تولدگوساله ناقص‌الخلقه با ۸ دست و پا در کاشمر

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فارس: رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر از تولید یک گوساله تغییر شکل یافته با 8 دست و پا در روستای محمدیه مرکز کاشمر خبر داد.

وی در کاشمر به تولد یک گوساله مرده با 8 دست و پا در روستای محمدیه از توابع شهرستان کاشمر اشاره کرد و گفت: یک پزشک و دامپزشک بخش خصوصی پس از مشاهده این پدیده نادر در امر اهداء کمک کردند. تولد یک گاو با یک گوساله که 8 مرده به دنیا آورد.

وی با بیان اینکه این نقص مادرزادی به دلیل بروز نقص های ژنتیکی ناشی از مصرف برخی داروها در دوران بارداری، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و وجود همخونی بین دام های نر و ماده است گوساله، اندام های حرکتی گوساله دیگری اضافه می شود، اما شکل گیری به پدیده دوقلوها ختم نشد که در برخی منابع علمی به پدیده جنین عنکبوتی معروف است.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر با اشاره به اینکه برای جلوگیری از بروز این اختلالات استفاده از مکمل های معدنی و ویتامین ها قبل از دوران بارداری دام ضروری است تا کمبودهایی که دام دچار آن می شود برطرف شود بسیاری از این حیوانات در چند روز یا چند هفته اول پس از تولد به دلیل این اختلالات مرده به دنیا می آیند یا می میرند.

با علم به اینکه دامداران باید هر سه سال یکبار از لقاح مصنوعی با استفاده از اسپرم مناسب دام خود در دام سبک استفاده کنند و در دام سنگین باید از لقاح مصنوعی استفاده شود و دامداران گاهی اوقات مواردی از شیستوزومیازیس رفلکس، هیدروسفالی، آترزی مقعدی و شکاف کام دارند. گاوهای کور و سقط جنین های گسترده مشاهده شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *