تب دنگی و ثبت یک مرگ/ چه کسانی می‌توانند واکسن بزنند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

دنیای اقتصاد: مسئولان وزارت بهداشت از ظهور بیماری جدیدی به نام «تب دنگی» خبر می دهند. این تب که به روح شیطان معروف است از اردیبهشت ماه گذشته سواحل خلیج فارس و اخیراً سواحل دریای خزر را درگیر کرده است. برخی نگران تکرار فاجعه کرونا هستند.

این یک هشدار است، زیرا تب دنگی در حال گسترش است و طبق آخرین اظهارات مسئولان، نگرانی ها در ماه های سپتامبر و اکتبر تشدید خواهد شد. بهرام عین لاهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تایید این خطر گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور در سال گذشته 75 مورد بود اما امسال به 149 مورد رسیده است.

وی تاکید می کند: اقداماتی برای پاکسازی شهرهای آلوده، افزایش مراقبت در مناطق مرزی و ایستگاه ها و غربالگری سلولی برای پایش بیماران در حال انجام است، اما ممکن است دیر یا زود به یک اپیدمی تبدیل شود. گفته می شود این پشه می تواند از شهرهای آلوده به مردم سرایت کند. از طرفی بسیاری از مردم از شیوع این بیماری مانند کرونا می ترسند. متخصصان و ویروس شناسان چه می گویند؟ طلعت مختاری، ویروس شناس معتقد است که انتقال این ویروس با کرونا بسیار متفاوت است. به گفته این متخصص، این بیماری در اکثر مواقع علامتی ندارد اما می تواند با تب، سردرد و حتی راش و خونریزی همراه باشد و فرد مبتلا باید در اسرع وقت به مراکز درمانی و پزشکیان مراجعه کند. در همین حال یکی از اعضای هیات علمی انستیتو پاستور ایرانیان می گوید: برای این بیماری واکسن وجود دارد اما به دلیل محدود بودن به افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند تزریق می شود.

آئدس تشنه خون است

تب دنگی بیماری است که بر اثر نیش این پشه به نام “آدس” انسان را درگیر می کند. این پشه در جهان به «ببر آسیایی» معروف است. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از منابع سازمان نظام پزشکی ایران؛ اولین پشه آئدس در ایران در اردیبهشت ماه سال جاری توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پارسیان و بندرلنگه در استان هرمزگان و سپس در جنوب استان بوشهر در شهرستان‌های عسلوی و کنگان مشاهده شد. ” بررسی های کارشناسی نشان می دهد که این بیماری با مسافرانی از امارات وارد ایران شده است. اما چگونه

طلعت مختاری می گوید: زمانی که ویروس از طریق پشه آلوده وارد خون مسافر شده و آن مسافر به کشور دیگری می رود و اگر بندپایی در کشور مقصد از آن تغذیه کند، می تواند عاملی برای سرایت این ویروس به فرد دیگر شود. ” طبق بررسی های این ویروس شناس، از آنجایی که این ویروس راه های انتقال متفاوتی دارد، در نتیجه شیوع و اپیدمی آن نیز متفاوت خواهد بود. زیرا این بیماری از طریق تنفس منتقل نمی شود. وی در پاسخ به سوالی که اکنون در مورد همه‌گیری این بیماری مطرح می‌شود، توضیح می‌دهد: «این ویروس ممکن است بیش از حد انتظار ما شیوع پیدا کند و مبتلا شود، اما این بدان معنا نیست که همه شهرها و کشورهای جهان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار دهد. مسیر.” کرونا بیاموزیم

مختاری ویروس دنگی را ویروسی از خانواده آربوویروس‌ها توصیف می‌کند که «از طریق به اصطلاح بندپایان یا به عبارت دیگر توسط یک حشره خاص (آدس) منتقل می‌شود. به گفته این متخصص، «اگر فرد مبتلا در مراحل اولیه بیماری باشد، یعنی ویروس در جریان خون او وجود داشته باشد، در اثر گزش بندپایان، ویروس از خون بیمار تکثیر شده و به فرد دیگری منتقل می شود. ” به گفته این متخصص، این ویروس فصلی است و بیشتر از سایر شهرها در مناطق گرم و مرطوب دیده می شود. تب دارند و با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شده اند. تاکنون تنها یک مورد فوتی بر اثر این بیماری ثبت کرده ایم و آن مربوط به زنی بالای 80 سال است که در امارات به این بیماری مبتلا شده و به کشور بازگشته است. خوشبختانه هیچ مورد فوتی در بین مبتلایان در داخل کشور ثبت نشده است.»

روح شیطان در کرانه های خلیج فارس

اگر به تاریخ نگاه کنیم. تب دنگی یک بیماری باستانی است که برای اولین بار در قرن دوم و سوم پس از میلاد ظاهر شد و در قرن هفدهم بیشترین شیوع را داشت. نام تب دنگی نیز از زبان سواحیلی گرفته شده و به معنای روح شیطانی است. شاید به همین دلیل است که داود یادگاری نیا، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بر آن داشته تا بگوید: «این ویروس ابتدا به بافت کبد حمله می کند و پس از آلوده کردن سلول های خونی و سیستم لنفاوی، به آن حمله می کند. در نهایت وارد خون می شود.» به گفته وزیر بهداشت، نه تنها ایران، بلکه پاکستان، عراق، امارات و سایر کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس نیز ممکن است به کشورهای مذکور سرایت کند همانطور که گفتیم این ویروس ابتدا در هرمزگان مشاهده شد و به زودی به سایر استان های جنوبی ایران سرایت کرد و هم اکنون مواردی در استان گیلان مشاهده شده است و کارشناسان نسبت به احتمال آلودگی در خوزستان و مازندران هشدار می دهند. و گلستان

بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط پرویز شایان، فوق تخصص بیماری های عفونی به “دنیا تخصصیس”: شیوع تب دنگی در جهان از 6.5 میلیون نفر در سال گذشته به 10 میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته است و شیوع این بیماری در جهان است. این بیماری بیش از 130 نفر از امارات به ایران سفر کرده اند و این اولین دلیل شیوع این بیماری بوده است و اکنون این موارد در دولت مطرح شده و گفته می شود که شوراهای تامین در استان ها و شهرها برای جلوگیری از شیوع این بیماری بسیج می شوند.

تب بالا گرفت

این نشانه ها را به خاطر بسپارید؛ درد شدید عضلانی و درد استخوانی که احساس می شود در حال شکستن هستند. حالت تهوع، استفراغ، درد چشم و تورم غدد لنفاوی از دیگر علائم این بیماری است. همه اینها علائمی هستند که می توانند فرد مبتلا را برای 2 تا 7 روز بیمار کنند. شایان می گوید: “تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و فقط از طریق نیش پشه منتقل می شود.” با نوشیدن مایعات و استامینوفن کنترل و درمان شود.

سایان می گوید: در درمان و کنترل علائم این بیماری مصرف مایعات مهم است و با درمان سرم می توان شدت علائم را کاهش داد، زیرا احتمال مرگ ناشی از این بیماری از یک درصد بیشتر نمی شود. کسانی که بیماری های زمینه ای مانند آسم دارند باید بسیار مراقب باشند. شایان، پیشگیری را بهترین راه مقابله با این ویروس می‌داند: «استفاده از مواد دافع پشه و اسپری‌های پزشکی مؤثر است و در طلوع و غروب آفتاب که گزش پشه زیاد است، بهتر است افراد در مکان‌های آلوده قرار نگیرند و در معرض تماس قرار گیرند. خود را به ویروس.» آن را در هوای آزاد قرار ندهید، شایان تأیید می کند: «این پشه در مکان های مرطوب، مخصوصاً در ظروف آب تکثیر می شود و مردم باید سعی کنند محیط خود را از مکان هایی که پشه های آئدس در آنجا تولید می کنند، تمیز کنند.» محیط از پشه هایی مانند Aedes: ته گلدان ها را خشک کنید تا پشه ها باقی نمانند و از باقی ماندن آب در قوطی های خالی و ضایعات نیز جلوگیری می کند.

دردی که درمان ندارد

وی ادامه داد: بیماری تب دنگی داروی خاصی ندارد و واکسن این بیماری به صورت محدود و برای موارد خاص تزریق می‌شود. در شهرهای آسیب دیده باید حداکثر احتیاط را به خرج دهیم و این یکی از هشدارهای آرچی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت است و تایید می‌کند: اولین بار این بیماری خفیف است، اما در در مواردی که دوباره عفونت ایجاد می کند، باعث بیماری کشنده تری می شود که جان افراد را تهدید می کند، خطر مرگ ناشی از تب دنگی در بین مبتلایان 1 درصد است و البته در صورت ابتلا، درمان و مراقبت سریع از بیمار جلوگیری می کند. توسعه بیماری.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به افرادی که به مناطق آندمیک دانگ سفر می‌کنند توصیه کرد. از مواد دافع پشه و اسپری های دارویی استفاده کنید، در مکان های آلوده قرار نگیرید و هنگام طلوع و غروب آفتاب که نیش پشه زیاد است خود را در هوای آزاد قرار ندهید. این پشه در مکان های مرطوب مخصوصاً در ظروف آب بیرون می آید و تکثیر می شود و مردم نیز باید سعی کنند محیط خود را از مکان هایی که پشه های Aedes در آنجا پرورش می دهند تمیز کنند.

اما آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران، می‌گوید: تب دنگی در عفونت‌های بعدی خطرناک‌تر می‌شود و مانند کرونا نیست که مصونیت نسبی ایجاد کند و عفونت دوم خفیف‌تر است. به طور کلی موارد دریافت این واکسن بسیار محدود است و بیشتر برای کودکان، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، افراد مسن و افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند، استفاده می شود واکسن این بیماری و دو واکسن برای این بیماری توسط وزارت بهداشت تایید شده است، اما تعداد این واکسن ها محدود است و فقط به افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند، تزریق می شود در سنین 6 تا 16 سال باید دید آیا درمان های دیگری وجود دارد که می تواند از علائم شدید بیماری در اولین موارد عفونت جلوگیری کند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *