بیوگرافی و زندگینامه نیکی کریمی/ از این بازیگر چه می دانیم؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام: نیکی کریمی

تاریخ تولد: 28 آبان 1350

محل تولد: تهران، ایران

ملیت: ایرانی

حرفه: بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، مترجم، عکاس

بیوگرافی نیکی کریمی
نیکی کریمی (زاده ۲۸ آبان ۱۳۵۰، تهران) بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی است. نیکی کریمی در چندین جشنواره بین المللی فیلم عضو هیئت داوران بوده است. کریمی از نظر تعداد جوایز بین المللی یکی از موفق ترین بازیگران ایرانی به حساب می آید که چهار جایزه از جشنواره های مختلف بین المللی را از آن خود کرده است.

نیکی کریمی علاوه بر بازیگری به عکاسی نیز می پردازد

نیکی کریمی از دوران دبستان بازیگری را در گروه های کوچک تئاتر آغاز کرد. او اولین بازی سینمایی خود را در سال ۱۳۶۸ در فیلم وسوسه به کارگردانی جمشید حیدری به دست آورد. اما اولین حضور جدی او را می توان در فیلم «عروس» ساخته بهروز افخمی در سال 1369 دانست.نیکی کریمی و ابوالفضل بورعرب آنها را اولین ستاره های سینمای ایران پس از انقلاب می دانند. نیکی کریمی پس از آن در دو فیلم مهم «سارا» و «پری» از داریوش مهرجویی بازی کرد. در سال ۱۳۷۱ بازی او در فیلم «سارا» (اقتباسی از فیلم «خانه عروسکی» اثر هنریک ایبسن) توانست جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره سن سباستین و نانت را برای او به ارمغان بیاورد.

نیکی کریمی در همان سال برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفت و به ایران بازنگشت تا اینکه در فیلم «پری» به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کرد. بازی نیکی کریمی در این فیلم اقتباسی از کتاب فرنی و زویی اثر سلینجر مورد توجه قرار گرفت و برای سومین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

نیکی کریمی پس از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال 1377 در فیلم دو زن به کارگردانی تهمینه ملانی نیکی کریمی با بازی در این فیلم به بازیگر ثابت فیلم های بعدی تهمینه میلانی تبدیل شد و این همکاری تا فیلم «واکنش پنجم» ادامه داشت. نیکی کریمی برای پنجمین بار برای فیلم «دو زن» نامزد دریافت سیمرغ بلورین فیلم فجر شد و برای بازی در همین فیلم از جشنواره فیلم تائورمینا ایتالیا جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *