جذاب‌ترین رشته‌ها و کشورهای اروپایی برای دانشجویان خارجی؛ بورسیه‌ها نصیب کدام ملیت‌ها می‌شود؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بر اساس گزارش دفتر آمار کمیسیون اروپا (Eurostat)، 1.66 میلیون دانشجوی خارجی، از جمله شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای غیر اتحادیه اروپا، در دانشگاه های سراسر اتحادیه اروپا تحصیل می کنند.

ریم، 26 ساله، در لبنان متولد و بزرگ شده است و در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت در دانشگاه VUB در بروکسل تحصیل می کند. او در مورد انگیزه های خود برای تحصیل در خارج از کشور به یورونیوز گفت: “من تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کردم زیرا وضعیت در کشورم واقعاً ناپایدار بود.”

چالش اصلی که او به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل با آن مواجه است ایجاد تعادل بین کار پاره وقت، مطالعه موثر، حفظ سلامتی و لذت بردن از یک زندگی اجتماعی به اندازه کافی است.

طبق گزارش Eurostat، مانند RIM، بیش از 1.6 میلیون دانشجوی خارجی در سال 2022 در کشورهای اتحادیه اروپا تحصیل خواهند کرد.

از این میزان 44 درصد در مقطع دانشگاهی، 45 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 9 درصد در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بودند.

جذاب ترین مقصد برای دانشجویان خارجی؟

داده های یورواستات نشان می دهد که در سال 2022، 403500 دانشجوی خارجی در آلمان تحصیل خواهند کرد که یک چهارم کل دانشجویان خارجی در اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند.

پس از آن فرانسه (16٪ از کل اتحادیه اروپا) و هلند (10٪ از کل اتحادیه اروپا) قرار دارند.

یک دانشجوی 25 ساله از برزیل که به تازگی تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در رشته روابط بین الملل در دانشگاه ژان مولن در لیون آغاز کرده است، گفت: “این یک تجربه جدید برای من در زمینه هنر، سینما، موزه ها و تئاتر است.” فرانسه او به یورونیوز گفت: «چون من در یک شهر کوچک در برزیل زندگی می کردم و قبلاً دسترسی زیادی به این چیزها نداشتم.

او قصد دارد پس از فارغ التحصیلی در فرانسه بماند و کار کند، زیرا یافتن شغل مناسب در رشته تحصیلی خود در کشور محل تولدش بسیار دشوار است.

لوکرزیا، دانشجوی 24 ساله ایتالیایی، در سال 2019 وارد دوره علوم ارتباطات در دانشگاه آمستردام هلند شد. او به یورونیوز گفت: «به نظر من این دانشگاه بهترین دانشگاه برای علوم ارتباطات در جهان بود. در مقایسه با سیستم آموزشی ایتالیا که در آن علوم اجتماعی را به روشی مفهومی و انتزاعی یاد می‌گیرید، آموزش در دانشگاه آمستردام بیشتر علمی و مبتنی بر داده بود.

وی یافتن مسکن مقرون به صرفه در آمستردام را مهمترین چالش دوران دانشجویی خود در هلند عنوان کرد.

آمار یورواستات همچنین نشان می دهد که در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، لوکزامبورگ بالاترین نسبت دانشجویان خارجی را در سال 2022 داشته است، به طوری که از هر دو دانشجو در لوکزامبورگ، یک نفر خارجی است. در مقابل، کمترین درصد دانشجویان خارجی در ایتالیا (4 درصد)، اسپانیا (4 درصد)، کرواسی (4 درصد) و یونان (3 درصد) ثبت شده است.

شازیا، 26 ساله، از هند، که پس از دریافت بورسیه تحصیلی از دولت ایتالیا، در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته سیاست زیست محیطی در دانشگاه میلان است، به یورونیوز گفت: «آیا کسی هست که نخواهد به ایتالیا بیاید و از فرهنگ آن لذت ببرد. و غذای ایتالیا یک کشور واقعاً زیباست.

چه رشته ای بیشتر مورد تقاضای دانشجویان خارجی است؟

در اتحادیه اروپا، محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های اتحادیه اروپا تحصیل می‌کنند، بازرگانی، مدیریت و حقوق بوده است که ۲۲ درصد از کل دانشجویان خارجی مقیم اتحادیه اروپا در این رشته‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

سپس رشته های مهندسی و معماری (16%)، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (15%)، هنر و علوم انسانی (12%) و علوم اجتماعی، روزنامه نگاری و ارتباطات (11%) قرار گرفتند.

دانشجویان خارجی در اتحادیه از کدام کشورها می آیند؟

تقریباً 43 درصد از دانشجویان خارجی که در سال 2022 دانشگاه های اتحادیه اروپا را برای آموزش عالی انتخاب کردند اروپایی بودند. طبق آمار یورواستات، حدود 25 درصد آنها آسیایی و 17 درصد آفریقایی هستند.

میلا، یک تبعه بلغارستان 22 ساله که در یک دبیرستان آمریکایی درس می‌خواند، پس از اینکه از دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های گران‌قیمت آمریکا ناامید شد، تصمیم گرفت مدرک لیسانس خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه KU Leuven در بروکسل، بلژیک ادامه دهد. او به یورونیوز گفت: «من اصلا پشیمان نیستم. زیرا بروکسل یک شهر کاملا بین المللی است. “فقط شرایط آب و هوایی کمی ناخوشایند بود.”

البته روند ورود دانشجویان خارجی به کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت است. طبق داده های یورواستات، دانشجویان آسیایی بین 40 تا 50 درصد از کل دانشجویان خارجی در آموزش عالی در قبرس، ایرلند، لتونی، مجارستان و فنلاند را تشکیل می دهند.

آدن، 27 ساله، شهروند مالزیایی و مقیم دائم سنگاپور، مدرک لیسانس و فوق لیسانس فیزیک را از دانشگاه لوند سوئد گرفته است و هنوز از مشکلاتی که در فرآیند صدور ویزا به عنوان یک دانشجوی آسیایی با آن مواجه بوده شکایت دارد.

بر اساس داده های یورواستات، دانشجویان آفریقایی 52 درصد از دانشجویان خارجی فرانسه را تشکیل می دهند، اما سهم آنها در پرتغال 39 درصد است.

آندره، دانشجوی 24 ساله اهل ساحل عاج، که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق اقتصادی در دانشگاه معتبر Sciences Po Paris در فرانسه به پایان رساند، به یورونیوز گفت: «من فرانسه را انتخاب کردم زیرا فرصت های بیشتری به من داد. اغلب گفته می شود که شهر پاریس کاملاً یک موزه است، اما من معتقدم که فرانسه به طور کلی یک موزه در فضای باز است.

درصد دانشجویان کارائیب، آمریکای مرکزی و جنوبی نیز در اسپانیا (45%) و در پرتغال (35%) بودند.

کامیلا، کلمبیایی، دانشجوی سابق کارشناسی ارشد در رشته مهندسی ژئوماتیک و اطلاعات جغرافیایی در دانشگاه، “شما واقعاً احساس نمی کنید که در اسپانیا از خانه دور هستید زیرا فرهنگ به نوعی شبیه است و زبان مانعی برای برقراری ارتباط است.” از Geomatics در اسپانیا، به یورونیوز گفت که ایجاد نمی کند اما مشکل اصلی برای من یافتن کار در اسپانیا بود.

کدام کشور بیشترین تعداد بورسیه تحصیلی را دریافت می کند؟

مطالعه Eurostat در سال 2022 نشان می دهد که حدود 390000 دانشجوی خارجی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه هایی مانند Erasmus شده اند.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشترین تعداد دانشجویان خارجی از فرانسه (180000) و پس از آن آلمان (51100) و ایتالیا (47800) بودند.

شارلوت، 24 ساله، فارغ التحصیل فرانسوی از مدرسه تجارت مونپلیه در فرانسه، به عنوان یک دوستدار طبیعت، سوئد را برای گذراندن بخشی از برنامه اراسموس خود انتخاب کرد و امکانات خوبی برای انجام ورزش در زمستان، سوئد را برای گذراندن یک سال از دوره کارشناسی ارشد خود در این کشور انتخاب کردم، زیرا زبان انگلیسی من پیشرفت کرد و دوستان خوبی پیدا کردم که به من کمک زیادی کرد. روابط تجاری.”

طبیعتاً طبق داده های یورواستات، دانشجویان ایتالیایی (7500) و اسپانیایی (3300) بیشترین تعداد بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا را دریافت کردند.

محبوب ترین مقاصد برای دانشجویان بورسیه خارجی چیست؟

محبوب ترین مقصد در بین دانشجویان اروپایی Erasmus اسپانیا بود.

لوران، 29 ساله، اهل سنگال، فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی از دانشگاه سرگی-پونتوا فرانسه و تکمیل برنامه اراسموس در دانشگاه ری خوان کارلوس در مادرید، “اسپانیا شگفت انگیز است، هوا در تمام طول سال آفتابی است، و سانگریا شگفت انگیز است.” به یورونیوز گفت. “

اکثر فارغ التحصیلان اراسموس در سال 2022 به اسپانیا (11%)، انگلستان (10%) و ایالات متحده (7%) برای تحصیل در خارج از کشور به مدت یک سال رفتند که تحت برنامه اراسموس اجباری است.

جنیفر، 25 ساله، اهل ماداگاسکار، که در ساینس پو پاریس در فرانسه تحصیل کرده و یک سال را در خارج از کشور در ادینبورگ گذرانده است، از تجربه خود به یورونیوز گفت: «سیستم آموزشی بریتانیا خوب بود، شهر دانشجویی جذاب بود، و هزینه زندگی معقول بود. قبل از برگزیت.

در مجموع، داده های Eurostat نشان می دهد که یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مقصد اصلی دانشجویان بورسیه تحصیلی از 21 کشور از 27 کشور اتحادیه اروپا بوده است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *