حسین مرعشی: همتی، اشتراکات زیادی با مرحوم محسن نوربخش دارد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

روزنامه اینترنتی فراز: دولت پیشنهادی مسعود مازیکیان موجی از انتقادات را برانگیخت. اما حتی برخی از مخالفان لیست وزرا نیز نام های قابل دفاعی را در میان اسامی پیشنهادی وجود داشتند. در فهرست ارائه شده به مجلس، وزرای پیشنهادی بهداشت، اقتصاد، کار و امور خارجه از جمله اسامی قابل دفاعی بودند که با رای اعتماد قابل قبول روز چهارشنبه از بهارستان برخاستند.

وضعیت اقتصادی کشور مطالبات امرار معاش را به دغدغه اصلی رژیم ایران تبدیل کرده است. به همین دلیل حساسیت های پیرامون ترکیب تیم اقتصادی دولت در روزهای بررسی صلاحیت وزرا بیش از سایر گزینه ها بود. از سوی دیگر چالش هایی که در سال های اخیر گریبانگیر نظام اقتصادی کشور بوده، کار را برای سیاست گذاران آینده سخت کرده است. این در حالی است که وزارت اقتصاد پیشتاز اصلی نظام پولی، بانکی، ارزی و مالی کشور است که با همکاری شرکت های تابعه خود نقش برجسته ای در رفع چالش های معیشتی و تورمی ایفا می کند.

انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد در دولت چهاردهم موافقان و مخالفانی داشت. با این حال، سابقه و کارنامه همتی در دو سال و نیم اخیر در بانک مرکزی دولت حسن روحانی می تواند تا حدودی توانایی های او را در اداره یک گروه اجرایی و به ویژه اقتصادی روشن کند.

روزنامه اینترنتی فراز در گفتگو با حسین مرعشی، فعال سیاسی و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، از سوابق و توانمندی های همتی به عنوان وزیر اقتصاد در دولت چهاردهم مطلع شد.

مرعشی در این خصوص گفت: «در اقتصاد ایران به ندرت چهره هایی با قد علمی، تجربی و سیاسی به کار گمارده می شوند. دکتر محسن نوربخش در گذشته اقتصاددانی بود که به مبانی علمی اقتصاد تسلط داشت، اقتصاد ایران را به خوبی می شناخت و یک سیاستمدار به حساب می آمد. بعد از مرحوم نوربخش، آقای دکتر همتی از معدود شخصیت هایی است که ویژگی های زیادی با ایشان دارد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: دکتر همتی در دانشگاه تهران که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران است، سال‌هاست که در رشته اقتصاد ایران تدریس کرده است بیمه بانکی و سیاست گذاری در بانک مرکزی نیز در دوران سخت دفاع مقدس یکی از حساس ترین سمت های سیاسی ایشان است اعضای سرافراز دولت چهاردهم.

محسن نوربخش یازدهمین رئیس کل بانک مرکزی ایران است که در بین اقتصاددانان به معمار ثبات ارز در دولت آقای محمد خاتمی معروف است.

نوربخش از سال 1360 تا 1365 ریاست بانک مرکزی ایران را بر عهده داشت و پس از 4 سال وزیر اقتصاد در دولت اول علی اکبر هاشمی رفسنجانی، با امضای احکامی برای 9 سال متوالی در راس بانک مرکزی باقی ماند. توسط هاشمی و خاتمی به عبارت دیگر، از سال های آغازین انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس تا رونق اقتصادی کشور در دهه 70 و اوایل دهه 80، بخش مهمی از بار اقتصادی ایران بر دوش محسن نوربخش افتاد. کارنامه چشمگیر نوربخش در دستیابی به ثبات اقتصادی و ارزش پول ملی، همراه با سوابق علمی او، او را به یک اقتصاددان مشهور تبدیل کرد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *