داروهای حاوی «شاهدانه» در آمریکا جواز مصرف دریافت می‌کنند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

طبق مقررات پیشنهادی سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا، برای اولین بار در این کشور، داروهای حاوی دلتا-9 THC که از گیاه شاهدانه تولید می شوند، می توانند از اداره کنترل کیفیت دارو مجوز بگیرند.

اگر این مقررات تصویب و اجرا شود، وضعیت گیاه شاهدانه در قوانین فدرال از “داروی بدون استفاده پزشکی موجه” به یک داروی کنترل شده و قانونی تغییر خواهد کرد.

“Delta-9THC” با نام کامل “Tetrahydrocannabionol” محرک عصبی اصلی موجود در گیاه شاه بلوط اسب است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، حدود چهار میلیون آمریکایی برخلاف قوانین فدرال از این ماده در ایالت هایی استفاده می کنند که حشیش پزشکی قانونی است.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از جمعیت آمریکا در حال حاضر به اشکال مختلف حشیش پزشکی دسترسی دارند، مشخص نیست که شرکت های دارویی از این تغییر احتمالی در قوانین ایالات متحده و درخواست مجوز از اداره کنترل کیفیت دارو سود زیادی ببرند.

ایگور گرانت، مدیر مرکز تحقیقات حشیش پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، معتقد است که قانونی کردن این ماده ممکن است شرکت های بزرگ دارویی را از سرمایه گذاری در تولید حشیش پزشکی منصرف کند.

یاهان مارکو، نویسنده نوآوری‌های شاهدانه، که قوانین مربوط به شاهدانه را پوشش می‌دهد، با این ارزیابی موافق است و معتقد است که بعید است که این تغییر در قوانین فدرال ایالات متحده به طور ناگهانی موجی از تولید حشیش را راه بیندازد. حاوی مواد مخدر است.

در ایالت هایی که مصرف حشیش قانونی است، سال هاست که مشتقات این ماده مانند حشیش به اشکال مختلف خارج از محدودیت های مندرج در قوانین فدرال و در نتیجه اخذ مجوز از Drug Quality در دسترس مردم قرار گرفته است. مدیریت کنترل دیگر ضروری نیست.

یاهان مارکو تخمین می زند که در حال حاضر میلیون ها محصول حاوی حشیش و مشتقات آن در بازارهای قانونی در دسترس عموم قرار دارد.

ایگور گرانت همچنین معتقد است از آنجایی که بازار گسترده و متنوعی برای این محصولات وجود دارد، سرمایه گذاری شرکت های بزرگ داروسازی در تولید داروهای حاوی شاهدانه چندان سودآور نخواهد بود.

گاردین می‌افزاید که تعدادی از شرکت‌های بزرگ دارویی در سال‌های اخیر در تحقیقات حشیش پزشکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به عنوان مثال، در سال 2022، شرکت داروسازی Pfizer یک شرکت کوچکتر به نام Arena را خریداری کرد که تجارت اصلی آن تحقیق در مورد شاهدانه پزشکی بود.

دکتر پیتر گرینسپان، استاد پزشکی در دانشگاه هاروارد و نویسنده کتابی در مورد تاریخچه حشیش پزشکی در ایالات متحده، خاطرنشان می کند که شرکت های داروسازی در برخورد با این محصولات طناب محکمی بازی کرده اند.

او افزود: «آنها در برابر هر تصمیمی که دولت برای قانونی کردن حشیش گرفته است، مقاومت کرده‌اند. کشت خانگی و تولید حشیش و مشتقات آن توسط تولیدکنندگان کوچک به شرکت‌های بزرگ دارویی آسیب می‌زند، زیرا اگر مردم راه دیگری برای تهیه حشیش طبی داشتند، داروهای گران قیمت آنها مشتری نداشت.

مطالعه اخیر نشان می دهد که بیگ فارما میلیاردها دلار از فرصت های سود را به دلیل جرم زدایی و قانونی شدن حشیش از دست داده است.

یک نظرسنجی که اخیراً در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نشان داد که بیش از نیمی از بزرگسالان در این کشور که برای تسکین دردهای مزمن از حشیش استفاده می کنند، در نهایت مصرف مواد افیونی و سایر مسکن ها را کاهش دادند.

دکتر پیتر گرینسپان انتظار دارد که شرکت های بزرگ دارویی تلاش کنند تا تولیدکنندگان کوچک شاهدانه و مشتقات آن را خریداری کنند تا با این بازار رو به رشد همراه شوند، همان روندی که پس از جرم زدایی از تولید الکل رخ داد.

وی افزود: آنها نمی خواهند از این بازار حذف شوند، به عبارت دیگر شما نمی خواهید شرمنده شوید، رنگ گروه باشید.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *