تکلیف مسکن ۲۵ متری روشن شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: چند سالی است که فدراسیون تعاونی های مسکن در استان تهران طرحی برای ساخت مسکن 25 متری ارائه کرده است و با وجود اینکه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس همواره بر عدم ارائه مجوز برای ساخت چنین مدولاری تاکید دارند. مسکن به طرز عجیبی بر اجرای این طرح بدون اخذ مجوزهای لازم اصرار دارد.

در همین راستا شنبه گذشته دهم شهریور 1403 در مهدشت کرج طی جشنی 3300 دستگاه به طول 25 متر به زمین پرتاب شد. در همین حال مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به این اقدام واکنش نشان داد و تائید کرد: اخباری مبنی بر اجرای طرح ساخت خانه های کوچک به مساحت 25 مترمربع شنیده شده است که بارها به آن اشاره شده است. قبل از وزارت راه، شهرسازی و مدیریت دولتی مستقر در استانداری در این خصوص بیانیه ای صریح صادر کرد.

محمدرضا صابری با بیان اینکه پیش از این نیز مخالفت شدید وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز به شدت ابراز شده بود، افزود: هیچ مجوزی از سوی این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت و ساز وجود ندارد. خانه هایی به متراژ 25 متر مربع که به هیچ عنوان صادر نشده و از این پس آزاد نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه تعریف چنین پروژه ای خارج از ضوابط و چارچوب قانون و اهداف وزارت راه و شهرسازی است، افزود: در ساخت و ساز مسکن حفظ کرامت انسانی مردم مورد توجه ویژه قرار می گیرد. ما تحت هیچ شرایطی از این رویکرد عقب نشینی نخواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استانداری البرز گفت: تعریف پروژه های ساخت و ساز مسکن بر اساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می شود که شامل حفظ کرامت و آبروی مردم است. بر این اساس هیچ گونه مجوزی برای ساخت واحدهای مسکونی به مساحت 25 مترمربع طبق قانون صادر نخواهد شد.

مردادماه سال گذشته پس از چند بار طرح مسکن 25 متری، وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه ای اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی نه تنها چنین طرحی را ارائه نکرده، بلکه با نارضایتی نیز همراه بوده است. طرح های خارج از دولت در مورد منازل که 25 متر است.

نظرات، طرح ها و پیشنهادات مدیران و مسئولان وزارت راه و شهرسازی در خصوص مسکن هر روز بر روی پایگاه خبری این وزارتخانه منتشر می شود و قابل استفاده رسانه ها و عموم شهروندان است، لذا هرگونه نظر و طرحی خارج از این مسیر می باشد. مورد تایید این وزارتخانه نیست

دولت همواره در برنامه های اجرایی و پروژه های در دست اجرا، موضوع مسکن را در اولویت های خود قرار داده و پس از طی مراحل کارشناسی و فنی از مجاری رسمی، طرح ها و پیشنهادات خود را اعلام می کند.

عضو سابق کمیسیون ساختمان مجلس در شهریور 1402 هجری شمسی با تایید عدم موافقت برای ساخت مسکن 25 متری گفت: شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با این طرح 25-متر موافق نیستند. متری مسکن و این طرح اجرا نمی شود.

شکری با اشاره به اینکه هیچ ارگان رسمی در کشور وجود ندارد که ساخت واحدهایی به متراژ 25 متر را تایید کند، گفت: ساخت خانه مسکونی برای سکونت دائم به متراژ را صحیح نمی دانیم. کمتر از 75 متر زیرا ساختن خانه با متراژ کمتر در واقع آسیب به بنیان خانواده است.

وی با اشاره به اینکه طرح ساخت خانه های 25 متری تنها ایده بخش خصوصی بوده است، ادامه داد: برای اقامت کوتاه مدت هتل، آپارتمان و سایر واحدهای مسکونی راحت و کوتاه مدت در تهران وجود دارد.

اگرچه پروژه مسکن ۲۵ متری در سال های اخیر بارها از سوی سازمان و مسئولان ذیربط تکذیب شده است، اما هر از چند گاهی اخباری از این برنامه و ساخت آن به گوش می رسد. یکی از نگرانی های مرتبط با برنامه مذکور، تکرار اتفاقات متقلبانه در پروژه های عمرانی است که نمونه های زیادی از آن خسارات هنگفتی به شهروندان وارد کرده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *