برای تخلیه محل فقط ۲۱ دقیقه‌ فرصت داریم؛ سر و کله سونامی چه زمانی به سواحل مدیترانه باز می‌شود؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: از سال 365 پس از میلاد تنها 7 موج سونامی به سواحل اسپانیا رسیده است، اما کارشناسان نسبت به آمدن سونامی بزرگ به این کشور و دریای مدیترانه هشدار می دهند.

کمیسیون اقیانوس شناسی بین دولتی یونسکو (IOC) 100 درصد هشدار داده است که سونامی با امواجی به ارتفاع بیش از یک متر در 30 سال آینده به دریای مدیترانه خواهد رسید.

منطقه خطر، گسل آوروس، در زیر دریای آلبوران، تقریباً در نیمه راه بین سواحل مالاگا و شمال آفریقا قرار دارد.

یک زمین لرزه در اینجا می تواند امواجی به ارتفاع شش متر ایجاد کند که در کمتر از 21 دقیقه به اسپانیا می رسد. در بهترین حالت، ساکنان ساحلی تنها 35 دقیقه فرصت دارند تا فرار کنند.

سونامی مدیترانه چقدر خطرناک است؟

از آغاز قرن بیستم، حدود 100 سونامی در دریای مدیترانه و دریاهای اطراف آن رخ داده است. این نشان دهنده حدود 10٪ از کل سونامی های جهان در این دوره زمانی است.

سونامی در شمال شرقی اقیانوس اطلس کمتر رایج است، اگرچه یک زلزله 8.5 ریشتری در سال 1755 باعث سونامی شد که بیشتر لیسبون در پرتغال، کادیز در اسپانیا و بخش هایی از مراکش را ویران کرد و به جنوب غربی کورنوال در بریتانیا و ایرلند رسید.

در حالی که یک سونامی یک متری یا حتی شش متری ممکن است به اندازه سونامی اقیانوس هند در سال 2004 (که بیش از 230000 نفر را کشت و 1.7 میلیون نفر دیگر را آواره کرد) یا سونامی 2011 ژاپن (که باعث حدود 243 میلیارد دلار شد) باشد، اینطور نیست. زیان آور. .

با این حال، این سونامی فرضی باعث زیان 225 میلیارد یورویی خواهد شد و بنابراین همچنان یک وضعیت اضطراری در نظر گرفته می شود.

هلن هبرت، هماهنگ کننده مرکز ملی سونامی فرانسه، در اوایل سال جاری به یورونیوز گفت: ما انتظار امواجی به ارتفاع 20 متر را مانند ژاپن، شیلی یا سوماترا نداریم، اما انتظار امواجی بالاتر از یک یا دو متر را داریم.

وی افزود: آنچه بسیار خطرناک است نه تنها امواج بلند سونامی، بلکه جریان آب و سیل است که می تواند به سواحل، بنادر و خیابان ها آسیب برساند، اگر بندر و اسکله کوچک باشد، سونامی می تواند خطرناکتر باشد. “

پاسکال رودل، هماهنگ کننده فنی مرکز ملی سونامی فرانسه، در اوایل سال جاری به یورونیوز گفت: امواج سونامی می توانند خیلی سریع به ساحل برسد. زمین لرزه در آب های نزدیک مالاگا می تواند باعث شود سونامی در عرض 21 تا 35 دقیقه به ساحل برسد.

رودل افزود: “در غرب مدیترانه، اگر زلزله ای در نزدیکی الجزایر رخ دهد، در عرض یک ساعت و 15 دقیقه به دریا خواهد رسید، حتی اگر سونامی ما به اندازه اقیانوس آرام نیست، شما نیازی به 30 متر ارتفاع ندارید. امواجی که باید آسیب ببینند “حتی فاصله 50 سانتی متری می تواند برای شناگران خطرناک باشد.”

چه برنامه هایی برای مقابله با بلایای طبیعی اروپا مانند سونامی در نظر گرفته شده است؟

فرانسه در حال حاضر سیستم هشدار قرمز 15 دقیقه ای را پس از سونامی اعمال کرده است. این پروژه در سال 1391 اجرا شد.

در سال 2022، یونسکو برای بررسی خطرات آتشفشان های زیر آب، یک اکسپدیشن را به جزایر آئولیان در سواحل سیسیل فرستاد. آتشفشان شناس فرانچسکو ایتالیانو می گوید اینها می توانند باعث سونامی فاجعه آمیز شوند.

در اسپانیا، طرح دولت برای حفاظت مدنی در برابر خطرات سونامی شامل یک سیستم هشدار اولیه برای شناسایی زمین لرزه های زیر آب و همچنین برنامه ای برای مقامات برای هماهنگی واکنش ها برای حفظ ایمنی عمومی است.

اگر سونامی از کیپ سنت وینسنت در سواحل پرتغال سرچشمه می گرفت، ظرف 40 دقیقه به سواحل کادیز در اسپانیا می رسید و کمتر از یک ساعت به مقامات و ساکنان فرصت می داد تا آماده شوند.

اگرچه کمیسیون بین المللی اقیانوس شناسی یونسکو بر این باور است که احتمال وقوع سونامی در کادیز در 50 سال آینده تنها 10 درصد است، شهر چیپیونا در این منطقه قصد دارد اولین شهرداری اسپانیا “آماده سونامی” باشد و قبلاً مانورهای تخلیه را انجام داده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *