دبه کردن به سبک ایرانخودرو؛ فروش اجباری موتور منسوخ شده به جای موتور EF۷

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یکی از مخاطبان با ارسال پیامی نوشت: ایران خودرو در یک تخلف آشکار خودروهای سورین پلاس را که قرار بود به مشتریان تحویل داده شود با موتور EF7 با موتور رده پایین XU7P جایگزین کرد. قیمت موتور XU7P حدود 70 میلیون تومان ارزانتر از موتور EF7 است اما این اختلاف قیمت در قیمت گذاری نهایی سورن پلاس لحاظ نشده است و حتی این خودرو با موتور قدیمی و از رده خارج با قیمت بالاتری به فروش می رسد.

ایران خودرو در یکی از طرح های فروش 1401 اعلام کرد که خودرو را بدون قرعه کشی و تنها بر اساس اولویت زمانی به تمامی متقاضیان تحویل می دهد. اکنون با گذشت دو سال از اجرای این طرح و ترخیص برخی خودروها، شاهد وقوع تخلفات این شرکت و عدم پیگیری تخلفات از سوی دو نهاد نظارتی یعنی وزارت حراست و مرجع تعزیرات حکومتی

از تخلفات این طرح می توان به عدم رعایت تعهدات و فروش اجباری اشاره کرد. به عنوان نمونه خودرو سورن پلاس که قرار بود با موتور EF7 در قالب این طرح ارائه شود؛ با موتور XU7P تعویض شده است.

دیبا به سبک ایران خودرو; فروش اجباری موتور قدیمی به جای موتور EF7زمان ثبت سفارش سورن پلاس 29 اسفند 1401 می باشد

دیبا به سبک ایران خودرو; فروش اجباری موتور قدیمی به جای موتور EF7تاریخ انتشار سورین پلاس با موتور xu7p آذر 1402 می باشد

دیبا به سبک ایران خودرو; فروش اجباری موتور قدیمی به جای موتور EF7کد دایره ای را تغییر دهید! تاریخچه شرکت! و مدل ماشین!!! در سایت ایران خودرو

نصب مالک جدید موتورهای باقیمانده پژو پارس.

نکته جالب اینکه قیمت موتور XU7P در بازار آزاد کمتر از 50 میلیون تومان و موتور EF7 حدود 120 میلیون تومان است. با وجود این اختلاف 2.5 برابری، ایران خودرو قیمت موتور XU7P را برای مشتریان سورن پلاس در نظر نگرفته و حتی این محصول را با قیمت بالاتر 5 میلیون تومان عرضه کرده است. این در حالی است که در بازار آزاد، قیمت مدل های قبلی سورین پلاس با موتور EF7 حدود 120 میلیون تومان بیشتر از سورین پلاس با موتور XU7P است.

علاوه بر بحث قیمت، تکنولوژی موتور XU7 به 40 سال پیش برمی گردد و به عنوان یک موتور قدیمی دنیا شناخته می شود، اما تکنولوژی موتور EF7 به کمتر از 20 سال قبل باز می گردد.

با وجود این تفاوت قیمت و تکنولوژی و تخلف آشکار شرکت ایران خودرو در تغییر مشخصات محصول در سامانه مشتریان، این شرکت با گزارش های گمراه کننده در برخی رسانه ها وانمود به ساخت مدل جدید سورین پلاس کرد. همچنین تحویل خودروهای دوگانه سوز به بهانه در دسترس نبودن سیلندر گاز به تعویق افتاد، در حالی که در دسترس نبودن سیلندر گاز به دلیل بدهی سازندگان این قطعه و نه کمبود تولید بود.

برای رسیدگی به این تخلفات با شماره 124 وزارت حراست و 135 سازمان تعزیرات به عنوان دو دستگاه برای رسیدگی به تخلفات تماس گرفتیم.

سامانه 124 به صراحت از مشتریان درخواست می کند شکایت خود را در قالب پیام صوتی ثبت و پس از ثبت شکایت کد رهگیری ارسال کنند. این شکایت در مراحل بعدی توسط کارشناسان بررسی می شود تا در صورت قرار گرفتن در چارچوب از پیش تعریف شده شکایات؛ بررسی می شود.

سامانه 135 نیز پس از دریافت شماره همراه لینک ارسال می کند. این پیوند ما را به صفحه ای با موارد شکایت از پیش تعریف شده برد. این موارد شامل پنهان کردن کالا، امتناع از عرضه آن، فروش اجباری، فروش کوتاه مدت و خریدهای متقلبانه است. روند شکایت در این سامانه بسیار مبهم است و در نهایت اگر موارد مطرح شده در شکایت با محدوده نظارتی مجازات همخوانی داشته باشد، بررسی می شود.

اگرچه اقدام ایران خودرو مبنی بر تعویض موتورهای XU7 و عدم تحویل محصول با موتور EF7 در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت و مهلت تحویل خودرو به برخی از مشتریان نیز به پایان رسیده است. آیین نامه 124 و 135 نه در مورد فروش اجباری این شرکت و نه در خصوص الزام به رعایت، پاسخی به شکایات نداده است.

در همین راستا شرکت ایران خادر اگرچه قادر به تولید سورین پلاس وعده داده شده با موتور EF7 است، از عرضه این محصول خودداری و به بهانه نبود سیلندر گاز اقدام به احتکار آن کرد. این شرکت مشتریانی را که به امید خرید خودرویی با موتور EF7 ثبت نام می‌کنند مجبور می‌کند برای یک سورن پلاس با موتور XU7P پرداخت را تکمیل کنند و در صورت عدم پرداخت، مشتریان را حذف می‌کند. همچنین با قرار دادن موتور ارزان‌تر به جای موتور گران‌تر و در عین حال محاسبه قیمت بر اساس موتور گران‌تر، اقدام به کم‌فروشی و کلاهبرداری در تصاحب کرد که با این تخلفات از سوی دو مرجع نظارتی برخورد نشد.

یعنی اگرچه معرفی این سیستم ها در سال های اخیر به عنوان نمونه ای از دستیابی به دولت هوشمند و هوشمندسازی خدمات ذکر شده است، اما در واقع این سیستم ها باعث سردرگمی بیشتر مشتریان و عدم پاسخگویی به افرادی شده است که درخواست تایید حقوق خود را دارند. .

دولت جدید علاوه بر برخورد با تخلف ایران خودرو در این زمینه، باید در تعامل سامانه های ثبت تخلف و پاسخگویی به شاکیان تجدیدنظر کند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *