تلسکوپ فضایی جیمز وب شِش «جهان یتیم» را در یک ابر درخشان کیهانی کشف کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، شش سیاره یتیم را کشف کردند که به دور ستاره ها نمی چرخند.

می گویند سیارات یتیم یا سیارات رومینگ سیاراتی هستند که به دور ستاره خاصی نمی چرخند، بلکه به دور مرکز کهکشان ها می چرخند.

تصور می شود که این سیارات در طول شکل گیری منظومه های سیاره ای به بیرون پرتاب شده اند یا هرگز به هیچ ستاره ای وابستگی گرانشی پیدا نکرده اند.

سیارات سرگردان در سحابی ستاره‌زایی به نام «NGC 1333» مشاهده شدند که 960 سال نوری از ما فاصله دارد و در ابر بزرگ‌تری از گاز و غبار به نام ابر مولکولی پرسئوس قرار دارد.

تلسکوپ فضایی هابل قبلاً از این سحابی عکس گرفته بود، اما گرد و غبار موجود در فضا، دیدن آن را دشوار کرده بود. با این حال، تلسکوپ جیمز وب توانست با استفاده از دوربین مادون قرمز خود از گرد و غبار سحابی عبور کند و به وضوح از آن تصویربرداری کند.

درون این سحابی ستارگان تازه متولد شده، کوتوله‌های قهوه‌ای (ستاره‌های نوزادی که به دلیل عدم همجوشی هسته‌ای در هسته‌شان هرگز نمی‌توانند به خورشید درخشان تبدیل شوند) و اجسامی با جرم حدوداً 5 تا 10 برابر مشتری قرار دارند.

البته این اجرام آسمانی کم جرم ترین اجرام تولید شده در هسته سحابی هستند. فرآیند مداوم درون سحابی معمولاً منجر به تشکیل ستارگان بسیار بزرگتر از سیارات یا کوتوله های قهوه ای می شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب شیش را کشف کنید سحابی “NGC 1333”

Ray Jayawardhana اخترفیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما از حساسیت بی سابقه تلسکوپ وب به طول موج های فروسرخ برای جستجوی ضعیف ترین اعضای خوشه ستاره ای جوان استفاده کردیم. ما در واقع به دنبال پاسخی برای یک سوال اساسی در نجوم بودیم: چگونه جسمی مانند ستاره می تواند شکل بگیرد؟

آدام لنگولد، اخترفیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز و یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، افزود: «ما در حال کاوش در مرزهای فرآیند تشکیل ستاره هستیم، اگر جسمی شبیه مشتری جوان بود، می‌توانست به ستاره‌ای در سمت راست تبدیل شود این یک منطقه مهم برای درک شکل گیری ستاره ها و سیاره ها است.

اگرچه ستاره‌ها معمولاً از ابرهای گاز و غبار تشکیل می‌شوند، اما نویسندگان این مطالعه می‌گویند که ممکن است اجرام ستاره‌ای به روشی مشابه سیارات شکل بگیرند.

جرم دیگری که به تازگی کشف شده است، پنج مشتری یا حدود 1600 جرم زمین است. صفحه گرد و غبار اطراف این جسم نشان می دهد که این جسم مانند یک ستاره شکل گرفته است.

با توجه به اینکه دیسک های گاز و غبار می توانند سیاره ها را تشکیل دهند، این جسم سیاره مانند ممکن است سیاره های کوچک را نیز تشکیل دهد.

الکس شولز، اخترفیزیکدان دانشگاه سنت اندروز در بریتانیا و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «این می‌تواند یک مهدکودک سیاره‌ای یا یک منظومه کوچک سیاره‌ای، در مقیاسی بسیار کوچک‌تر از منظومه شمسی ما باشد. “

ستاره شناسانی که از ابزار فروسرخ تلسکوپ جیمز وب برای مطالعه دقیق این سحابی استفاده کردند، می گویند که توانسته اند یک رویداد نادر را نیز رصد کنند: یک کوتوله قهوه ای با همراهی شبیه سیاره.

دکتر جایاوردهانا می گوید: «چنین جفتی، مانند سیستم های ستاره ای دوتایی، ممکن است از تکه تکه شدن ابر در طول انقباض تشکیل شده باشد.

وی افزود: تنوع سیستم‌های تولید شده توسط فضا قابل توجه است و ما را مجبور می‌کند مدل‌های تشکیل ستاره‌ها و سیاره‌ها را اصلاح کنیم.

سیارات سرگردان حدود 10 درصد اجرام آسمانی سحابی مورد مطالعه را تشکیل می دهند. این اجرام مرموز در سراسر کهکشان راه شیری یافت می شوند، اما تعداد آنها زیاد نیست.

تلسکوپ فضایی جیمز وب شیش را کشف کنید تصویری مجازی از سیاره ای سرگردان به اندازه مشتری

دانشمندان می گویند اجرام آسمانی تازه کشف شده، که کمی بزرگتر از مشتری هستند، اطلاعات منحصر به فردی در مورد چگونگی شکل گیری ستارگان و سیارات در سراسر جهان در اختیار دانشمندان قرار می دهند.

در آینده، تیم تحقیقاتی قصد دارد بر چگونگی تشکیل سیستم‌های سیاره‌ای کوچک خود توسط این اجرام تمرکز کند.

تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس ناسا که در ماه می 2027 به فضا پرتاب می شود، می تواند صدها سیاره سرگردان را پیدا کند و به ستاره شناسان کمک کند تا اسرار این جهان های مرموز را کشف کنند.

این تصاویر جدید بخشی از نتایج مطالعه ای است که اخیرا در مجله علمی Astronomical منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *