به مناسبت شهادت امام حسن عسکری؛ مبارزه با ظلم و حفظ اعتقادات مردم در شرایط خفقان

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

شفقنا: رئیس گروه مطالعات بنیادگرای آکادمی بین المللی اهل بیت علیهم السلام گفت: امام علیه السلام همواره مسلمانان، پیروان خود و شیعیان را از جنایتکاران، ظالمان و ستمگران برحذر داشتند، نه ضعیف بودن و معتقد به خدا. خدا و پیامبران ستمگر و از ستمگران و ستمگران بپرهیزید و به آنها ملحق نشوید و با آنها موافق نباشید.

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: زندگانی ائمه معصومین پس از رحلت رسول خدا (ص) را باید تحت عنوان سیره اهل بیت (علیهم السلام) قرار داد؛ در حالی که امامان معصوم (ع) پس از رحلت رسول خدا (ص) باید در آن زندگی کنند. برای تحلیل جانشینان و وارثان پیامبر (ص). در این تحلیل ها گفته می شود که این بزرگان مسئولیت دوران جدیدی را پس از پیامبر (ص) که حدود 250 سال به طول انجامید، بر عهده گرفتند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در مورد این عصر پیشگویی کرده و عموماً به حوادثی که پس از رحلت آن حضرت روی می دهد اشاره کرده است. پس از رسول خدا (ص) و بر اساس تحولات و تحولاتی که بعد از ایشان در جامعه دینی و اسلامی به وجود آمد، متأسفانه نفاق جای خود را به ایمان و اخلاص داد و گروهی به نام «منافقین» ظهور کردند و خطرشان این است. در قرآن کریم نیز ذکر شده و از پیدا شدن آنها خبر داده شده است. این گروه به دلایل مختلف و به اشکال مختلف به خصوص در مورد خلافت و جانشینی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به اهل بیت علیهم السلام حسادت و دشمنی داشتند.

وی تصریح کرد: در این مدت جریان نفاق حضرت علی (علیه السلام) را 25 سال در خانه خود نگه داشت. البته امام علی علیه السلام به طور کامل از مسائل دینی و اسلامی کناره گیری نکرد، بلکه نسبت به جامعه و حفظ بنیان اسلام و دفع زحمات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) احساس مسئولیت می کرد. ) علیه خودش. ) از ضرر، پس با خلفا بیعت کرد، پس نیکی کردند و همکاری کردند. همین گروه با آمدن امیرالمؤمنین علیه السلام سه جنگ (الجمل، صفین و نهروان) را به وجود آوردند. فعالیت این گروه در دوره امامان زیر ادامه داشت. هر چند در دوران امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرصت هایی را می بینیم و استادان توانستند از امکانات و فرصت ها برای تربیت شاگردان بیشتر و ارائه اسلام ناب استفاده کنند.

وی به وضعیت اجتماعی عصر امام حسن عسکری (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: پیشوای یازدهم شیعه در دوره خاصی بود. وضعیت تحمیل شده از سوی خلفای عباسی بر جامعه، از یک سو، دوران خفقان و بحران بود. مصرف در این دوره حاکمان برای خود ساختمان های جدید و مجللی ساختند. از سوی دیگر رهبران و دلسوزان جامعه اسلامی توسط ماموران شکنجه و زندانی شدند. بودجه عمومی و بیت المال برای رفع نیازهای مردم مصرف نمی شد، بلکه عمدتاً صرف درباریان می شد.

وی افزود: در چنین شرایطی امام حسن عسکری (علیه السلام) باید بر اساس وظایف امامت و ولایت، دین و اعتقادات دینی مردم را تا جایی که می تواند حفظ کند. امام (علیه السلام) هر اندازه که فرصت داشت، نیازهای اولیه مردم را بیان می کرد، ظلم حاکمان را بیان می کرد، مردم را هدایت می کرد و از خلفا و درباریان دوری می جست.

رئیس گروه مطالعات بنیادگرای آکادمی بین المللی اهل بیت علیهم السلام گفت: امام حسن عسکری علیه السلام در این مدت با یک سلسله قیام ها و قیام های داخلی و خارجی مواجه شد که برخی از آنها که به رهبری اهل بیت علیهم السلام بودند. پیت و برخی از آنها ملی گرا بودند. از جمله این انقلاب ها قیام یحیی بن عمر الطالبی بود که بر ضد حکومت عباسی قیام کرد و در کوفه بر عباسیان ظلم کرد و در پایان به شهادت رسید. قیام دیگری که در این دوره رخ داد، قیام «صاحب الزنج» به رهبری علی بن محمد در بصره بود که نوعی نگاه لیبرالی و نوعی ناسیونالیسم داشت. امام حسن عسکری (علیه السلام) به دلیل ادعاهای واهی این فرقه با آنان همراهی نکرد.

وی افزود: در این دوره انحرافات فکری و دینی در بین مردم به وجود آمد و شبهات فرهنگی و دینی در مورد توحید و انبیا و معاد و مسائل فقهی در این دوره شخصی به نام اسحاق کندی فیلسوف عراقی نوشت کتابی با عنوان «تضادهای قرآن». هنگامی که امام (علیه السلام) از این شخص و کارش در توزیع کتب مطلع شد، به شدت علیه او موضع گرفتند و دستور دادند آثارش را پیدا کنند و بسوزانند.

وی خاطرنشان کرد: از مهمترین فعالیت های امام حسن عسکری علیه السلام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امام علیه السلام در برابر وسوسه های گوناگون و وحشتناکی که در این عصر در میان مسلمانان رخ می داد، ایستاد. 2. مسلمانان را از ذلت و ضعف حفظ کردند و فرمودند قرآن کریم مسلمانان را قوی و مقتدر می خواهد. امام علیه السلام همواره مسلمانان و پیروان آنان و شیعیان را از جنایتکاران و ظالمان و ستمگران برحذر داشت، پس سست نشوید و با ایمان به خدا و رسولان، ستمگران و ستمگران و زورمندان را حفظ کنید. دور از شما، و به آنها ملحق نشوید. برای آنان و مانند هماندیشی با آنان نیست 3. امام علیه السلام در برابر بدی ها و مفاسد جامعه موضع گرفت و شیعیان و پیروان آنان را به موضع گیری در برابر آنان فراخواند.

جعفری فراهانی تصریح کرد: امام حسن عسکری (علیه السلام) شاگردان را تربیت می کرد و در کتب روایی شیعه نام 107 نفر از شاگردان امام ذکر شده است که حدیث و سخنی از امام شنیده اند. و در جایی نقل کرده یا امام علیه السلام به آنها دستور داده است. .

وی به مدت کوتاه امامت امام حسن عسکری (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: این امام همام فرصت چندانی برای هدایت رسمی شیعیان نداشت و مردم را به صورت محدود می یافت نامه هایی که برای برخی فرستاد. از شاگردانش کرد

وی ادامه داد: از شش سال امامت امام حسن عسکری (علیه السلام) می توان مطالبی را تحت عنوان کنترل ها و معارف عصر و زمان کنونی گرفت. اولاً: ایمان و اعتقاد مردم، نکته اساسی در دستورات امام (علیه السلام) است. دوم اینکه اعمال و رفتار مردم باید بر اساس خواسته های خداوند باشد. شخص نمی تواند ادعا کند که به خدا ایمان دارد اما اجازه هر نوع آزار و اذیت را بدهد. سوم: مبارزه با بی عدالتی. اگر مردم در جوامعی مانند آنچه این روزها و سالها در فلسطین و غزه می گذرد با بی عدالتی روبرو شوند، مسلمانان باید به نجات آنها بشتابند و یاور و ناجی آنها شوند. فریاد کمک خواهی آنها را بشنوند و رهبران کشورهای اسلامی و مسلمانان هر چه می توانند به آنها کمک کنند.

وی تصریح کرد: مسلمانان جهان در این عصر باید به خود ببالند که به خدا ایمان دارند و قوی و مقتدر هستند و به عنوان پیروان خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) همواره در مقابل ظالمان و ظالمان بایستند. و تسلیم نشویم به آنها

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *