تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

مهر: دولت چهاردهم که دیروز اولین بودجه خود را تقدیم مجلس کرد، در سال 1404 پیشنهادهایی را برای نحوه واردات خودرو ارائه کرد که باید منتظر ماند و دید مجلس در خصوص این پیشنهادات چه تصمیمی خواهد گرفت.

در سال 1397 هجری شمسی با توجه به محدودیت های پولی اعمال شده بر کشور و بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، واردات خودرو تا تاریخ 31 اردیبهشت 1401 هجری شمسی ممنوع شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فاطمی امین وزیر صامت سابق (سال 1400) قول داد که تا پایان خرداد 1401 هجری قمری تکلیف واردات خودرو مشخص و آیین نامه داخلی برای این منظور تصویب شود.

به همین منظور مقرر شد سالانه یک میلیارد یورو به واردات ارزی خودرو اختصاص یابد. همچنین طبق قول متولیان آن زمان قرار بود سالانه 100 هزار خودرو خارجی وارد کشور شود اما پس از گذشت نزدیک به دو سال در مجموع 25 هزار و 448 خودرو وارد کشور شد.

حالا دولت چهاردهم که دیروز اولین بودجه خود را تقدیم مجلس کرد، پیشنهاداتی را برای واردات خودرو برای سال 1404 ارائه کرده است که باید منتظر ماند و دید مجلس در مورد این پیشنهادها چه تصمیمی خواهد گرفت.

پیش بینی خودکار برای لایحه بودجه 1404

همانطور که در لایحه بودجه مقرر شده است، دولت ارز اختصاص یافته به واردات خودرو را از یک میلیارد یورو در سال 1404 به 2 میلیارد یورو در سال 1404 افزایش داده است و صادرکنندگان مجازند تا سقف 2 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات را دریافت کنند ماشین . نکته دیگری که قابل ذکر است این است که بر اساس پیش نویس قانون، از منابع ارزی خارج از بانک مرکزی نیز می توان برای واردات خودرو استفاده کرد.

موضوع دیگر افزایش حقوق گمرکی واردات است. طبق آخرین به روز رسانی – تیر 1403 هجری قمری – تعرفه واردات از 11 تا 171 درصد تعیین شد. به عنوان مثال تعرفه واردات خودروهای بنزینی به شرح زیر است: بنزین کمتر از 1000 سی سی 16 درصد، بنزین 1001 تا 1500 سی سی 66 درصد، بنزین 1501 تا 2000 سی سی 91 درصد، بنزین 2001 تا 2500 سی سی 130 تا 250 درصد، بنزین 130 تا 250 سی سی. سی سی 161 درصد و بنزین بالاتر از 3000 سی سی 171 درصد است. این در حالی است که دولت در پیش نویس قانون پیش بینی کرده بود که عوارض گمرکی واردات را تا 100 درصد افزایش دهد.

اگرچه این میزان افزایش تعرفه می تواند منجر به افزایش درآمد دولت از محل واردات خودرو شود که ممکن است در لایحه نیز پیش بینی شده باشد که 110 ژامبون از این محل سود می برد، اما نتیجه آن افزایش است. در قیمت خودرو واردات و رقابت در بازار معنایی ندارد.

موضوع دیگر مربوط به پیش بینی استفاده از مکانیزم بورس در عرضه خودروهای وارداتی است. شورای رقابت اگرچه بازار خودرو در کشور را یک بازار انحصاری می داند و به همین دلیل اجازه فروش خودرو از طریق بورس را نمی دهد، اما با این پیشنهاد از سوی دولت به نظر می رسد سیاست ها در این حوزه به سمت بهتر شدن پیش می رود. تغییر می کند و بازار سهام یک بار دیگر محلی برای فروش خودرو در 3 سال آینده خواهد بود.

همچنین بر اساس آنچه در پیش‌نویس قانون پیشنهاد شده، واردکنندگان خودرو باید از طریق سهمیه‌بندی وارد کنند. یعنی شورای اقتصاد سهم شرکت ها از حجم واردات خودرو را مشخص می کند. این در حالی است که طی دو سال گذشته از آزادسازی واردات خودرو 45 شرکت مجوز واردات گرفتند که از این تعداد تنها 5 شرکت از مجوز واردات استفاده کردند.

نکته دیگر میزان مالیات خودروهای لوکس است. دولت انتظار داشت برای خودروهای بالای 5 میلیارد تومان مالیات وضع کند. این رقم برای امسال 3.58 میلیارد تومان بوده است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *