تکلیف گوشی‌های اپل ۱۴ و ۱۵ چه می‌شود؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تجارت نیوز: طی چند دور گذشته بار دیگر فشارها برای جداسازی آنتن های آیفون 14 و 15 افزایش یافته است که نگرانی هایی را در بین دارندگان این گوشی ها ایجاد کرده است. اما این فشارها از کجا می آید؟ آیا امکان ایجاد چنین محدودیتی وجود دارد؟

آیفون یکی از محبوب ترین گوشی های دنیا و حتی بازار ایران است. با وجود قیمت بالای آیفون در بازار ایران، این گوشی همچنان طرفداران خاص خود و گروهی از شهروندان را دارد که همواره به عنوان کاربران آخرین نسل از محصولات اپل شناخته می شوند. اما پس از راه اندازی طرح رجیستری تلفن همراه در ایران، واردات سری جدید این گوشی آمریکایی به ایران ممنوع شد.

با این حال هنوز افرادی هستند که این قانون عجیب را دور زده و به استفاده از سری جدید گوشی های اپل وفادار می مانند. البته آنتن دهی سیم کارت یکی از اپراتورها در این گوشی ها بدون نیاز به رجیستر قطع نمی شود که باعث سهولت استفاده از این گوشی ها می شود.

این اتفاق باعث شد آنتن آیفون 14 و 15 به اهرمی برای فشار بر دولت به ویژه وزارتخانه های حریم خصوصی و ارتباطات تبدیل شود.

در همین زمینه، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه آنتن دهی گوشی های آیفون رجیستر شده قطع شده است، گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دستگاه های آیفون رجیستر شده قطع شد. اقداماتی در این زمینه انجام شده و انجام شده است. البته اقدامات در نظر گرفته شده هنوز به اتمام نرسیده است اما پیگیری ها تا اجرای کامل موارد فوق همچنان ادامه دارد.

اما آیا مسئولان این وزارتخانه مربوطه در ابتدای کار تحت فشارهایی از این دست هستند؟ به خصوص که در حال حاضر تنها برندهای سامسونگ و شیائومی به عنوان اصلی ترین رقبای محصولات آیفون در ایران شناخته می شوند. آیا منافع رقبای آسیایی در پشت محدودیت های اعمال شده برای برند آمریکایی پنهان شده است که بلافاصله با تغییر دولت چنین موضوعی را مطرح کرد؟

این شبهه زمانی قوت می گیرد که چنین محدودیتی فقط برای آیفون های محبوب و شناخته شده ایجاد شود و سری های جدید این دو سازنده بدون محدودیت معرفی و ثبت شوند.

نگرانی معامله گران تحریم از رونمایی آیفون 16 است

حالا با افزایش فشار برای جداسازی آنتن های آیفون 14 و 15 در ایران، اپل به زودی از آیفون 16 رونمایی خواهد کرد. بنابراین، علاقه مندان به این تلفن همراه وارداتی، خواهان آزادسازی واردات و استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا بدون محدودیت هستند. اتفاقی که به نظر می رسد باعث نگرانی برخی سوداگران اختلاس و رانت خواران شده است.

طبیعتاً باید به این نکته نیز اشاره کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان، قطع آنتن این گوشی ها آسان نیست و ایرادات خاص خود را دارد.

در همین زمینه، آرین اقبال، کارشناس فناوری اطلاعات به خبرآنلاین گفت: از نظر تئوری چنین چیزی امکان پذیر است اما در شبکه LTE نه. چنین رویه ای فقط در شبکه 3G یا 2G امکان پذیر است. بنابراین این گوشی ها می توانند با تکنیک ها و ترفندها ارتباط برقرار کنند، اما در استفاده از اینترنت خودشان، اما اگر وجود داشته باشد.

چرا آنتن آیفون 14 و 15 قطع می شود؟

محمدرضا فرجی تهرانی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره علت عدم ثبت و آنتن دهی آیفون 14 و 15 توضیح داد: عدم رجیستر نشدن سری آیفون 14 و 15 دلایل مختلفی داشت که از جمله لوکس بودن و این گوشی ها می شود. قیمت بیش از 600 دلار، آیفون و… مرد .

وی درباره چالش های قطع آنتن آیفون 14 و 15 گفت: افراد زیادی به دلایل مختلف این گوشی را خریداری کردند. در صورت قطع آنتن دهی این گوشی ها ضرر مالی قابل توجهی به مردم وارد می شود از سوی دیگر برخی از شرکت ها از جمله گرافیست ها با دستگاه هایی مانند مک بوک و آی مک اپل کار می کنند و این دستگاه ها قابلیت اتصال به آیفون را دارند. . از این رو بسیاری از فعالان این حوزه از این گوشی ها برای انتقال فایل و موارد دیگر استفاده می کنند. در نتیجه این دستگاه ها می توانند پیش نیاز این مشاغل باشند. چون این گوشی ها رجیستر نمی شوند مردم مجبور به فروش آن ها می شوند. از این رو حجم زیادی از گوشی های آیفون 14 و 15 کارکرده در حال تزریق به بازار است و پس از قطع آنتن دهی آیفون 14 و 15، این گوشی ها در ایران کاربرد نداشته و باید به کشورهایی مانند پاکستان ارسال شوند. ارمنستان و غیره

کاهش قیمت آیفون 14 و 15 به نفع سامسونگ!

نایب رئیس اتاق اصناف تهران درباره تاثیر قطع شدن آنتن این گوشی ها بر قیمت آنها در بازار ایران اظهار کرد: در صورت قطع آنتن دهی آیفون 14 و 15، قیمت این گوشی ها کاهش می یابد از سوی دیگر قیمت مدل های مشابه مانند سری آیفون 13، سامسونگ و پرچمدار شیائومی افزایش چشمگیری خواهد داشت. زیرا کاربران سری آیفون 14 و 15 معمولا یا به دلیل کاربردی بودن و یا به دلیل لوکس بودن این محصول از آن استفاده می کنند. بنابراین آنها به دنبال گوشی هایی با همان کیفیت هستند. حتی این رویداد می تواند سری 13 و سایر برندهای پیشرو در بازار را تضعیف کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قطع آنتن دهی این گوشی ها و ممنوعیت واردات آنها بر کاهش قاچاق این محصول تاثیری دارد، توضیح داد: تاکنون این گوشی ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است. تا آنجا که من می دانم، هیچ فروشنده ای تاکنون سری آیفون 14 و 15 را به صورت عمده وارد نکرده است. اکثر این گوشی ها به صورت مسافری وارد کشور شده اند. و البته نکته مهم این است که وقتی کالایی قاچاق می شود ارز آن نیز به صورت قاچاق از کشور خارج می شود. بنابراین در مورد واردات قانونی، چرخه ارز توسط بانک مرکزی قابل مدیریت است.

آیفون با هر قیمت و تعرفه ای باید وارد کشور شود

فرجی تهرانی درباره درخواست خود برای واردات آیفون های سری 14 و 15 به کشور اظهار کرد: درخواست من به عنوان یک فعال صنفی این است که این محصول با هر تعرفه و قیمتی که مشخص می کنند وارد کشور شود و عوارض گمرکی آیفون در کشور نیز توسط صاحبان آنها گرفته خواهد شد. مدتی مطرح می شد که تعرفه این محصول به 96 درصد می رسد. اگرچه این عدد ناعادلانه است، اما همچنان از آن استقبال می شود. اگر تعرفه مناسبی از دارندگان آیفون 14 و 15 دریافت شود، مطمئناً مبلغ قابل توجهی وارد گمرکات کشور خواهد شد. این پول هم بیت المال است. در واقع پولی است که قبلاً باید از مردم گرفته می شد اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد.

وی در پایان راه حلی برای این مشکل پیشنهاد کرد: برای حل این مشکل بهتر است تصمیم بزرگی بگیرید و گوشی های خریداری شده تا به – را با قیمتی متعارف و مناسب شارژ کنید. به این ترتیب پول وارد گمرک و صندوق حمایت از اموال مردم می شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *