تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران؛ «۱۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی»

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: رئیس اداره ارزیابی فناوری سلامت، مدیریت و مطالعات اقتصادی سازمان غذا و دارو گفت: میزان تجویز آنتی بیوتیک در کشورمان 10 درصد بیشتر از نرخ استاندارد اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت است.

دکتر آزیتا نبی زاده با اشاره به مصرف آنتی بیوتیک در ایران افزود: 40 درصد نسخه های تجویز شده در کشور حاوی آنتی بیوتیک است، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند حداکثر 30 درصد نسخه ها حاوی آنتی بیوتیک باشد.

وی با اشاره به اینکه میزان آنتی بیوتیک های تجویز شده در سال های گذشته حدود 50 درصد بود که با تلاش های صورت گرفته به 40 درصد کاهش یافت، گفت: نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و معرفی عوارض مصرف خودسرانه یا داروهای نادرست به ویژه آنتی بیوتیک ها. ، بسیار مهم و متمایز است.

بر اساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، میانگین نسخه های حاوی آنتی بیوتیک در ایران از 55 درصد در سال 1375 به 36 درصد در سال 1401 کاهش یافته است. و سازمان دارو و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور.

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز پیشتر تاکید کرده بود که کاهش شاخص نسخه های حاوی آنتی بیوتیک کافی نیست و باید به نوع آنتی بیوتیک تجویز شده بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت توجه شود. در معرض خطر نسبتاً بالایی از مقاومت باکتریایی قرار دارند، به خصوص به این دلیل که غذا نخوردن مسئولانه از این گروه یک تهدید جدی است و با ادامه این روند، ما به طور کامل از میکروب ها خلاص خواهیم شد.

وی افزود: بنابراین توجه جدی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اصول تجویز داروهای ضد میکروبی و مصرف منطقی آنها، عدم استفاده خودسرانه از داروهای ضد میکروبی و کنترل عفونت های بیمارستانی راهکاری جدی و مهم برای جلوگیری از بروز مقاومت میکروبی است. استفاده از داروهای ضد میکروبی را محدود کنید.

آل محمدی تاکید کرد: ماموریت سازمان غذا و دارو در این زمینه آموزش و اطلاع رسانی به مردم، نظارت و نظارت بر مصرف داروهای ضد میکروبی و تدوین دستورالعمل استفاده صحیح و بهینه از مواد ضدعفونی کننده در مراکز درمانی است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *