مربوط به امور اجرایی دستگاهها و نحوه اجرای قوانین بویژه قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه مزایا و معایب و پیشنهاد نحوه اصلاح آنها و ارائه گزارش به مجلس شورای اسلامی. خواندن

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *