تیلور نیکول راجرز در یادداشتی در فایننشال تایمز می نویسد از آنجایی که اتوماسیون به یک واقعیت اجتناب ناپذیر در همه جا از انبارهای خرده فروشی گرفته تا آشپزخانه رستوران ها تبدیل می شود، موضوع استفاده از روبات ها به طور فزاینده ای بحث برانگیز شده است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتهاب»، این ادامه میدهد: هنگامی که حدود 25000 عضو انجمن بینالمللی مالکان کشتی در اکتبر گذشته اعتصاب کردند و 36 بندر کانتینری را در سواحل شرقی ایالات متحده و ساحل خلیج تعطیل کردند، زنگ خطر گسترده به صدا درآمد. از آنجایی که این بنادر یک چهارم تجارت بینالمللی کشور را اداره میکنند، برخی تخمینها میگویند که تعطیلی این بنادر میتواند تا 4.5 میلیارد دلار در روز برای اقتصاد ایالات متحده هزینه داشته باشد، تورم را دوباره شعلهور کند و اثرات موجی در سراسر جهان ایجاد کند.
اما در نتیجه این حادثه وحشت تنها 72 ساعت به طول انجامید. پس از مذاکرات عجولانه و پیشنهاد افزایش حدود 62 درصدی دستمزد طی شش سال، باراندازان موافقت کردند که به کار خود بازگردند.
اما از برخی جهات، جنگ تازه شروع شده است. اگرچه این افزایش حقوق بود که توجه مطبوعات را به خود جلب کرد، اما موضوع اصلی اتحادیه در مورد اتوماسیون و به ویژه پیشنهادات اتحادیه دریانوردی ایالات متحده برای تامین بیشتر بنادر آمریکا با جرثقیل های نیمه اتوماتیک است.
به گفته کارآفرینان، این جرثقیل ها مجهز به فناوری پیشرفته ای هستند که باعث می شود سریعتر و کارآمدتر کار کنند. اما اتحادیه های کارگری ادعا می کنند که معرفی آنها جان اعضای آنها را تهدید می کند. این اتحادیه تهدید کرده است که اگر تفنگداران دریایی آمریکا با ممنوعیت کامل خودروهای عوارضی موافقت نکند هفته آینده دوباره دست به اعتصاب خواهد زد.
این بحث نه تنها به دلیل تأثیر بالقوه گسترده اش، بلکه به این دلیل که یکی از اولین اعتراضات در نوع خود است، مورد توجه قرار گرفته است. با انجام آزمایشهای بیشتری برای انجام وظایف مختلف با استفاده از نسل بعدی رباتها، اتحادیههای ایالات متحده، از رانندگان گرفته تا کارگران کازینو لاسوگاس تا کارمندان فروشگاههای مواد غذایی، به دنبال اضافه کردن مفاد قراردادهای خود هستند که از شغلشان محافظت میکند و کارگران آواره غرامت متمرکز میکنند. مبارزه اتوماسیون
آنچه قبلاً بحث های معمول در مورد دستمزد و شرایط بود، به بحث های بزرگ تری در مورد رابطه بین انسان و ماشین تبدیل شده است. لیز شولر، رئیس فدراسیون کار و سازمان های صنعتی آمریکا، تخمین می زند که حدود 70 درصد از 12 میلیون نفری که توسط فدراسیون نمایندگی می شود، نگران تغییر فناوری هستند. وی افزود: کارگران از برخورد با آنها خسته شده اند و از اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد می ترسند.
تحلیلگران می گویند هر معامله ای که شرکت های مخابراتی با آن مذاکره کنند می تواند به ایجاد الگویی برای معاملات در سراسر کشور کمک کند. رابرت برونو، استاد کارگری در دانشگاه ایلینویز در اوربانا-شامپین، میگوید: «آنچه میبینید تلاش کارگران برای به دست آوردن یک صندلی پشت میز است.
بر اساس گزارش Pitchbook، سرمایهگذاران آمریکایی از سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۵ میلیارد دلار در استارتآپهای رباتیک سرمایهگذاری کردهاند و رشد قابلتوجه هوش مصنوعی در ۱۸ ماه گذشته شروع به پرداخت سود سهام در ارزش سهام کرده است. کارهایی که قرار بود فقط توسط انسان ها انجام شود، ناگهان در معرض خطر قرار می گیرند. اقتصاددانان نسبت به تغییرات عمده و مخرب در نیروی کار هشدار داده اند، زیرا ماشین ها می توانند کارهای بیشتر و بیشتری انجام دهند.
صاحبان مشاغل می گویند که بر فشار در اقتصادهایی مانند ایالات متحده، رشد کند نیروی کار است که کار را به طور فزاینده ای دشوار می کند. برنامه های رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ برای اخراج نیروی کار مهاجر غیرقانونی به صورت دسته جمعی احتمالاً این نگرانی ها را تشدید خواهد کرد.
رهبران اتحادیه بین المللی باراندازها می گویند، هنگامی که جرثقیل های نیمه خودکار برای اولین بار در اوایل دهه 2000 به پایانه های ساحل شرقی ایالات متحده رسیدند، از این تغییر استقبال کردند زیرا فکر می کردند این تجهیزات به ایجاد شغل کمک می کند. اما حالا می گویند برعکس این اتفاق افتاده است.
یک مطالعه در سال 2022 توسط اتحادیه کارگری ساحل غربی نشان داد که اتوماسیون جزئی بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ منجر به از دست دادن حدود 1200 شغل بین سالهای 2020 تا 2021 میشود.
پل رودریگز، استاد تجارت دریایی در دانشگاه تگزاس، گفت که کارگران بندر حق ترس دارند، زیرا تخمین زده می شود که 40 درصد از آنها در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند.
از زمانی که جنرال موتورز در دهه 1960 ربات ها را در خطوط مونتاژ خود قرار داد، خودروسازان پیشگام در اتوماسیون بودند. با این حال، تا زمان ظهور هوش مصنوعی، سایر صنایع، به ویژه صنایعی که نیاز به کار بیشتری دارند یا جایی که روباتها به محیطهای غیرقابل پیشبینی یا خطرناک واکنش نشان میدهند، برای پیروی از آن تلاش خواهند کرد.
با این حال، پیشرفتهای اخیر به ماشینها قابلیتهایی داده است که حتی کارشناسان قبلاً غیرممکن میدانستند، به این معنی که آنها به طور فزایندهای در طیف وسیعی از محیطهای کاری مورد استفاده قرار میگیرند. بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی رباتیک، به ویژه شرکت های تولیدی سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند و نصب ربات های صنعتی با افزایش 12 درصدی به بیش از 44000 دستگاه در سال 2023 رسیده است که بیشترین حجم در حداقل یک دهه اخیر است. صنعت خودرو در این زمینه پیشتاز است و پس از آن شرکت های الکتریکی و الکترونیکی قرار دارند.
بر اساس گزارش PitchBook، سرمایه گذاری خطرپذیر ایالات متحده در رباتیک از نزدیک به 2 میلیارد دلار در سال 2019 به بیش از 3.5 میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافت. در 9 ماهه سال گذشته 130 قرارداد جذب وام مالی برای استارت آپ های رباتیک منعقد شد که نسبت به کل سال 2019 بیشتر است.
از جمله قابل توجهترین سرمایهگذاریهای فوریه گذشته آمازون، مایکروسافت و انویدیا جف بزوس در Figure AI، یک استارتآپ در دره سیلیکون بود که هدف آن تا سال 2022 یک روبات بدون چهره «هدف عمومی» بود.
در همان ماه اعلام شد که رباتها که قیمتی بین 30000 تا 150000 دلار دارند، میتوانند کارهایی مانند جابجایی جعبهها روی تسمه نقاله را انجام دهند و به طور بالقوه شغل هر کسی مانند یک مرکز توزیع را در معرض خطر قرار دهند. اولین مدل ها در ماه گذشته به یک “مشتری تجاری” تحویل داده شد.
اعضای اتحادیه آشپزی که نماینده کارگران کازینو شهر است، در سفر سالانه خود به نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی در لاس وگاس در سال گذشته، از روباتهایی که در حال برشته کردن و تهیه کوکتل هستند شگفت زده شدند.
“اگر مردم ماشین ها را تصاحب کنند چگونه زندگی می کنند؟” برای غذا پرداخت کنم؟”
کارفرمایان و تحلیلگران می گویند دلایل قوی برای دنبال کردن اتوماسیون وجود دارد. لوری هاربر، مدیر عامل شرکت مشاوره Harbour Results، میگوید افزایش دستمزد بسیاری از آمریکاییها در چند سال گذشته با هزینه همراه بوده است. او می گوید: [کارگران آمریکایی]آنها برای دستمزدهایی جنگیدند که بتواند با تورم ما هماهنگ باشد. مشکل این دستمزدهای بالا این است که اقتصاد ایالات متحده را رقابتی تر می کند.
برخی از بخش ها نیز می گویند که نگران کمبود نیروی انسانی به ویژه برای سخت ترین و خطرناک ترین مشاغل هستند. تحلیلگران Insight اخیراً در گزارشی نوشتند که انتظار دارند «کاهش عرضه نیروی کار تأثیر قابلتوجهی بر بازار کار در سالهای آینده داشته باشد»، بهویژه اگر دولت ترامپ تهدیدهای خود را برای اخراج مهاجران دنبال کند.