خوردن حیوانات خانگی، تورم و سقط جنین؛ بررسی اظهارات ترامپ و هریس در مناظره تلویزیونی

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بی بی سی: کامالا هریس و دونالد ترامپ در اولین مناظره تلویزیونی خود قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

در این مناظره 90 دقیقه ای که با مناظره های داغ همراه بود، نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات ادعاهای مختلفی را درباره موضوعات اصلی انتخابات از جمله اقتصاد، مهاجرت و سقط جنین مطرح کردند. BBC Verify این ادعاها را بررسی کرد.

آیا مهاجران در اوهایو حیوانات خانگی می خورند؟

ادعا: ترامپ: «در اسپرینگفیلد هستند [مهاجران] آنها حیوانات خانگی می خورند. آنها سگ ها و گربه ها را می خورند و حیوانات خانگی افرادی را که در آنجا زندگی می کنند می خورند.

نتیجه گیری: هیچ مدرکی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

اظهارات ترامپ در پی ادعای بی‌اساسی است که جی دی ونس، دستیار کمپین انتخاباتی او در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است. او ادعا کرد که مهاجران هائیتی که اخیراً در اسپرینگفیلد، اوهایو ساکن شده اند، در حال خوردن حیوانات خانگی خود هستند.

مقامات شهر اسپرینگفیلد به BBC Verify گفتند: “هیچ گزارش معتبری مبنی بر آسیب، آسیب یا آزار حیوانات خانگی توسط مهاجران وجود ندارد.”

آیا دوره ریاست جمهوری ترامپ بدترین نرخ بیکاری از دهه 1930 را داشته است؟

ادعا: هریس: “دونالد ترامپ ما را در بدترین وضعیت شغلی از زمان رکود بزرگ قرار داده است.”

نتیجه تحقیق: این ادعا نادرست است.

در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ژانویه 2021، نرخ بیکاری به 4.6 درصد رسید. اما این تعداد در دوره های دیگر پس از رکود بزرگ دهه 1930 بیشتر بود.

در اکتبر 2009، همزمان با سقوط اقتصاد جهانی، نرخ بیکاری در ایالات متحده به 10 درصد رسید. پس از آن، به جز در اوج همه گیری کووید-19، به تدریج کاهش یافت. بر اساس آخرین آمار رسمی، نرخ بیکاری در مردادماه امسال به 2.4 درصد رسید.

آیا میلیون ها نفر از زندان ها و بیمارستان ها به آمریکا می روند؟

ادعا: ترامپ: «میلیون‌ها نفر از زندان‌ها، مراکز روانی و آسایشگاه‌ها به کشور ما سرازیر می‌شوند.»

نتیجه تحقیق: هیچ مدرکی دال بر چنین اعدادی وجود ندارد.

از ژانویه 2021، تقریباً 10 میلیون برخورد با مهاجرانی که از مرز ایالات متحده عبور کرده اند، رخ داده است.

آمار رسمی در مورد تعداد افرادی که از زندان ها یا موسسات روانی در کشورهای دیگر به ایالات متحده می آیند وجود ندارد، اما اطلاعاتی وجود دارد که چه تعداد از آنها سابقه کیفری دارند.

از 1.4 میلیون نفری که تا سپتامبر 2024 به طور غیرقانونی از مرز عبور کردند و پلیس مرزی توانست سوابق جنایی آنها را تأیید کند، حدود 14700 نفر دارای سابقه کیفری بودند. این تعداد حدود 1 درصد از کل بازداشت شدگان را نشان می دهد و به «میلیون ها» مورد ادعای ترامپ نمی رسد.

آیا ترامپ ممنوعیت ملی سقط جنین را امضا خواهد کرد؟

ادعا: هریس: “اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب شود، ممنوعیت سقط جنین در سراسر کشور را امضا خواهد کرد.”

نتیجه: این ادعا گمراه کننده است. ترامپ امضای چنین ممنوعیتی را رد کرد. او گفته است که تصمیم گیری در مورد محدود کردن سقط جنین باید به ایالت ها واگذار شود.

همانطور که هریس به “پروژه 2025” اشاره کرد. سندی که توسط بنیاد راست‌گرای هریتیج منتشر شده است شامل فهرستی از سیاست‌های پیشنهادی است که آنها معتقدند باید در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ اجرا شوند.

این سند ممنوعیت ملی برای سقط جنین را پیشنهاد نمی کند، اما توصیه هایی برای محدود کردن دسترسی به سقط جنین ارائه می کند.

ترامپ سعی کرد از این سند فاصله بگیرد و گفت: من از پروژه 2025 اطلاعی ندارم و نمی دانم چه کسی پشت آن است.

چندین مقام سابق دولت ترامپ با این پروژه مرتبط هستند.

آیا نرخ تورم در دوران بایدن بالاترین نرخ تورم در تاریخ آمریکا بود؟

ادعا: ترامپ: «بدترین تورمی که تا به حال دیده‌ایم [در دوره ریاست جمهوری بایدن] “این اتفاق افتاد.”

نتیجه تحقیق: این ادعا نادرست است.

در زمان جو بایدن، نرخ تورم در ژوئن 2022 به 1.9 درصد رسید، زمانی که قیمت ها در بسیاری از کشورها به شدت افزایش می یافت.

آخرین دوره ای که تورم بالای 9 درصد بود به سال 1981 برمی گردد. اما در دوره های دیگر تاریخ آمریکا، تورم بسیار بالاتر از این بوده است.

پس از رسیدن به اوج در اواسط سال 2022، تورم در می 2024 به 3.3 درصد رسید. اما قیمت ها همچنان در حال افزایش هستند و این برای بسیاری از رای دهندگان اهمیت دارد.

آیا تعرفه های ترامپ 4000 دلار برای خانواده ها هزینه خواهد داشت؟

ادعا: هریس: “اقتصاددانان می گویند مالیات بر فروش ترامپ برای خانواده های طبقه متوسط ​​4000 دلار اضافی هزینه خواهد داشت.”

نتیجه: هریس تعرفه های پیشنهادی ترامپ را مالیات بر فروش توصیف کرد. برخی از اقتصاددانان تخمین می زنند که تعرفه ها می تواند چنین هزینه ای را بر خانوارها تحمیل کند، در حالی که برخی دیگر اعداد کمتری ارائه کرده اند.

ترامپ اصرار دارد که هزینه آن را کشورهای خارجی تقبل خواهند کرد، اما اقتصاددانان معتقدند که هزینه اقتصادی به واردکنندگان و مصرف کنندگان آمریکایی منتقل خواهد شد.

رقم 4000 دلاری برگرفته از تحلیل مرکز پیشرفت آمریکا، یک اندیشکده با گرایش چپ است و بر اساس وعده ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه 10 تا 20 درصدی بر تمامی کالاهای وارداتی و افزایش 60 درصدی تمامی کالاهای وارداتی از چین است.

در این تحلیل، میزان کالاهایی که آمریکا سالانه از خارج خریداری می‌کند، محاسبه شده، میزان مالیات‌های جدید بر این کالاها تخمین زده می‌شود و سپس این مقدار بر تعداد خانواده‌های آمریکایی تقسیم می‌شود.

بر اساس تجزیه و تحلیل، این هزینه برای هر خانواده 4600 دلار است، اما برای خانواده های “درآمد متوسط” حدود 3900 دلار در سال است.

سایر برآوردها کمتر است. مؤسسه پترسون معتقد است که تأثیر سالانه نزدیک به 1700 دلار (برای تعرفه های 10٪) یا 2500 دلار (برای تعرفه های 20٪) خواهد بود.

آیا میزان جرم و جنایت در ونزوئلا به دلیل اعزام جنایتکاران به آمریکا کاهش یافته است؟

ادعا: ترامپ: “آمار جنایات در ونزوئلا…به طرز چشمگیری کاهش یافت زیرا آنها جنایتکاران خود را از خیابان ها و به کامالا بردند.” [هریس] داده شد تا به کشورمان بیاوریم.»

نتیجه: هیچ مدرکی وجود ندارد که ونزوئلا چنین کاری انجام داده باشد. میزان جرم و جنایت در این کشور کاهش یافته است، اما کارشناسان بر این باورند که این به دلیل شرایط اقتصادی است.

دولت ونزوئلا آمار رسمی جنایت را منتشر نمی کند، اما مرکز مستقل نظارت بر خشونت در ونزوئلا این کار را انجام می دهد.

بر اساس گزارش سالانه این مرکز برای سال 2023، میزان مرگ و میر ناشی از خشونت – مانند قتل – نسبت به سال 2022 یک چهارم کاهش یافته است.

این مرکز به بی‌بی‌سی گفت: «جنایت در ونزوئلا کاهش یافته است، زیرا فرصت‌های کمتری برای ارتکاب جرم وجود دارد.

این سازمان اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر فرستادن جنایتکاران توسط دولت ونزوئلا به ایالات متحده وجود ندارد.

(گزارش های اضافی توسط لوسی گیلدر، مرلین توماس، دانیل پالمبو، گری جورجیوا و کایلین دولین)

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *