تجمع دوبارۀ دانشگاه آزادی‌ها برای افزایش شهریه‌ها / دبیر شورای صنفی دانشگاه آزاد علوم پزشکی مشهد: دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی شهریه‌شان ۹۰ میلیون شده؛ اطلاعی هم نداشتند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فارس: افزایش ناگهانی شهریه های دانشگاه آزاد منجر به تجمع دانشجویان پذیرفته شده پزشکی علیه ارگان های مختلف از جمله وزارت بهداشت شد و متاسفانه با گذشت چند روز از این اتفاق هیچ یک از مسئولان پاسخ قانع کننده ای به این دانشجویان پذیرفته شده ندادند.

در سال تحصیلی جدید، شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد در رشته های پرتقاضا مانند دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی سه برابر شده و به 90 میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که دانشجویان در زمان ثبت نام باید دو ترم تحصیلی را پرداخت کنند.

در این مدت دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد با تجمع مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و در حال حاضر وزارت بهداشت، نسبت به افزایش سه برابری یکباره شهریه ها و با شعارهایی چون «عادلانه» اعتراض کردند. «شهریه حق ماست» و خواستار احقاق حقوق و حقوق خود هستند.

سیدمیر محجوب، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد – در صفحه مجازی خود درباره اعتراض برخی از دانشجویان نوشت: افزایش شهریه دانشگاه آزاد تنها برای حدود 2500 دانشجو بوده که در چند رشته مرتبط با رشته پزشکی پذیرفته شده اند. که از بین آنها بیش از 2000 نفر ثبت نام کرده اند و هزینه های نهایی و شهریه را پرداخت کرده اند.

وی افزود: از بین 300 دانشجوی باقیمانده معمولاً تعدادی از آنها هر سال بدون توجه به شهریه ثبت نام خود را تمام نمی کنند و انصراف می دهند و در نهایت ثبت نام حدود 150 دانشجو نیمه تمام مانده و نسبت به افزایش آن اعتراض دارند. در شهریه در سال تحصیلی جدید.»

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد تصریح کرد: افزایش شهریه این رشته نیز با در نظر گرفتن هزینه های رشته پزشکی منطق خاص خود را دارد و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، نرخ شهریه کامل بوده است. برای این رشته ها محاسبه می شود اما همه این هزینه ها از جانب دانشجو است و بخشی از آن از طریق درآمد غیر شهریه تامین می شود.

در همین حال نازنین عباسی دبیر شورای صنفی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد مشهد به خبرنگار فارس گفت: از ساعات اولیه صبح تعدادی از فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد مقابل دانشگاه آزاد مشهد تجمع کردند. وزارت وزارت بهداشت و مسئولان از دانش آموزان خواستند در این زمینه نامه ای به محمدرضا ظفرکندی ارسال کنند تا وی آن را بنویسد و به معاونت آموزشی تحویل دهد تا موضوع بررسی شود.

وی افزود: متأسفانه برخی از مسئولان وزارت بهداشت در حال گمانه زنی هستند. مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد – در صفحه مجازی خود از ثبت نام و پرداخت شهریه دانشجویان خبر داد. اما این آماری که اعلام شد ممکن است علاوه بر همه رشته های پیراپزشکی، آماری برای کل رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باشد. دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی 90 میلیون شهریه بدهکار هستند و حتی از آن خبر نداشتند. شهریه باقیمانده دانشجویان طبیعتاً افزایش یافت و از قبل از آن مطلع بودند. جالب اینجاست که شهریه دانشگاه های پردیس بسیار کمتر از این مبالغ است.

عباسی خاطرنشان کرد: شهریه دانشجویی که سال گذشته در پردیس بیرجند پذیرفته شده 6.5 میلیون تومان بوده و امسال از 10 تا 15 میلیون تومان بیشتر نخواهد شد و شهریه نهایی در پردیس دانشگاه بیرجند است. شهرهای بزرگ حدود 30-40 میلیون تومان است

دانشجوی دیگری نیز گفت: دانشگاه پردیس به دانشجویان با معدل بالا تخفیف می دهد اما دانشگاه آزاد چنین شرایطی را برای دانشجویان فراهم نکرده است.

وی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه های خودگردان در دوره های آموزشی شهریه دریافت می کنند اما در دانشگاه آزاد نه تنها شهریه پرداخت می شود، بلکه شهریه ها روز به روز در حال افزایش است.

پدر یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: چرا دانشگاه آزاد به فکر خانواده ها نیست و به یکباره شهریه ها را تا این حد افزایش می دهد؟ یک معلم یا کارگر بازنشسته چقدر باید جوابگوی چنین شهریه های نجومی باشد؟

حال باید این را از پیگیری های صورت گرفته در خصوص افزایش 3 برابری شهریه دانشگاه آزاد ببینیم. مسئولان و نمایندگان شورای اسلامی در این زمینه چه اقدامی انجام خواهند داد؟

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *