تعداد ثبت نامی‌های خودرو نزدیک ۱.۵ میلیون نفر و احتمالا پول بلوکه شده ۵ تا ۶ میلیارد دلار بوده/۹ برابر این قشر دلال هستند؛ در این بین شانس خریدار واقعی یک نهم است /برنده اصلی این داستان خودروساز و سیستم بانکی، بازنده اصلی هم مشتری است/ ایران خودرو نهایت صد هزار خودرو می‌دهد، زمانی که این حجم پول آزاد شود جهش آن یک خطر بزرگ در شرایط تورمی است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ثبت نام خودروسازان در روزهای اخیر تعداد زیادی را به خود جلب کرده است. ثبت نام ها چندین میلیارد دلار سرمایه جذب کرده و معلوم نیست بعد از قرعه کشی چه سرنوشتی برای این سرمایه پرخطر خواهد آمد.

بابک صدرائی کارشناس خودرو درباره حجم ثبت نام خودروها و میزان پول دریغ شده در این طرح به Enchant گفت: اعداد و ارقام متفاوت است و گفتند از 3 تا 3.5 میلیارد دلار است. تعداد ثبت نام ها به 1.5 میلیون نزدیک شده است و به نظر می رسد 5.6 میلیارد دلار مبلغ صحیح باشد. برنده اصلی این ماجرای بازار خودروساز و نظام بانکی است و بازنده اصلی مصرف کننده است. بقیه این ماجرا پول های راکدی است که توانایی تولید و تجارت را ندارند، در این قرعه کشی به ماشین تبدیل می شوند. سوال اصلی این است: آیا واقعاً 1.5 میلیون متقاضی واقعی داریم؟ احتمالا 90 درصد این جمعیت کسانی هستند که پول بیکاری دارند و نمی توانند آن پول را در تجارت سرمایه گذاری کنند و وارد کارگزاری شوند.

وی همچنین با اشاره به ایجاد بازار سیاه از طریق ثبت نام در ایران خودرو خاطرنشان کرد: در نهایت 100 هزار خودرو می فروشد و زمانی که این مقدار پول آزاد شد وارد مشاغل دیگر می شود و این خطرناک است. پرش روی این مقدار پول در شرایط تورمی ریسک بزرگی را به همراه دارد. در این شرایط کارمند زحمتکشی که در نهایت 500 میلیون برای خرید خودرو جمع آوری کرد، اما 9 برابر این دسته کسانی هستند که در این ثبت نام شرکت کردند و دلال هستند. در همین حال، احتمال وجود یک خریدار واقعی یک در نه است. از نظر روانشناسی گفتن اینکه تقاضا آنقدر زیاد است که باید قرعه کشی کنیم، بازار سیاه را تقویت می کند.

صدرائی درباره قیمت غیرشفاف خودرو گفت: ایران خودرو اگر بخواهد 600 هزار دستگاه خودرو تولید کند، می تواند در یک بار قرعه کشی حداکثر 100 هزار خودرو تحویل دهد. موضوع اساسی تر این است که قیمت خودرو در کشور مشخص نبود. مگر نمی گویند تولید خودرو با این قیمت ضرر است پس چرا برای آن شرایط ثبت نام می گذارند؟ تا زمانی که قیمت های کارخانه و بازار به دلیل عرضه و قیمت گذاری مناسب به یکدیگر نزدیک باشد، شاهد ادامه این روند خواهیم بود. در اقتصادهای بسیار قوی تر از اقتصاد ما، تقاضای زیادی برای خودرو وجود ندارد و این تقاضا واقعی نیست.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *