تاثیر هوش مصنوعی بر موفقیت نظامی؛ کدهای نرم‌افزاری چگونه آینده جنگ‌ها را رقم می‌زنند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

این موضوع تنها به نوع تسلیحات نظامی ارتش ها مربوط نمی شود. قدرت واقعی در برنامه ای است که آنها را هدایت می کند.

یک استارتاپ پیشرو در زمینه هوش مصنوعی اروپایی به نام Hellsing این ایده را مطرح کرده است که نرم افزارهای پیشرفته و هوش مصنوعی در عصر حاضر برای موفقیت نظامی بسیار مهم هستند. این مصادف است با اصرار دولت های اروپایی برای تخصیص مبالغ هنگفتی از پول خود برای خرید سامانه ها و تسلیحات نظامی جدید.

جانبرت شرف، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Hellsing، در مصاحبه با Politico گفت: «نیروی دفاعی روز به روز بیشتر به نرم افزار وابسته می شود.

شعار “هوش مصنوعی در خدمت دموکراسی های ما”

Hellsing که مقر آن در مونیخ آلمان است، در جولای امسال، تنها چهار سال پس از راه‌اندازی، 4.9 میلیارد یورو ارزش داشت.

شعار این شرکت، «هوش مصنوعی در خدمت دموکراسی‌های ما» به ظهور مفهوم جدیدی به نام «مجتمع فناوری صنعتی دفاعی» به جای مفهوم قدیمی «مجتمع صنعتی نظامی» که در واکنش به جنگ پدیدار شد، اشاره دارد. در اوکراین

این شرکت گفت که میلیون‌ها داده از سنسورها و سیستم‌های تسلیحاتی ارتش‌های اروپایی را پردازش می‌کند تا انسان‌ها را قادر به «تصمیم‌گیری سریع‌تر و بهتر» و افزایش کشندگی سلاح‌ها کند. تاکنون با دولت های بریتانیا، آلمان، فرانسه، استونی و اوکراین قراردادهایی امضا کرده است.

این شرکت می‌گوید میلیون‌ها داده از حسگرها و سیستم‌های تسلیحاتی ارتش‌های اروپایی را پردازش می‌کند تا انسان‌ها را قادر سازد «تصمیمات سریع‌تر و بهتری بگیرند» و در عین حال مرگ‌بار بودن سلاح‌ها را افزایش دهد. Hellsing تا به – با دولت های بریتانیا، آلمان، فرانسه، استونی و اوکراین قرارداد امضا کرده است.

آقای شرف توضیح داد: “شما هواپیماهای جنگنده، ناوچه ها و ماهواره ها را می بینید، اما چیزی که واقعا باید به آن نگاه کنید این است که هر یک از این سیستم ها حجم باورنکردنی داده را تولید می کنند.”

ژنرال بن هاجس، فرمانده سابق ارتش ایالات متحده در اروپا، اخیراً در کنفرانس امنیتی ورشو گفت که اگرچه نزدیک به 3 سال از حمله روسیه به اوکراین می گذرد، اما اروپا هنوز با شکاف هایی در سیستم های دفاع هوایی و موشکی خود مواجه است.

شرف بر لزوم دستیابی اتحادیه اروپا به «پیشرفت فناوری» در زمینه‌های اصلی که در آنها عقب است، به ویژه در زمینه هوش مصنوعی، تأکید کرد. در غیر این صورت، او باید به «دوستان آمریکایی» خود تکیه کند.

نمونه هایی از قراردادهای مهم دولت هلزینگ

تا به -، Hellsing چندین قرارداد مهم دولتی را برنده شده است، از جمله:

نوسازی سیستم جنگ الکترونیک (JUNGAL) در جنگنده های یوروفایتر آلمان با همکاری شرکت هواپیماسازی سوئدی (SAAB).

ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی برای طرح چندملیتی به نام “سیستم جنگ هوایی آینده” بین آلمان، فرانسه و اسپانیا برای ساخت جنگنده های نسل ششم.

پروژه آینده نگر ایرباس به نام سیستم Wingman یا هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی بالدار بدست آمد.

زمانی که این شرکت در سال 2021 تأسیس شد، JPT Chat هنوز پیشرفت زیادی نکرده بود و تانک های روسی هنوز به اوکراین حمله نکرده بودند. آقای شرف خاطرنشان کرد که بسیاری در بخش فناوری تمایلی به برخورد با صنایع دفاعی ندارند.

علاوه بر این، در سال 2018، کارکنان گوگل به مشارکت این شرکت در برنامه پنتاگون به نام “Project Maven” اعتراض کردند. آنها معتقد بودند که این پروژه از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل فیلم های ویدئویی برای بهبود هدف گیری در حملات هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند. سایر شرکت های بزرگ فناوری نیز در روابط خود با پیمانکاران نظامی با مشکلاتی مواجه شده اند.

چرا اروپا از آمریکا و اسرائیل عقب است؟

ایالات متحده، اسرائیل و بسیاری از کشورهای دیگر مدت‌هاست که روابط عمیقی بین ارتش‌های خود و صنایع فناوری مدرنی که در عصر اینترنت ظهور کرده‌اند، برقرار کرده‌اند. از سوی دیگر، کشورهای اروپایی نتوانسته اند از طریق مشارکت با شرکت های فناوری داخلی، برنامه های جامع و موثری را برای سرمایه گذاری های کلان در فناوری های نوین دفاعی تدوین کنند.

شرف که قبل از ایجاد هلسینگ در وزارت دفاع آلمان کار می کرد، گفت که او معتقد است تنها راهی که می توان این فناوری را به سیستم اروپایی وارد کرد این است که یک شرکت یا سازمان (مانند هلسینگ) آن را تولید کند.

هلسینگ، مدیر عامل این استارت آپ می گوید: «از نظر ساختاری شکافی وجود داشت که هیچکس نمی توانست یا نمی خواست آن را حل کند. ما شرکت هستیم [هلسینگ] ما این کار را با این انگیزه شروع نکردیم که چون بقیه قرار است این کار را انجام دهند، ما هم این کار را انجام دهیم. ما این شرکت را راه اندازی کردیم زیرا فکر می کردیم هیچ کس این کار را نمی کند.

مشکلی که اروپا در توسعه فناوری دفاعی با آن مواجه بود به دلیل کمبود استعداد نبود. علاوه بر این، اروپا همیشه حضور پررنگی در بخش تحقیق و توسعه داشته است. ژانبرت شرف به حضور مراکز مهم شرکت های فناوری بزرگ مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون در اروپا به عنوان شاهد مثال خود اشاره کرد.

مشکل پول بود – و از جهاتی هنوز هم هست. در واقع استارت آپ هلسینگ توانست در دور سوم تامین مالی به لطف شرکت سرمایه گذاری آمریکایی جنرال، 450 میلیون یورو جذب کند.

آقای شرف اذعان داشت که جمع آوری پول برای سرمایه گذاری خطرپذیر در اروپا یک چالش است و صندوق های بازنشستگی معمولاً در فناوری دفاعی سرمایه گذاری نمی کنند.

وی گفت که اولین دور مالی هلسینگ با مشارکت بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی که به ماموریت این شرکت اعتقاد دارند، تکمیل شد. بعدها، دانیل اک، موسس شرکت پخش موسیقی سوئدی اسپاتیفای، 100 میلیون یورو از طریق صندوق سرمایه گذاری خود در این پروژه سرمایه گذاری کرد که مورد انتقاد برخی از هنرمندان قرار گرفت.

چه اتفاقی افتاد که ناگهان طرز فکر اروپایی ها را تغییر داد؟

از آغاز جنگ در اوکراین، ذهنیت اروپایی ها به آرامی شروع به تغییر کرده است.

تا به حال، EIB سرمایه گذاری در فن آوری های دو منظوره (فناوری که می تواند برای اهداف نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرد) محدود کرده است، تنها از پروژه هایی حمایت می کند که بیش از 50 درصد درآمد خود را از منابع غیرنظامی ایجاد می کنند. تا اینکه این بانک در اردیبهشت ماه سال جاری این محدودیت ها را حذف کرد. با این حال، از آن زمان، بخش دفاعی به دنبال حذف محدودیت های بیشتر است.

آقای شرف تصریح کرد که اگر اروپا می خواهد پیشرفته ترین فناوری موجود در صنعت نظامی را به دست آورد، باید بر بی میلی خود برای سرمایه گذاری مستقیم در نیروهای مسلح غلبه کند.

شرف با اشاره به سیاست‌های محدودکننده بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفت: چرا باید در فناوری‌های دو منظوره دائماً بر مفهوم استفاده دوگانه تکیه کنیم؟

وی توضیح داد: یا به نیروهای مسلح دموکراتیک خود ایمان داریم و با بهترین فناوری ها از آنها حمایت می کنیم یا در مورد چیز دیگری صحبت می کنیم.

منبع: یورونیوز

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *