تدریس هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها از مهر امسال

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: معاون وزیر علوم از تامین دو واحد هوش مصنوعی برای دانشجویان مهر جاری خبر داد و گفت: این واحد با هدف آشنایی دانشجویان با هوش مصنوعی در واحدهای تمامی گرایش های تحصیلی دانشجویان گروه های فنی و مهندسی انجام می شود.

روح‌الله رازینی در نشست خبری محورهای حمایت از توسعه آموزش هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی؛ با برگزاری استاد مرکزی گروه نظام (NAN)، تدوین و بررسی برنامه‌های درسی رشته‌های دانشگاهی، حمایت از نخبگان استعدادیابی و ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، هوش مصنوعی سالانه 120 درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود از این میزان و یکصد نفر فراتر رود. میلیون نفر در سال 2025 در این زمینه کار خواهند کرد.

وی افزود: در سال های اخیر کارهای خوبی در زمینه تولید محتوای هوش مصنوعی انجام شده است اما در به کارگیری هوش مصنوعی هنوز جای کار وجود دارد و ارزیابی خوبی نمی گیریم. اما تاثیر هوش مصنوعی در حوزه آموزش عالی را از سه بعد می توان بررسی کرد، اول اینکه سیستم یاددهی و یادگیری، اساتید باید نقش متفاوتی داشته باشند و وزارت علوم به سمت رویکرد مشارکتی حرکت کرده است و استانداردهای آموزشی. و توانمندی های دانشجویان و اساتید باید تغییر کند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: محور دوم رویه های آموزش عالی هوش مصنوعی در محتوای آموزشی است و با توجه به اینکه همه رشته ها متاثر از هوش مصنوعی هستند نیاز به تطبیق با هوش مصنوعی وجود دارد. به عنوان یکی از اقدامات اختصاصی وزارت علوم در حوزه هوش مصنوعی، تاکید بر تولید محتوا است و در این راستا از پایان امسال یک دوره دو واحدی اجباری برای دروس فنی مهندسی مربوط به هوش مصنوعی راه اندازی شده است. همانطور که برنامه ریزی شده است، ما دو ماژول انتخابی برای سایر دوره های مرتبط با هوش مصنوعی داریم.

رزینی همچنین گزارشی از مهمترین فعالیت وزارت علوم در حوزه آموزش ارائه کرد و گفت: در دو سال گذشته جشنواره سرآمدان آموزشی را داشتیم و فهرستی از سرآمدان کشور تهیه شد و اخیراً 19 نفر از اساتید در سطح کشور تجلیل شد.» به منظور حمایت از فعالیت اساتید، قوانینی را برای دانشجویان وضع می کنیم و برای اساتیدی که به دنبال ارتقای تدریس در دانشگاه هستند، تسهیلاتی در نظر می گیریم.

این مسئول با اشاره به افزایش توان مهارتی و اشتغال پذیری فارغ التحصیلان، تاکید کرد: ظرفیت محتوای آموزش مهارتی برای دانشجویان افزایش یافته است به طوری که دانشجویان باید 5 تا 15 واحد مهارتی را بگذرانند و این وضعیت به فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار کمک می کند. مهارت ها.

به گفته وی، در حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان، روند پذیرش نخبگان تقویت شده، در مقطع کارشناسی ارشد 30 درصد و در مقطع دکتری 100 درصد رشد داشته ایم و همچنین سامانه NAN را راه اندازی کرده ایم. در پذیرش دانشجو با توجه به نیاز آنها. جامعه.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه برخی از موسسات به صورت قانونی مورد بررسی و محدودیت قرار گرفته اند، گفت: در دانشگاه پیام نور طی مذاکراتی پیشنهاد دادیم که سازمان توسط خود دانشگاه ایجاد شود و معتقدیم انسان منابع نباید آسیب ببینند و بر این اساس مصوبات با ملاحظاتی صورت گرفته است و هنوز ادغام جدی صورت نگرفته است و پیشنهاد دادیم که وحدت دانشگاه بررسی شود تا با مدل پیشنهادی ادغام صورت گیرد. البته باید اراده جدی در دانشگاه پیام نور برای ادغام وجود داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر 2500 واحد آموزش عالی داریم و برخی از این گروه ها دانشگاهی هستند، برخی از آنها شعبه هایی هستند که باید کاهش یابد و تنظیم مقررات از طریق نهادها انجام می شود و اراده نظام در این سازمان مهم است، اما در نظام سازماندهی شده اقدام جدی انجام نداده ایم.

معاون وزیر علوم به مهم ترین درخواست های دولت آینده اشاره کرد و افزود: در زمینه مهارت آموزی فارغ التحصیلان فعالیت هایی انجام شده است اما نواقصی وجود دارد به عنوان مثال سامانه نظارت بر نیروی انسانی وجود ندارد از نظر نیاز و تقاضا، روندی که به استاد داده می شود باید دنبال شود و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت آموزشی انجام شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *