برخی مدارس دولتی بدون دریافت پول، ثبت نام نمی‌کنند / آموزش و پرورش پاسخگو نیست

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

خدمات اجتماعی “انتخاب”: مدارس دولتی آخرین سنگر آموزش رایگان در ایران هستند، مدارسی که طبق قانون باید به همه دانش آموزان از ابتدای ابتدایی تا پیش دانشگاهی خدمات رایگان ارائه دهند. در اصل 30 قانون اساسی آمده است: «دولت متعهد است تا پایان دوره متوسطه برای همه آحاد مردم تسهیلات تحصیلی رایگان فراهم کند و امکانات آموزش عالی رایگان را تا حد خودکفایی کشور گسترش دهد. ”

اما در یک مد ظاهری، برخی از مدارس دولتی از والدین دانش آموزان برای حضور در مدرسه پول می خواهند. گفته می شود عدم پرداخت مبلغ مورد نیاز موجب عدم ثبت نام دانش آموز در مدرسه می شود.

چالش مدارس دولتی

این فرصت دولتی در سال های اخیر با موانعی مانند دریافت شهریه های غیرمنطقی از مدارس دولتی، عدم ثبت نام و افت شدید کیفیت و امکانات آموزشی مواجه بوده است که در کنکور سال 1403 خود را نشان داد. چرا مدارس دولتی شهریه می گیرند، هرگونه پاسخی بین آنها نقض قانون آموزش رایگان تلقی می شود. امسال وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که مدارس دولتی نباید از خانواده ها هزینه دریافت کنند. اگرچه این تمرکز در مدارس چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

مردم چه می گویند؟

تلاش خبرنگار انتاج برای تماس با روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش بی نتیجه ماند و پاسخ مشخصی در خصوص این سوال دریافت نشد. در نتیجه به سراغ خانواده هایی رفتیم که مدارس دولتی از ثبت نام فرزندانشان خودداری کرده بودند.

مهتاب یوسفی مادر یکی از دانش آموزان در پاسخ به خبرنگار گفت: برای ثبت نام فرزندم در مدرسه دولتی امسال توان مالی نداشتم اما مراحل ثبت نام خیلی استرس زا بود و از اول می گفتند ما جایی نداریم و این وسط می خواستم بعد از طی مراحل ثبت نام دوباره فرزندم را به مدرسه غیرانتفاعی ببرم. متوجه شدم که باید عناوین مختلفی را بپردازم، این پول زیادی نبود، اما با تصور من از مدرسه دولتی متفاوت بود.»

این ماجرا در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب داشت. کاربری به نام علی در این شبکه اجتماعی نوشت »

کاربر دیگری به نام الهام نوشت: برای ثبت نام فرزندم به مدرسه دولتی نزدیک منزلم رفتم و نه تنها برای ثبت نام درخواست پول کردند، بلکه مراحل ثبت نام هم سخت شد و برخی خانواده ها دست خالی برگشتند. »

یکی از شنوندگان برنامه اینتاج به نام مجید نیز با گلایه از شهریه های بالای مدارس دولتی گفت: بیشتر مدارس دولتی ارومیه از اولیا پول می گیرند و تا پول نگیرند کارنامه نمی دهند. تا پول را نگیرند، به چه کسی مراجعه کنیم، آیا مدرسه دولتی نیست؟

مسئولان چه گفتند؟

حمید الطریفی، معاون آموزش ابتدایی در ژوئیه امسال گفت: «هیچ اجباری برای کمک به مدرسه وجود ندارد و خانواده ها فقط در قالب انجمن اولیا و مربیان کمک های خود را پرداخت می کنند. هنگام ثبت نام در هر مدرسه، حتی مدرسه هیئت امنایی که فعالیت های فوق برنامه اختیاری ارائه می دهد و کودکان مدت بیشتری در مدرسه می مانند، برای کلاس های اضافی در طول سال تحصیلی هزینه دریافت می شود. »

آن طور که منصور المجوری، مدیرکل سابق بودجه وزارت آموزش و پرورش درباره پول دریافتی از شهروندان در مدارس دولتی گفت: چند سال پیش برخی مدارس را که حدود 2 میلیارد تومان در حسابشان بود، بازرسی کردم روی آن نوشته شده است: «حساب مدرسه است.» متأسفانه هیچ نظارتی برای پاسخگویی مدارس به وجوه دریافتی طی دو دهه گذشته وجود ندارد که دیوان محاسبات و دیوان محاسبات بر روی حساب های رسمی مدارس چه نظارتی انجام داده اند؟ اگر نظارتی بوده در صورت تخلف مالی جدی بوده است. »

چه باید کرد

بر اساس شنیده ها در بین شهروندان و رسانه ها، برای بهبود عملکرد مدارس دولتی و جلوگیری از هرج و مرج تنها یک راه وجود دارد و آن نظارت، نظارت و نظارت است.

با ادامه شرایط سخت اقتصادی، نقل و انتقالات به مدارس دولتی افزایش می یابد و طبیعتاً فرصت تخلفات بیشتر می شود که از این پس باید برای آن تدبیری بیندیشید.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *