بیوگرافی و زندگینامه ترانه علیدوستی/ از این بازیگر چه می‌دانیم؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام: آهنگ الدوستی
زمینه فعالیت: بازیگر و مترجم سینما، تلویزیون و تئاتر
تاریخ تولد: 22 دی ماه 1362
محل تولد: تهران، ایران
همسر ترانه عیدوستی: علی منصور
پسر ترانه علیدوستی: حنا
تحصیلات: دیپلم کامپیوتر

بیوگرافی، خاطرات

ترانه علیدوستی متولد 1362 و دارای مدرک دیپلم بازیگری در کلاس های آزاد بازیگری زیر نظر حسین محجوب، امین ترخ، آتیلا بیسیانی و مهدی فتحی است.
پدر ترانه علیدوستی، حمید علیدوستی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان فعلی فوتبال ایران است. برادرش در روز چهارشنبه سال 1383 هجری قمری درگذشت. این اتفاق دقیقا در همان روزهایی رخ داد که علیدوستی مشغول بازی در شهربان سوری بود، فیلمی که در آن توانست با درخشش در نقشی متفاوت خود را به عنوان یک بازیگر توانا ثابت کند. مادر علیدوستی سنگ تراشی و مجسمه ساز است.

تاران علیدوستی از کودکی علاقه ای به بازیگری نداشت. اما به سینما رفتن علاقه داشت و فیلم های زیادی می دید. ترانه علیدوستی در دوران کودکی علاقه ای به بازیگر خاصی نداشت اما بعدها به بازیگری در نقش پرویز برستوی، عزت الله طاسمی و آتیلا پیسیانی علاقه مند شد.

اولین حضور سینمایی

پدر علیدوستی صاحب آرشیو تاریخ سینما است. به خصوص فیلم های برگمان، فلینی، کیشلوفسکی. اولین حضور ترانه العیدوستی در سینما در سال 1359 با بازی در فیلم مردان ترانه 15 سال دارم. حبیب رضایی برای این نقش در بین بیش از 600 نفر تست بازیگری داد که این آهنگ در بین همه آنها پذیرفته شد. سیمرغ بلورین برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. وقتی پدرش فیلم “من 15 ساله هستم” را تماشا کرد، گریه کرد.

تاران علیدوستی اگرچه در زمان بازی در این فیلم 15 ساله بود، نه متاهل و نه مادر، اما آنقدر نقش خود را خوب بازی کرد که همه او را تحسین کردند.

زندگی شخصی و علایق

آیداوستی در کنار بازیگری دوست دارد فیلمنامه نویسی را نیز تجربه کند. او علاقه مند به بازیگری با رابرت دنیرو است. در اوقات فراغتش گاهی نقاشی می کشد. اما درس خواندن را فراموش نمی کند و کتابخانه خوبی دارد.

سبک ترسیم ترانه علیدوستی جوهر سیاه است که به صورت تجربی از آن استفاده کرده است. او به آهسته حرکت کردن و برداشتن قدم های درست اعتقاد دارد.

ترانه علیدوستی دختر مسئولیت. او دوستان کمی دارد. معمولا وقتی اتفاق بزرگ و بسیار خوشحال کننده ای برایش می افتد، نمی تواند سریع عکس العمل نشان دهد. او قبل از بازیگر شدن به این فکر می کرد که خواننده اپرا شود. دو سال در هنرستان درس خواند و با پگاه آهنگرانی همکلاسی بود. کلارینت ساز تخصصی او بود و پیانو را به عنوان ساز دوم می نواخت. در دوران مدرسه کودکی درس خوان و باهوش بود. همیشه به دنبال پویایی و تحرک است.

علیدوستی مترجم زبان انگلیسی و ادبی ماهر است. وی برنده جایزه ادبی پروین عصامی در پنجمین دوره گروه ادبیات داستانی با ترجمه شد. رویای مادرمنوشته آلیس مونرو ترانه علیدوستی در ویژه نامه شماره 100 ماهنامه صنعت سینما نگاهی به سینمای دهه 80 ایران است و با انتخاب 130 نویسنده و منتقد سینما به عنوان بهترین بازیگر زن دهه انتخاب شد. در سال 1390 هجری شمسی نیز مجله منتشر شد فیلم او را به عنوان بهترین بازیگر زن دهه 1980 انتخاب کرد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *