برنامه‌ای از جلیلی در آموزش و پرورش ندیدیم / اگر قرار است دولت جلیلی تداوم دولت رئیسی باشد، اصلاً تجربه خوبی در آموزش و پرورش نخواهیم داشت / اگر تیم جلیلی بخواهد مسائل افراطی را وارد محتوای آموزش و پرورش کند، کسی قبول نمی‌کند / کتاب‌های درسی محلی برای انتقام‌گیری سیاسی و طرح مسائل افراطی نیست

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

آموزش و پرورش همیشه درگیر دو موضوع بوده است: اقتصاد و محتوا. اگر خطر تزریق محتوای ایدئولوژیک افراطی افزایش یابد، موضوع اقتصاد آموزش نیز به حاشیه می‌رود. این نیز به این دلیل است که شرایط معیشتی معلمان در سال های اخیر نیز آنها را در شرایط سختی قرار داده است.

ابراهیم سحرخیز معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش درباره کم توجهی نامزدهای انتخاباتی به موضوع آموزش و پرورش به اطلاعات گفت: کارنامه و برنامه جلیلی را در آموزش و پرورش ندیده ایم. در بحث ها به مسائل آموزش و پرورش توجه چندانی نداشتند. برای من مشکوک بود که وقتی کارشناسان از همه موضوعات اولویت دار آموزش و پرورش سؤال می کردند، به برخی از مسائل پرداختند. مهمترین مسئله امروز اقتصاد آموزش و پرورش است. رویکرد دولت به آموزش عمومی و حق برخورداری مردم از آموزش رایگان که در قانون اساسی و سند تحول بنیادین آمده بود کاملا مسکوت ماند. مشکل دیگری که داریم کیفیت آموزش است. نزدیک به 40 درصد دانش آموزان از تحصیلات ضعیف رنج می برند و نمرات کنکور عادلانه توزیع نمی شود. کاندیداها صرفاً کلیاتی را بیان کردند که معلمان آن را دوست نداشتند. اگر قرار بود دولت جلیلی ادامه دولت رئیس جمهور باشد، اصلاً تجربه خوبی در آموزش و پرورش نداشتیم.

وی با اشاره به عملکرد دولت رئیس‌جمهور در حوزه آموزش، خاطرنشان کرد: در دولت رئیس‌جمهور سهم آموزش و پرورش از 10 درصد به 9 درصد افزایش یافته و ایده‌آل آن 20 درصد است. با این پول نمی توان آموزش و پرورش را مدیریت کرد. ما از سال 1970 شاهد کسری 23 درصدی بودیم و بودجه آموزش و پرورش باید به واقعیت تبدیل می شد. دولت رئیسی همچنین به دنبال برون سپاری و خصوصی سازی آموزش و پرورش تحت لوای جهانی شدن بود. آموزش و پرورش باید به مسیر قانون اساسی یعنی آموزش رایگان بازگردد. امیدوارم اگر پزشکان پیروز شوند نظر معلمان را جویا شوند.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره خطر ورود نگاه تندروانه دولت رئیس جمهور به برنامه های درسی مدارس، اظهار کرد: اگر تیم جلیلی بخواهد موضوعات افراطی را وارد محتوای آموزش و پرورش کند، به هیچ وجه و هیچکس پاسخی داده نمی شود. آن را خواهد پذیرفت. همه نمی توانند ادعای ورود به این حوزه را داشته باشند. کتاب های درسی جایی برای انتقام گیری سیاسی و طرح مسائل افراطی نیست. در حوزه تولید محتوا باید بر اساس سند تحول باشد و نگاه نزدیک بینانه و تبعیض آمیز دختر و پسر را در آموزش و پرورش معرفی کند. امروز جامعه اجازه چنین افراطی ها را نمی دهد.

سحرخیز درباره لزوم اصلاح نگاه اداری به آموزش در تیم پزشکی گفت: امیدوارم مانند وزرای قبلی آموزش و پرورش پزشک نیاورد. آموزش و پرورش باید از جناح بندی بیرون بیاید و به افراد متخصص در این زمینه سپرده شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *