جولان آلاینده لس‌آنجلسی در تهران

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فارس: چند سالی است که آلاینده های ازن در تهران در فصل گرما افزایش یافته است. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی، پایتخت تنها در یک هفته شاهد ۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس با افزایش آلودگی ازن بود.

منشاء آلودگی ازن در کشورهایی با نور خورشید زیاد و ترافیک سنگین است. به گفته یوسف رشیدی، کارشناس برجسته محیط زیست، سطح این آلاینده در آمریکا نیز بالاست و حتی «ازن به عنوان آلاینده لس آنجلس شناخته می شود».

ازن یک آلاینده ثانویه خطرناک است که از مخلوط شیمیایی اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن های نسوخته تشکیل شده و باعث درد قفسه سینه، سرفه، تحریک گلو و احتقان ریه می شود.

طبق مطالعات انجام شده در اروپا، به ازای هر افزایش 10 میکروگرم بر متر مکعب، غلظت ازن «میزان مرگ و میر روزانه را حدود 3 درصد و مرگ بیماران قلبی را حدود 4 درصد افزایش می‌دهد».

تهران علاوه بر آلودگی ازن، در نیمه دوم سال نیز به دلیل وارونگی دما و افزایش 2.5 میکرون ذرات معلق در اکثر روزها در معرض آلودگی قرار دارد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورا، این مشکل باعث مرگ تعدادی از شهروندان شد.

رضا نیازی، کارشناس محیط زیست می گوید: «ازون خیلی خطرناک نیست.» و خواستار نظارت بیشتر بر منابع آلودگی شد.

از سوی دیگر شایان حمیدیان، یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست می گوید: «ازن از نظر پتانسیل سرطان زایی، آلاینده ای قوی است» و برای کنترل آن، کاهش انتشار نیتروژن، ترکیبات فرار، سوخت های فسیلی و غیره باید در دستور کار قرار گیرد. .

به گفته کارشناسان سوخت و خودرو عامل اصلی آلودگی هوا هستند. یکی از راه های کاهش آلودگی ازن، نصب کاتالیست (که آلاینده های خطرناک را به آلاینده های غیرفعال تبدیل می کند) روی همه خودروها و استفاده از کاتالیست ناکس در واحدهای صنعتی بزرگ است.

همچنین برای کاهش آلودگی تابستان امسال باید قانون هوای پاک مصوب شورای اسلامی اجرا شود که در آن وظایف همه دستگاه ها مشخص شده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *