بهترین الگوی مدیریت مصرف برق در شهرهای گرمسیر

تبلیغات بنری


بیشترین سهم مصرف برق در تابستان مربوط به بخش تجهیزات سرمایشی است، زیرا 40 درصد از میزان برق مصرفی خانواده های ساکن در مناطق معتدل و غیر گرمسیری را تشکیل می دهد. این عدد در مناطق گرمسیری چندین برابر افزایش می یابد. بنابراین، عمده‌ترین پیشرفتی که مشترک در مناطق جنوبی یا سایر شهرهای گرمسیر می‌تواند در مصرف برق خود ایجاد کند، در نحوه استفاده از کولر گازی است.

به گزارش اسنا به نقل از Camabres، اگر مشترکین ساکن در مناطق غیر گرمسیری در ماه های گرم تا 300 کیلووات ساعت برق مصرف کنند (الگوی تعیین شده برای مناطق عادی)، قبض برق کمتری دریافت می کنند، اما اگر بیش از این مقدار باشد. هزینه قبض آنها به تدریج کاهش می یابد.

به گفته توانر 86 درصد مشترکان صرفه جو هستند و بیش از این مقدار مصرف نمی کنند. آنچه معمولاً قبض برق را برای مشترکین ضعیفی که در مناطق معتدل زندگی می کنند نجومی می کند، استفاده از کولر به جای کولر آبی است. از آنجایی که استفاده از کولر آبی در مناطق معتدل پاسخگو بوده و محیط را به دلخواه خنک می کند، بنابراین استفاده از کولر گازی در این مناطق وسیله پرمصرفی محسوب می شود و برای استفاده از آن باید هزینه تعرفه برق مازاد را پرداخت کنید.

البته با توجه به دما و رطوبت بالا در مناطق گرمسیری چاره ای جز استفاده از کولر وجود ندارد و وزارت نیرو نیز در تعیین تعرفه برای این مناطق به این موضوع توجه کرده است.

اقلیم های مختلف ایران از نظر تعرفه برق

به گزارش سایت کامابرس، ایران از نظر تعرفه برق شامل 5 منطقه است که یکی از آنها غیر گرمسیری است و حدود 80 درصد مشترکان را شامل می شود. میزان مصرف الگو; میزان برق مصرفی مشترک با تعرفه عادی در مناطق گرمسیری از 1 تا 4 به ترتیب 2500، 1500، 600 و 450 کیلووات ساعت می باشد.

در جدول زیر نام شهرهای گرمسیری کشور و آب و هوای آنها آمده است:

با نگاهی به جدول بالا و ارقام ذکر شده در مورد الگوی مصرف در هر منطقه، مشخص می شود که اگرچه مشترکین ساکن در مناطق گرمسیر می توانند با پرداخت تعرفه معمولی سرمایش را با کولر گازی تامین کنند، اما این به معنای استفاده از هیچ مقداری از کولر نیست. . استفاده بی رویه و سهل انگارانه از این مبردها می تواند منجر به قبض های نجومی برق و میلیون ها دلار در مناطق گرمسیری شود.

در این بخش به نکات مهمی برای مدیریت بهینه مصرف برق کولر گازی اشاره شد:

کولر گازی مناسب بخرید

اولین نکته در استفاده صحیح از کولر گازی، انتخاب دستگاه مناسب است. این انتخاب ابعاد مختلفی دارد و شامل درجه قدرت دستگاه (که باید A یا بالاتر باشد) و ظرفیت آن در زمان خرید می باشد. اگر کولرگازی قدیمی یا نامناسب دارید، ممکن است به دلیل هزینه بالای آن، به فکر تعویض دستگاه خود با مدل بهتر یا جدیدتر نباشید، اما دانستن هزینه اضافی که یک کولر گازی نامناسب به شما تحمیل می کند به شما کمک می کند تا در این مورد تجدید نظر کنید. توجه. توجه به مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد تاثیر بسزایی در مصرف برق کولر گازی خواهد داشت.

ظرفیت دستگاه

ظرفیت کولر گازی به معنای قدرت خنک کنندگی آن است و با فاکتوری به نام BTU اندازه گیری می شود. می توانید ظرفیت دستگاه را روی برچسب انرژی آن مشاهده کنید. ظرفیت مناسب کولر گازی به اندازه اتاقی که در آن قرار می گیرد بستگی دارد. به طور کلی ظرفیت دستگاه از ضرب مساحت اتاق در یک عدد ثابت بدست می آید که به آن ضریب BTU می گویند. این ضریب در مناطق معتدل بین 400 تا 500 و در مناطق گرمسیری بین 500 تا 600 متغیر است.

همچنین استفاده از دستگاهی با ظرفیت بیش از مقدار مورد نیاز علاوه بر به خطر انداختن سلامت خانواده از طریق سرمایش بیش از حد، هزینه بالایی را در زمان خرید دستگاه و همچنین در زمان پرداخت قبض برق به شما تحمیل می کند. به عنوان مثال یک کولر گازی با ظرفیت 36000 بین 1.5 تا 2.8 کیلووات ساعت برق مصرف می کند و چیلر 60000 ظرفیتی این عدد را به 2.5 تا 4.5 کیلووات ساعت افزایش می دهد. بهتر است در هنگام خرید کولر گازی در مورد ظرفیت مورد نیاز خود با یک متخصص مشورت کنید و یا پس از اطلاع از ضریب BTU در منطقه خود از فرمول ذکر شده برای دریافت ظرفیت مورد نیاز دستگاه استفاده نمایید.

مجهز بودن به اینورتر

کولرهای گازی معمولی تنها دو حالت دارند: خاموش یا حداکثر توان، اما کولرهای مجهز به اینورتر می توانند با تغییر فرکانس برق، دور موتور را تنظیم کنند. این کولرها علاوه بر سر و صدای کمتر و دوام بیشتر، نسبت به کولرهای قدیمی 30 تا 60 درصد برق کمتری مصرف می کنند.

بهترین مدل برای مدیریت مصرف برق در شهرستان های گرمسیر

علاوه بر نکات ذکر شده، مواردی مانند نوع کمپرسور و مدل کولر گازی همچنین مهم است. بهترین نوع کمپرسور برای مشترکین جنوبی کمپرسور روتاری و برای مشترکین شمالی کمپرسور روتاری می باشد. در بین سه مدل کولر گازی اسپلیت، پنجره ای و پرتابل، اسپلیت بیشترین مصرف را دارند.

پس از انتخاب مایع خنک کننده مناسب، باید به نحوه استفاده از آن نیز توجه کنید. کولر گازی را به طور مرتب نگهداری کنید، فیلترها را هر 1 تا 3 ماه یکبار تعویض و تمیز کنید، دستگاه را دور از نور مستقیم خورشید و دور از وسایل برقی که گرما تولید می کنند قرار دهید، با جایگزینی لامپ های رشته ای با لامپ های LED دمای خانه را کاهش دهید. مقدار برقی که به مصرف آن کمک می کند را کاهش دهید. عامل مهم دیگر درجه تنظیم مایع خنک کننده است.

دمای کولر گازی را زیر 24 درجه کاهش ندهید

دمای اتاق سالم و مناسب برای بدن انسان بین 24 تا 26 درجه است و کاهش دمای اتاق به زیر این اعداد سلامت سیستم عروقی و تنفسی را به خطر می اندازد. علاوه بر این، تنظیم کولر روی دمای پایین فشار زیادی به کمپرسور کولر وارد می کند که تاثیر مخربی بر دوام دستگاه و افزایش مصرف برق دارد. میزان مصرف اضافی در هر درجه بستگی به عیار و نوع مبرد دارد، اما به طور متوسط ​​هر درجه کاهش دما باعث افزایش مصرف انرژی 3 تا 5 درصد می شود. به عبارت دیگر ایجاد دمای 18 درجه نسبت به ایجاد دمای 27 درجه 30 درصد انرژی بیشتری نیاز دارد.

در پایان ذکر این نکته مفید است که مشترکین می توانند به آن مراجعه کنند سایت فعال با نصب توانر می توانند با آگاهی از راهکارهای کاهش برق و برآورد قبض برق خود با مدیریت و مصرف بهینه از پاداش های ارائه شده به مشتریانی که مصرف خوبی دارند بهره مند شوند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *