توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

در رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال، استراتژی و تاکتیک های اپراتور همراه اول کشور در شکل گیری و توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اولین رویداد اقتصاد دیجیتال با شعار «نقش صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال» و با شعار «زندگی پایدار، سبز و هوشمند» برگزار شد. در روز دوشنبه اکتبر دوره تربیت بدنی در 18 مهر 1403 در سالن کنفرانس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

این رویداد در قالب سه بخش «سخنرانی کلیدی»، «ارائه تخصصی» و «بحث‌های تخصصی پنل» و با حضور بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در ایران برگزار شد و طی آن تلاش شد تا ارائه و توضیح بهترین راه حل ها برای ادغام فناوری های دیجیتال با صنایع مختلف.

*سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومان در حوزه دانش

در ابتدا وحید شاه منصوری به عنوان مجری و رئیس مرکز تحقیق و توسعه تلفن همراه اول به تشریح استراتژی و تاکتیک های اپراتور همراه اول در طول اجرای برنامه راهبردی پنج ساله سامانه پرداخت و اظهار داشت: سرمایه گذاری در راه اندازی مراکز و شرکت‌های «هاب» و «تحقیق و توسعه» توسط شریک اول، «شریک کسب‌وکار هوشمند»، «آکادمی شرکت» و «صندوق شرکت» تشکیل شد و اکوسیستم اقتصاد دیجیتال شکل گرفت.

وی همچنین از تمرکز رفیق اول بر توسعه اکوسیستم با محوریت اقتصاد دیجیتال گفت و ادامه داد که در این راستا دو مرکز نوآوری را در دانشگاه های تهران و شریف با موضوع 5G و هوش مصنوعی راه اندازی کرده است.

طبق اظهارات شاه منصوری، شریک اول با تلاش مرکز تحقیق و توسعه خود، 4 هزار میلیارد تومان در بخش خدمات دانش بنیان سرمایه گذاری و تجهیزات را از سازندگان داخلی خریداری کرد.

*ایران در اولین مسیر اقتصاد دیجیتال قرار دارد

در همین بخش از سخنان کلیدی، علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سخنانی کوتاه، «اقتصاد دیجیتال» را پیشران توسعه اقتصادی کشور معرفی کرد و اظهار داشت: همه عوامل مرتبط با این حوزه. در نهایت منجر به برداشتن گام های خوبی در شاخص با موارد مهمی مانند افزایش بهره وری، ایجاد شغل و توسعه کسب و کار می شود.

وی سهم ایران در اقتصاد دیجیتال را در مقایسه با سایر کشورهای هم سطح کاهش داد و گفت: سهم اقتصاد دیجیتال از سرانه تولید ناخالص داخلی دنیا حدود 18 درصد و در ایران 8 درصد است و به هر نحوی ما هنوز در خط مقدم هستند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بهبود و ارتقای دسترسی به اینترنت پرسرعت را که تلفن همراه اول می تواند نقش اساسی در این بخش داشته باشد را زمینه تحول در عرصه اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دیجیتال دانست. گفت که حوزه دیگری از تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال وجود دارد. اهرم هم افزایی بین بخش دولتی و خصوصی در کشور است.

* پنل اقتصاد دیجیتال در چارچوب تجربه

در ادامه رویداد «اقتصاد دیجیتال در آزمایش»، مراسم کمیته تخصصی با حضور تعدادی از چهره های مطرح در عرصه اقتصاد دیجیتال از جمله شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناب، رضا سمیع زاده مدیر عامل شرکت برگزار شد. هلدینگ فاخر و مهرداد شاملو، مدیر عامل هلدینگ فرکف برای دیدار با مخاطبان از جنس های مختلف و آشنایی با چالش ها و فرصت های این صنعت.

شهاب جوانمردی در ابتدای سخنان خود «پلتفرم خلاقیت آینده» را چشم‌انداز FNAP معرفی کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ دنیا با هدف تبدیل شدن به لوکوموتیو بزرگی که سایر شرکت‌ها را گرد هم می‌آورد، به سمت خلاقیت و ایجاد آینده.” تقویت زیرساخت ها رفتار همسر اول شبیه به بخش سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها با هدف افزایش اندازه اکوسیستم است.

وی رویکرد FNAP را مشابه رویکرد همسر اول دانست و با اشاره به اینکه در این چشم انداز روی زیرساخت های ارتباطی سرمایه گذاری کردیم، گفت: رویکرد ما در 15 سال اول فعالیت بر روی محصول و بازار متمرکز بود، اما در آخرین سال پنج سال و با یک تغییر پارادایم داخلی، تمرکز ما بر حل مشکلات فعلی کشور است زیرا معتقدیم اقتصاد دیجیتال در این راستا شکل خواهد گرفت.

رضا سمیع زاده مدیرعامل هلدینگ فاخر نیز از اعضای این پنل بود که مفهوم اقتصاد دیجیتال را برگرفته از اقتصاد مشارکتی دانست و گفت: اقتصاد دیجیتال با اشتراک گذاری، بهبود و افزایش بهره وری منابع مرتبط است. . ما در کسب و کار خود به دنبال یک بانک جدید در زمینه خدمات لجستیکی هستیم.

وی که از فعالان حوزه لجستیک است به چالش های حوزه اطلاعات اشاره کرد و توضیح داد: بدون توسعه 5G نمی توانیم نقش ویژه ای در این زمینه داشته باشیم و به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در جهان، کشور اولین اپراتور تلفن همراه است که می تواند دغدغه اصلی فعالان و صنعت گران این حوزه باشد و موتور توسعه باقی بماند.

به گفته سمیع زاده، در حال حاضر بزرگترین چالش در بخش اقتصاد دیجیتال مربوط به قوانین قانونی و نظارتی است.

در پایان مهرداد شاملو مدیرعامل هلدینگ فرکف ضمن ارائه تاریخچه فعالیت خود در اکوسیستم فناوری کشور با سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان به بیان چالش ها و تنگناهای موجود در این حوزه پرداخت و علناً از پایداری کیک اقتصاد دیجیتال کشور انتقاد کرد. . .

او همچنین مقوله منابع انسانی را به عنوان چالش دیگری مطرح کرد و اذعان داشت که بسیاری از منابع انسانی پس از اتمام تحصیلات خود مهاجرت می کنند. بنابراین تا زمانی که چالش ها حل نشود، کاهش رشد توسعه ای افزایش نخواهد یافت.

*داشبورد، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال

دومین نشست تخصصی با عنوان «اپراتور، جوهره اقتصاد دیجیتال» با حضور مصطفی حیدرزاده، مدیر کل راهبردهای دیجیتال همراه اول، محمدصادق کریمی، عضو هیئت مدیره شرکت خرده فروشی و داود ادیب برگزار شد. ، رئیس هیئت مدیره شرکت خرده فروشی. هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران برگزار و محمدجعفر صدیق رئیس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار و دغدغه‌های اپراتورها و حوزه‌های سرمایه‌گذاری آنها مطرح شد.

در این پنل، حیدرزاده با نگاهی به ساختار اپراتور اول تلفن همراه کشور، ساختار تجاری آن را در سه لایه اصلی، نزدیک هسته ای و پس هسته ای و نقش اصلی تلفن همراه اول در بخش اصلی تشریح کرد. از منظر اقتصاد دیجیتال گفت: لایه نزدیک به هسته مربوط به خدمات دیجیتال پیشرفته است و در نهایت لایه سوم پست هسته است و به سهام اپراتور اول مخابرات در بسترهای دیجیتال اشاره دارد.

حیدرزاده و کریمی به نمایندگی از اپراتورهای تلفن همراه حاضر در این مراسم در پاسخ به اینکه چرا توسعه سریع و همه جانبه شبکه 5G در کشور وجود ندارد، به مقوله هزینه های بالای سرمایه گذاری و مقرون به صرفه نبودن این موضوع پرداختند.

حیدرزاده گفت: علیرغم غیرمنطقی بودن تعرفه های مخابراتی، همراه اول تاکنون بیش از هزار سایت 5G را در کشور راه اندازی کرده است. کریمی در همین راستا درباره برنامه توسعه 700 سایت برای نسل پنجم در سال جاری توسط شرکت خرده فروشی گفت: قرار است 100 سایت برای خدمت رسانی به مردم و بقیه در اختیار صنایع قرار گیرد.

داوود ادیب، رئیس انجمن شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز با اشاره به نتایج گزارش اخیر شاخص جهانی نوآوری (GII) که نشان می‌دهد ایران از بین ۱۳۳ رتبه ۵۳ جهان را دارد، گفت: کشور مشمول مطالعه در سال 1403 هجری قمری در سال 1401 هجری قمری به رتبه 64 سقوط کرد و این کاهش 11 پله ای نیاز به تشخیص دارد.

صدیق رئیس سابق مجتمع ICT در این جلسه نبود بازار در کشور را عامل کندی رشد اقتصاد دیجیتال عنوان کرد.

لازم به ذکر است که در این مراسم سخنرانی های تخصصی علی اشراقی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کانبرا استرالیا به صورت آنلاین با تحلیل «اقتصاد دیجیتال در جهان» و همچنین فرزانه ارائه می شود. ابوالفضل، رئیس هیئت مدیره تعاونی نوآوران لوتوس پرزی (بانک پارسیان) نیز تحلیلی از وضعیت «اقتصاد دیجیتال در ایران» ارائه کرد.

سهم بیش از 15 درصدی جهان از اقتصاد دیجیتال و سهم حدود 8 درصدی کشورمان از آن از مهمترین نکاتی بود که در این سخنان مطرح شد و راهکارهایی برای پیشرفت بیشتر در این راستا نیز ارائه شد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *