تا سال ۱۴۲۰ به بحران آبی وارد خواهیم شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: رئیس فلات مرکزی و حوزه شرق کشور گفت: در حال حاضر حدود 88.9 درصد از آب تجدیدپذیر کشور مصرف می شود که بیش از دو برابر شاخص کمیسیون پایدار سازمان ملل است.

علی پور احمد در خصوص شرایط عمومی حوزه فلات مرکزی و شرقی ادامه داد: تعداد ایالت های واقع در این حوزه 15 ایالت است یعنی 43 درصد جمعیت کشور در این بخش قرار دارند.

وی افزود: سهم سرانه آب تجدیدپذیر در کشور 1271 مترمکعب و سهم سرانه آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی معادل 473 مترمکعب است.

رئیس فلات مرکزی و حوزه شرق کشور خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، آب قابل برنامه ریزی باید به حدود 40 درصد آب تجدیدپذیر محدود شود تا ضمن مقاوم بودن در برابر خشکسالی، به حفظ اکوسیستم و توسعه پایدار مبتنی بر انرژی اکولوژیکی کمک کند.

پور احمد گفت: در حال حاضر حدود 88.9 درصد آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود که بیش از دو برابر شاخص کمیته پایداری سازمان ملل است.

وی با توجه به تغییراتی که در یک قرن گذشته در سهم سرانه آب تجدیدپذیر و جمعیت کشور رخ داده است، افزود: در چهار دهه گذشته سهم سرانه آب تجدیدپذیر کشور یک سوم افزایش یافته است. با ادامه این روند و افزایش جمعیت به 106 میلیون نفر در سال 1420، پیش بینی می شود که سهم سرانه آب تجدیدپذیر کشور به حدود 976 متر مکعب در سال کاهش یابد، که به این معنی است که طبق شاخص فالکون مارک، کشور حرکت از وضعیت فعلی (استرس آب) منجر به بحران آب در سال 1420 هجری قمری شد.

رئیس حوزه آبخیز فلات مرکزی و حوزه شرق کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه راهکارها و پیشنهادهایی از جمله تلاش برای اجرای برنامه های مدیریت مصرف آب شرب، ممنوعیت مشارکت در مصارف غیر شرب شبکه آب شرب و ضرورت وجود دارد. جداسازی مصارف غیر شرب از آب آشامیدنی به ویژه فضاهای سبز و لزوم کنترل برداشت چاه های کشاورزی در شعاع 2 کیلومتری از منابع آب شرب.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *