تجارت اتحادیه اروپا و ایران؛ رشد محدود با وجود تشدید تحریم‌ها

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: در شرایطی که تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل ارسال پهپادها و موشک های بالستیک ساخت این کشور به روسیه به دلیل استفاده مسکو از این تسلیحات نظامی در تجاوز به خاک اوکراین تشدید می شود، سوالی که مطرح می شود این است: آیا حجم مبادلات تجاری بین طرفین است؟

آخرین آمار منتشر شده توسط دفتر آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می دهد که ارزش تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 2023 رشد داشته است.

بر اساس این آمار، ارزش واردات اتحادیه اروپا از ایران با 4.5 درصد افزایش از 482.1 میلیون یورو به 504 میلیون یورو رسیده است. صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران در مدت مشابه از 2.216 میلیارد یورو به 2.268 میلیارد یورو رسید که نشان دهنده رشد 2.3 درصدی است.

البته داده های منتشر شده توسط یورواستات نشان می دهد که ارزش صادرات اتحادیه اروپا به ایران طی هفت ماهه 2019 تا 2024 دامنه نوسان بالایی نداشته است. بنابراین حداکثر و حداقل مسافت ثبت شده در سال های 2019 و 2021 تنها 382.5 میلیون یورو بوده است.

صادرات ایران به اتحادیه اروپا در هفت ماه گذشته از شش سال گذشته بین 420 تا 639 میلیون یورو بوده است.

در واقع، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای سال 2015 بین قدرت های جهانی و جمهوری اسلامی، ارزش تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران با کاهش بی سابقه ای روبرو شد.

در همین حال، ایالات متحده در ماه می 2018 به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه اقتصاد ایران اعمال کرد. ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در آن سال از مرز 10 میلیارد یورو گذشت.

البته رونق نسبی تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران در زمان اجرای برجام به سطح بالایی قبل از تشدید مناقشه هسته ای ایران و غرب نرسید.

رکورد تجاری دو طرف در 22 سال گذشته نیز نشان می دهد که صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سال 2011 به نزدیک به 17 میلیارد یورو رسیده است، همزمان با شکستن رکورد قیمت جهانی نفت و صادرات اتحادیه اروپا. کمک به ایران در سال 2005 به رکورد 12.3 میلیارد یورو رسید.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *