تنش شدید آبی در پایتخت؛ «متوسط بارش‌ها در تهران ۲۵درصد کمتر از نرمال است»

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

اعتبار: عهد تزوی رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور می گوید: از ابتدای سال آبی تا ابتدای تیرماه سال جاری میانگین بارندگی در استان تهران حدود 25 درصد کمتر از حد نرمال بوده است. و دبی رودخانه ها و منابع آبی نیز در فرمانداری ضعیف تر از حد معمول و حجم آب پشت سدها کمتر از حد معمول است.

بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید؛

میانگین کل بارندگی استان تهران از ابتدای سال آبی تا ابتدای تیرماه سال جاری حدود 25 درصد کمتر از حد نرمال بوده و جریان رودخانه ها و منابع آبی استان ضعیف تر از حد معمول بوده و حجم آب کمتر از حد معمول است. پشت سدها کمتر از حد معمول است.

منابع آبی اطراف استان تهران مانند دریاچه نمک قم، دریاچه‌های خزر و البرز جنوبی یا دریاچه‌های کوچک محلی اغلب به دلیل کمبود آب، خشکی محیط و کاهش آن به کانون‌های گرد و غبار و گرد و غبار تبدیل شده‌اند. در میزان رشد گیاه گرد و غبار، به همین دلیل است که امروزه بیش از هر زمان دیگری با طوفان مواجه هستیم.

امسال میانگین بارندگی در کل کشور نرمال است، یعنی میانگین بارندگی کشور با میانگین بارندگی کشور در 30 سال گذشته برابری می کند، اما در استان های تهران، قزوین و سمنان میانگین بارندگی است. برای چهارمین سال متوالی میزان بارندگی کمتر از 25 تا 35 درصد است.

با برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی، امروزه یکی از بحران های مربوط به تغییر اقلیم و آب، علاوه بر طوفان های گرد و غبار، فرونشست زمین است که بسیاری از مناطق کشور از جمله جنوب شهر و استان تهران را در بر می گیرد.

خاک نعمتی بسیار گرانبها و مهمتر از آب است متاسفانه بی توجهی به خاک در سالهای اخیر برای آینده ما بسیار خطرناک شده است. به عنوان مثال خشکسالی در کرمان، سیستان و بلوچستان و توسعه فرونشست در اصفهان را نمی توان نادیده گرفت.

تغییر نوع مدیریت و رفتارمان با طبیعت ضروری است و اقدامات عاجل چه در جامعه و چه در نهادهای حاکمیتی به طور خاص باید در دستور کار قرار گیرد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *