تابوشکنی در تحریم مسکو؛ اتحادیه اروپا برای نخستین بار گاز روسیه را هدف گرفت

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: این تحول مهمی در استراتژی اتحادیه اروپا است و در شرایطی رخ می دهد که دو کشور آلمان و مجارستان هفته ها مانع از تصویب این توافق شده اند.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه بسته جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه تصویب کرد که برای اولین بار گاز طبیعی مایع یا LNG روسیه را مورد هدف قرار می دهد، گازی که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عرضه آن ادامه می دهند، حتی در حالی که جنگ در اوکراین وارد سومین سال خود شده و ادامه دارد. خریدن.

شکستن تحریم ها علیه روسیه در واقع چهاردهمین بسته اجرا شده از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه 2022 است.

بسته جدید نتیجه مذاکرات طولانی مدت بین سفرای اتحادیه اروپا است که هفته ها بر سر جزئیات فنی آن چانه زنی کردند.

تصویب این بسته تحریمی جدید به دلیل ملاحظات چندین کشور از جمله مجارستان که قبلاً اعلام کرده بود با هرگونه تحریم در بخش انرژی مخالفت خواهد کرد، چندین بار به تعویق افتاد.

اما این بار آلمان بود که به دلیل بند موسوم به «نه به روسیه» از تصویب این بسته جلوگیری کرد. استدلال برلین این بود که این بند تصریح می کند که شرکت های اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کنند که مشتریان آنها کالاهای ممنوعه را به مسکو نمی فروشند، که به نظر دشوار می رسید.

بروکسل دو ضرب الاجل برای تکمیل بسته تحریمی تعیین کرد: یکی در جریان نشست گروه هفت در ایتالیا و دیگری در جریان اجلاس صلح سوئیس در اوکراین.

با این حال، این ضرب‌الاجل‌ها نادیده گرفته شد تا آلمان فرصت بیشتری برای رسیدگی به نگرانی‌های خود در مورد بند «نه روسیه» داشته باشد.

تا اینکه آلمان در صبح روز پنج شنبه 20 ژوئن (31 خرداد 1403 هجری قمری) اعلام کرد که مسائل کشور حل شده و قرارداد تحریم ها رو به جلو است.

سه دیپلمات دیگر گفتند که مجارستان تنها در صورتی با ممنوعیت واردات LNG از روسیه موافقت کرد که تضمین‌هایی دریافت کند که اتحادیه اروپا هیچ اقدام تنبیهی علیه توسعه مداوم روسیه در نیروگاه هسته‌ای Pax II در مجارستان دریافت نمی‌کند.
کدام بخش از گاز روسیه هدف تحریم های جدید قرار گرفته است؟

محدودیت های اعمال شده بر واردات LNG از روسیه به اندازه ممنوعیت جامع اتحادیه اروپا برای واردات زغال سنگ و ممنوعیت جامع واردات نفت از روسیه از طریق مسیرهای کشتیرانی نیست.

در عوض، شرکت های اتحادیه اروپا همچنان مجاز به خرید LNG روسیه هستند، اما از صادرات مجدد یا انتقال آن به سایر کشورها منع شده اند.

یک سازمان مستقل تحقیقات سوخت های فسیلی، مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) تخمین می زند که اتحادیه اروپا در سال 2023 به 8.3 میلیارد یورو برای واردات 20 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع از روسیه نیاز دارد که معادل 5 است. درصد از کل گاز مصرفی این اتحادیه.

بلژیک، فرانسه و اسپانیا واردکنندگان اصلی گاز طبیعی مایع روسیه هستند.

این موسسه اعلام کرد که حدود 22 درصد از این مقدار معادل 4.4 میلیارد متر مکعب به اقصی نقاط جهان و 1.6 میلیارد مترمکعب به سایر کشورهای عضو اتحادیه ارسال شده است. مابقی به چین، هند، ترکیه و سایر کشورهای خریدار منتقل شد.
آیا کرملین مهم است؟

این ارقام نشان دهنده نقش غالب کشورهای غربی در ارائه خدمات بیمه بار و حمل و نقل LNG روسیه است. به طور خاص، صنعت کشتیرانی G7 93 درصد از صادرات LNG روسیه را در سال گذشته با ارزش کل حمل و نقل 15.5 میلیارد یورو انجام داد.

هدف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا محدود کردن تجارت سودآور و تضعیف توانایی روسیه برای جمع‌آوری پول برای جنگش علیه اوکراین است و در عین حال سه پروژه گاز طبیعی مایع در روسیه را که هنوز راه‌اندازی نشده‌اند، هدف قرار می‌دهد.

رفع دور زدن تحریم های قبلی از طریق ناوگان ارواح روسیه

علاوه بر این، کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت کردند که اقدامات سخت تری را با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم ها و بستن منافذی که به اندازه کافی در سیزده بسته تحریمی قبلی مورد توجه قرار نگرفته، اجرا کنند.

برخی از اقدامات سختگیرانه “ناوگان سایه” روسیه را هدف قرار می دهد، که به طور غیررسمی سقف قیمت نفت روسیه را با استفاده از نفتکش های قدیمی تر و کوچکتر دور می زند.

این احتمال وجود دارد که با وجود محدودیت قیمت 60 دلاری در هر بشکه، روسیه در چند ماه گذشته توانسته است نفت اورال را با قیمتی بین 67 تا 75 دلار به فروش برساند.

اورسولا ون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، این بسته جامع را با هدف مسدود کردن دسترسی روسیه به فناوری‌های حیاتی، کاهش درآمدهای انرژی و مبارزه با ناوگان مخفی پوتین و شبکه بانکی فراساحلی توصیف کرد.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید که چهاردهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه همچنین شامل مکانیسم‌هایی است که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد به دنبال جبران خسارات ناشی از هرگونه اقدام تلافی جویانه روسیه باشند.

درست است که تحریم های گاز طبیعی مایع تصویب شده است، اما مذاکره کنندگان همچنان در حال بررسی پیشنهاد دیگری برای اعمال تحریم های مشابه علیه بلاروس هستند. هدف از این اقدام جلوگیری از رسیدن کالاهای ممنوعه به روسیه از طریق بلاروس است که نشان دهنده یک راه گریز بالقوه است. به گفته دو دیپلمات اتحادیه اروپا، قرار بود این موضوع بعدازظهر پنجشنبه مورد بحث قرار گیرد.

این بار آلمان و فرانسه مذاکرات را به دلیل نگرانی از اینکه چنین تحریم هایی می تواند بر فروش کالاهای لوکس آنها تأثیر بگذارد، به تعویق انداخته اند.

این تحریم ها پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا در اوایل هفته آینده اجرایی خواهند شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *