خاندوزی: بورس محصول تصمیم حداقل ۵ عضو اقتصادی کابینه است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بورس دماسنجی است که حاصل تصمیم حداقل 5 تن از اعضای اقتصادی هیات وزیران است، از چالش های بازار سرمایه در سه سال گذشته گفت.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در گفت و گوی تفصیلی با تسنیم به تلاش دولت برای پیش بینی پذیری بورس و همچنین چالش های مختلفی که بورس در دوره 3 ساله خود با آن مواجه بود اشاره کرد. در وزارت اقتصاد و نکاتی را مطرح کردند

شرح این گفتگو به شرح زیر است:

حال می خواهیم به یکی از قسمت های سخت و پر اضطراب مردم بپردازیم. آقای دکتر خاندوزی چرا بورس در این سه سال جایگاه خود را پیدا نکرده است؟ من نمی گویم که اصلاً سودآور نبود. قطعا برخی از سهام خوب عملکرد بهتری داشتند اما روند کلی بازار سرمایه به حد مطلوبی نرسید. علت این وضعیت چیست؟

خاندوزی: آنچه به وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد مربوط می شود، ساختارهایی هستند که باید زیر نظر بورس به صورت کارآمد، شفاف، ضد انحصاری و با نظارت دقیق عمل کنند. سازمان. بدون تعصب خاصی. مثلاً فرض کنید تعداد زیادی از شرکت های اقتصادی قصد ورود به بورس را داشتند اما پشت دیوار انحصار متوقف شدند. اکنون تعداد مؤسسات بورسی از 700 مؤسسه به بیش از 1000 مؤسسه افزایش یافته است. شفافیت و اینکه نگاه دولت به بازار سرمایه تنها به تامین منابع مالی محدود نمی شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

در سال 1399 هجری شمسی، آخرین سال دولت دوازدهم، یک سوم منابع مالی دولت از محل فروش اوراق قرضه و از طریق اوراق مالی اسلامی تأمین می شد، در حالی که این سهم در سال 1402 هجری شمسی به 16 درصد کاهش یافت. امسال طبق قانون این رقم به 10 درصد می رسد که یکی از کمترین نرخ های اتکای دولت به استقراض و انتشار اوراق در بورس یا خرید آن توسط موسسات بانکی است.

دولت برای بازگرداندن اعتماد بازار سهام چه کرد؟

الخندوزی: در اینکه بورس باید شفاف، منضبط، عاری از انحصار و تحت نظارت باشد، شکی نیست. اما از منظری دیگر بورس به عنوان دماسنج اقتصاد ایران شناخته می شود. این عبارت به این معناست که هر تغییری که در حوزه اقتصادی کشور رخ دهد در بورس نیز منعکس خواهد شد. به عبارت دیگر، هر تصمیمی در مورد سودآوری صنایع بورسی و ریسک ها و خطرات اقتصادی کشور در این دماسنج کلی اقتصادی خود را نشان خواهد داد.

تصمیم گیرندگان سودآوری در صنایع مختلف از جمله پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و خودروسازی نقش مهمی در تعیین وضعیت بورس دارند. تغییرات در هزینه های آب، برق و گاز برای صنایع و همچنین تغییر در نرخ سود بانکی می تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازار سهام داشته باشد. در واقع این تصمیمات اقتصادی اعم از ملی و بین المللی به طور مستقیم بر وضعیت بازار سرمایه تأثیر می گذارد و در نهایت در تعادل دمایی اقتصاد ایران منعکس می شود.

به عنوان مثال، اگر سازمان برنامه و بودجه تصمیم به افزایش هزینه گاز برای صنایع به منظور آزادسازی منابع بیشتر برای هدفمندی یارانه ها بگیرد، این تصمیم می تواند بر سودآوری صنایع تأثیر بگذارد و در بورس منعکس شود. به همین ترتیب، تغییر در سیاست های مالیاتی و نرخ سود بانکی نیز می تواند باعث تغییر در جذابیت سرمایه گذاری ها و رونق یا رکود بازار سهام شود.

تلاش وزارت اقتصاد در این سه سال حکومت شهید رئیسی، تقویت اعتماد به چشم انداز سودآوری با کاهش مالیات و ایجاد شرایط قابل پیش بینی بود. به عنوان مثال، دولت امیدوار است با کاهش نرخ مالیات بر سرمایه گذاری های بورس به 18 درصد به جای 25 درصد، رونق بورس را افزایش دهد و صنایع بورس را ارتقا دهد. این سیاست ها برای تشویق سرمایه گذاری های بلندمدت و بهبود بازار سهام، به ویژه زمانی که دولت به منابع مالی نیاز ندارد، طراحی شده است. وزارت اقتصاد با اتخاذ این تصمیمات سعی کرد به جای تمرکز بر مزایای کوتاه مدت مالیاتی، در جهت رشد پایدار بورس و اقتصاد کشور تلاش کند.

حال اگر بخواهیم بیشتر در مورد بورس صحبت کنیم باید اشاره کنیم که برخی تصمیمات سایر وزرا طبیعتا می تواند اثرات منفی بر بازار سرمایه داشته باشد. زمانی که وضعیت شاخص بورس را برای وزیر حراست، معاون اول یا رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح می دادید و به آنها اشاره می کردید که مثلاً تغییرات قیمت چگونه می تواند بر شاخص بورس تأثیر بگذارد. آنها متوجه نمی شوند یا این مسائل را جدی نگرفته اند؟

خاندوزی: شایان ذکر است که عنوان وزیر اقتصاد به سه صورت تعبیر می شود: اول اینکه وزیر اقتصاد بخشی از تصمیم گیری در دولت است و او تصمیم گیری هماهنگ در اقتصاد دولت است. تیم ثانیاً وزیر اقتصاد به عنوان کسی که با اقتصاد خانواده سروکار دارد. مسئولیتی که شامل تعیین قیمت و مدیریت مخارج زندگی مردم است. ثالثاً وزیر اقتصاد در سمت سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی به موضوعاتی مانند خزانه داری، مالیات و گمرک می پردازد. بنابراین، پاسخ به این سوال که تصمیمات کلان اقتصادی تا چه اندازه بر شاخص های اقتصادی تاثیر می گذارد، مستلزم مطالعه عملکرد تیم اقتصادی دولت است که شامل سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و حراست می شود.

تصمیمات اقتصادی به گونه ای است که با تغییر نگرش می توان نتایج و سیاست ها را به طور خودکار تغییر داد. به عنوان مثال در ستاد اقتصادی دولت هیچگاه اولویت اصلی بهبود شرایط بازار سرمایه و سودآوری نبود. این نوع خلاصه نادرست است. همانطور که در بهمن 1400 اتفاق افتاد، در بحبوحه جنگ اوکراین و به دلیل نوسانات قیمت گاز در بازارهای جهانی، دولت تصمیمی از هیات وزیران برای مدیریت این اغتشاشات دریافت کرد. شاخص بورس در ماه های اسفند 1400 و فروردین و اردیبهشت 1401 هجری شمسی واکنش مثبت بازار را به این تصمیم نشان داد.

در آبان 1401 هجری قمری دومین تصمیم سال از سوی هیئت وزیران صادر شد که بلافاصله تأثیر مثبتی بر بازار گذاشت. این نشان می دهد که دولت با توجه به شرایط تخصصی هر رشته سعی در اتخاذ تصمیمات درست دارد. در نهایت باید تاکید کرد که دولت هیچ گاه به دنبال ایجاد منفعت برای گروه های خاصی به قیمت لطمه زدن به آبروی خود نبود و شهید رئیسی به هیچ وجه چنین تصمیماتی را نمی پذیرفت.

داستان 17 می 1402 یکی از چالش هایی است که سال گذشته برای بازار مالی رخ داد. بحث هایی در مورد پیام رسانی و تعیین قیمت برای این سرویس و همچنین مسائلی مانند اطلاع رسانی به برخی افراد قبل از دیگران وجود داشت. موضوع هنوز در دست بررسی است و سؤالاتی در مورد بی توجهی رسانه ها یا عدم شفافیت وجود دارد.

خاندوزی: به نظر می رسد این اتفاق تاثیر بسزایی در فضای رسانه ای کشور داشته است. به طور کلی نمی توان گفت که در این مسیر هیچ مشکلی وجود نداشته است. در تمام این مدت سخنگوی اقتصادی دولت نیز تلاش می کرد واقعیت ها را به درستی بیان کند. اگر نقطه ضعفی وجود دارد باید آن را تصدیق و بیان کرد.

لازم به ذکر است که تمهیدات مربوط به تصویب، ابلاغ و انتشار تصمیم به طور منظم و قبل از 27 اردیبهشت 1402 انجام شد، به طوری که کلیه انجمن ها و نهادهای تخصصی مرتبط با تصمیمات حوزه پتروشیمی کشور از این موضوع مطلع شدند. سیاست کلی دولت و سازماندهی برنامه. نمونه این موضوع پیشنهاد اولیه آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه در اواخر سال 1401 هجری قمری است که به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تصمیم گیری به اوایل سال جدید موکول شد. .

پیشنهاد دیگری که توسط رئیس سازمان برنامه آقای منظور در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت 1402 هجری شمسی ارائه شد، مجدداً به این موضوع پرداخت و در این جلسات نظرات کلیه نهادهای ذیربط بررسی و جمع آوری شد. در این میان لزوم هماهنگی و برنامه ریزی برای اتخاذ تصمیمات اصولی و قاطع مورد توجه قرار گرفت. در مجموع دولت و مسئولان اقتصادی تلاش کردند تا شفافیت و انصاف را در مواجهه با این گونه مسائل حفظ کنند و تا حد امکان از بروز نارضایتی و شایعات جلوگیری کنند.

ضمن اینکه به نظرات همه احترام می گذاریم، پیشنهادات را بررسی کردیم و روند اجرا را بررسی کردیم. به ویژه تمهیدات خاصی برای افزایش قیمت ها انجام شد و این تصمیم برای سومین بار در جلسات بررسی شد. در آن زمان رئیس سازمان برنامه در تهیه برنامه هفتم مشارکت داشت و مجلس نیز به شدت بر تسریع این برنامه تاکید کرد. به همین دلیل تصمیم گیری در خصوص افزایش نرخ سود به تعویق افتاد و جلسات نهایی آنها به پایان خرداد ماه آینده موکول شد. علاوه بر این، فرآیند امضا و ابلاغ رسمی نیز چندین روز طول کشید.

گمان می رود در فاصله زمانی بین تصمیم نهایی در پایان خرداد تا 17 اردیبهشت که این تصمیم به هیات وزیران ارائه شد، برخی از این تغییرات مطلع شدند و برخی دیگر از این تغییرات اطلاعی نداشتند. با این حال، ما صریحاً دستور داده‌ایم که مرجع بورس اطلاعات خریداران و فروشندگان سهام مربوطه را دریافت کند و بررسی کند که آیا این افراد با مقامات یا نهادهای دخیل در تصمیم‌گیری مرتبط هستند یا خیر. شفافیت های لازم در این زمینه رعایت شد اما حقیقت این است که این موضوع آنقدر که در رسانه ها مطرح شد خصوصی نبود. در مجموع، دولت در مقابل منافع بخش‌های مختلف ایستادگی کرد و تصمیمات سختی برای حفظ اعتبار خود گرفت، حتی به بهای منافع گروه‌های خاص. مشخص است که این رویه در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی نیز ادامه داشت.

یکی دیگر از موضوعاتی که می توان گفت به بازار سهام ارتباطی ندارد، موضوع سهام است. مدت هاست که همه منتظر شروع ثبت نام های جدید سهام و انتشار سود سهام هستند. موضوع سهام آن مرحوم هم چالش هایی داشت. این دولت در خصوص سهام چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا اشتراک جدیدی برای سهام وجود دارد یا هنوز در همان دایره قبلی است؟

الخندوزی: توضیحاتی در مورد سهام ضروری است. از سال 1365 شیوه مدیریت سهام سرمایه به صورت خصوصی درآمد و تا سال 1378، سال آزادسازی سهام سرمایه، نظام تصمیم گیری در قالب دولتی ادامه یافت. پس از سال 1999، دولت تصمیم‌گیرنده کرسی‌های سهام در شرکت‌های مختلف از جمله فولاد، پتروشیمی و بیمه بود. مردم فقط سود سالیانه دریافت می کردند و هیچ نقشی در مدیریت سهام نداشتند و همچنان توسط اداره دولتی اداره می شد.

اما شهید رئیسی در این زمینه تحولات چشمگیری ایجاد کرد. در دوران تصدی وی، مزایا در زمان‌های کوتاه‌تر و با مبالغ بالاتر پرداخت می‌شد و این کار کاملاً آنلاین انجام می‌شد. این دستاورد یک رویای بلند مدت بود که به حقیقت پیوست. همچنین توانستیم مرکز بورس را با حضور نمایندگانی از 31 استانداری و به عنوان دبیرخانه به مرکز مرکزی تبدیل کنیم. نمایندگان سهام عدالت توسط استان ها و بخش ها برای کرسی های هیئت مدیره منصوب شدند.

طبیعتاً با رعایت توانمندی ها و صلاحیت های تخصصی لازم که شامل شناخت عمیق حرفه و تجربه در حوزه مربوطه می شود، نمایندگان سهام عدالت پس از احراز صلاحیت به عنوان اعضای هیئت مدیره شرکت های مربوطه منصوب می شوند. همین رویکرد باعث نارضایتی برخی از دوستان دولت از این تغییرات و انتقاد ما شده است چرا که در دولت های گذشته این گونه انتصابات به گونه ای دیگر انجام می شد.

در دولت فعلی با همکاری آقای رئیس جمهور توانستیم این قاعده را اجرا کنیم و به مرحله بعد برویم. اولین قدم این بود که مراکز سهامی نمایندگان خود را در شرکت هایی مانند فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج فارس معرفی کنند. مرحله دوم شامل مشارکت شوراهای مردمی استان ها در این روند بود. این تغییرات که در پانزده سال گذشته نادیده گرفته شده بود، در نهایت توسط کمیسیون مستقل انتخابات تصویب شد و انتخابات جدید در ولایات برگزار شد.

پس از این تغییرات به افراد اعلام شد که کد بورسی خود را اصلاح و ثبت نام جدید را انجام دهند. اگرچه این مسیر پر پیچ و خم بود و فقط در دو سه فرمانداری انتخابات برگزار شد، اما نتایج مثبت و امیدوارکننده بود. همچنین برای اولین بار سود متوفی به طور کامل پرداخت و مشکل خانواده متوفی حل شد.

در خصوص ثبت نام مشمولان جدید سهام سرمایه چه کردید؟

خاندوزی: در خصوص مشمولان جدید که به اشتباه به عنوان بازماندگان معرفی شده اند، باید گفت که در قانون بودجه سال های اخیر اولویت با افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و سپس افراد غیر تحت پوشش از شش قشر اول جامعه بوده است. برای دستیابی به این هدف لازم بود به تناسب تعداد مشمولان جدید، سهمیه دولتی تخصیص داده شود. اما با توجه به بزرگ‌تر شدن وظایف صندوق‌های بازنشستگی و لزوم واگذاری بخش بزرگی از سهام دولت به این صندوق‌ها، محدودیت‌هایی برای تخصیص سهام به مشمولان جدید اعمال شده است.

من در دو نوبت سعی کردم مصوبه شورای دولت در این زمینه را تایید کنم. اما نظر نماینده قانونی دولت این بود که از آنجایی که لازم است حداقل 20 درصد از سهام دولت در شرکت ها حفظ شود، هیچ سهمی قابل تخصیص به ذی نفعان جدید وجود ندارد. این در حالی است که برداشت ما از قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 و رویه‌های اجرایی دولت‌های گذشته به‌ویژه در خصوص واگذاری سهام متفاوت بود. در بسیاری از شرکت های دولتی مشمول فرآیند واگذاری، بیش از 80 درصد از سهام آنها و برخی حتی 85 تا 90 درصد واگذار شده است. به عنوان مثال، یک خودروساز دولتی تنها 6 درصد از سهام را در اختیار دولت دارد.

با وجود این نظر قانونی که بر حفظ 20 درصد سهام دولت تاکید شده بود، متاسفانه هیات وزیران به تخصیص سهام به مشمولان جدید رای نداد. بنابراین برای دولت های آینده امیدواریم با تغییر نظرات قانونی کارمان ادامه پیدا کند. همچنین از مجمع تشخیص مصلحت نظام که سیاست‌های کلی اصل 44 را ابلاغ کرد، درخواست کردیم که آیا تخلفی از سوی دولت‌های گذشته مبنی بر واگذاری بیش از 80 درصد سهام شرکت‌ها صورت گرفته است یا خیر. مذاکراتی نیز با آقای رئیس انجمن صورت گرفت که به دلیل شهادت آقای رئیس جمهور به دولت بعدی موکول شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *