تشخیص آلزایمر از راه آزمایش خون با دقت ۹۱ درصدی ممکن می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورو نیوز: روز یکشنبه 28 ژوئیه (7 مرداد 1403 هجری شمسی) محققان در گزارش جدید خود اعلام کردند که آزمایش های خون جدیدی را برای تشخیص سریعتر و دقیق تر بیماری آلزایمر انجام داده اند.

تشخیص بیماری آلزایمر دشوار است زیرا معمولاً نیاز به شناسایی تجمع پروتئین چسبنده ای به نام آمیلوئید بتا در مغز دارد. این را می توان از طریق اسکن مغز یا نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی در ستون فقرات (پنکسیون کمری) انجام داد، که معمولاً روش های آسانی نیستند و می توانند ناراحت کننده باشند. در نتیجه، بسیاری از پزشکیان بیماری آلزایمر را بر اساس علائم و تست های شناختی بیمار تشخیص می دهند.

اکنون دانشمندان شروع به ارائه آزمایش‌های متفاوتی کرده‌اند که می‌تواند نشانه‌های خاصی از بیماری آلزایمر را در خون تشخیص دهد. این آزمایش ها هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته اند زیرا داده های کمی برای راهنمایی پزشکیان در مورد این آزمایش ها وجود دارد. FDA هنوز هیچ یک از این موارد را به طور رسمی تایید نکرده است و پوشش بیمه ای برای این آزمایش ها کم است. با این حال، نتایج این تحقیق بسیار امیدوارکننده است.

دکتر سوزان شیندلر، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس که در این پروژه تحقیقاتی مشارکت دارد، می گوید: «در حالی که برخی از این آزمایش ها بسیار دقیق هستند، برخی دیگر به اندازه حدس زدن تصادفی یک سکه دقیق هستند.

لزوم تشخیص زودهنگام

بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده و میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که شایع ترین شکل زوال عقل است. نشانگرهای زیستی این بیماری تجمع پلاک‌های آمیلوئیدی است که مغز را مسدود می‌کند یا «پروتئین‌های تاو» که عملکرد خود را از دست داده‌اند.

داروهای جدیدتر مانند Lacambi و Kisonella می توانند با حذف پلاک های آمیلوئید از مغز، پیشرفت علائم آلزایمر را کاهش دهند. با این حال، این داروها فقط در مراحل اولیه بیماری موثر هستند و تشخیص زودهنگام بیماران برای بهره مندی از آنها دشوار است. روش های تشخیصی تهاجمی پرهزینه و دشوار هستند.

حتی متخصصان با تجربه گاهی اوقات در تشخیص اینکه آیا علائم بیمار به دلیل بیماری آلزایمر است یا بیماری دیگری مشکل دارند. به عنوان مثال، دکتر شیندلر در تجربه خود می گوید که گاهی اوقات کاملاً معتقد است که یک بیمار آلزایمر دارد، اما آزمایشات منفی می شوند، بنابراین “فرایند تشخیصی همیشه ساده نیست.”

تشخیص بیماری آلزایمر از طریق آزمایش خون آسانتر و سریعتر است

این آزمایش‌های خون تاکنون بیشتر در محیط‌های تحقیقاتی با دقت کنترل شده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مطالعه جدیدی روی حدود 1200 بیمار مبتلا به مشکلات حافظه در سوئد انجام شد که به پزشک عمومی یا متخصص مراجعه کردند. برای تشخیص بیماری، آزمایش خون، اسکن مغز یا نمونه مایع مغزی نخاعی انجام می شود.

محققان دانشگاه لوند در سوئد یکشنبه، 28 ژوئیه 2024، در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در فیلادلفیا گزارش دادند: «در حالی که تشخیص پزشکیان عمومی 61 درصد درست و تشخیص های متخصصان 73 درصد درست بود، اما بر اساس نتایج به منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا، آزمایش خون 91٪ دقیق است.

چه نوع آزمایشی دقیق تر است؟

ماریا کاریلو، مدیر ارشد انجمن آلزایمر، به نشانگرهای مختلف در آزمایش‌های خون اشاره کرد و تاکید کرد که “پزشکیان و محققان باید فقط از آزمایش‌های خونی استفاده کنند که بیش از ۹۰ درصد دقت دارند.”

در مورد تعداد آزمایشات خون باید توجه داشت که دقیق ترین آنها نشانگر زیستی به نام (p-tau217) را اندازه گیری می کند که با تجمع پلاک ها در مغز مرتبط است و سطوح بالای (p-tau217) نشان دهنده یک احتمال ابتلا به آلزایمر زیاد است.

آزمایش برای چه کسانی باید تجویز شود؟

این در حالی است که تنها پزشکیان می توانند این آزمایشات خون را برای بیماران مبتلا به مشکلات حافظه تجویز کنند. این آزمایش ها برای افرادی که علائمی ندارند توصیه نمی شود، حتی اگر سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر وجود داشته باشد.

با این حال، تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر بسیار مهم است، زیرا تجمع آمیلوئید می‌تواند تا دو دهه قبل از ظهور اولین نشانه‌های مشکلات حافظه آغاز شود و تاکنون هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای جز توصیه‌های اولیه برای تغذیه سالم، ورزش و خواب کافی وجود ندارد. .

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *