درآمد «ناخن‌کار» بیش‌تر از پرستار

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: توجه به معیشت جامعه پرستاری، رفع مشکل کمبود نیروی کار در این حوزه، توزیع عادلانه منابع و مشارکت آنان در سیاست های حوزه سلامت از جمله 14 خواسته شورای عالی تنظیم نظام پرستاری از دولت است. .

وحید زمان زاده با بیان اینکه بهبود وضعیت معیشتی یکی از خواسته های جامعه پرستاری از دولت چهاردهم است، اظهار داشت: برنامه مشخص و منعطفی در خصوص وضعیت معیشتی پرستاران وجود ندارد. شرایط زندگی پرستاران به ویژه در تهران به دلیل مسائل مختلف از جمله اجاره بها سخت است. جامعه پرستاری از دولت آینده می خواهد که برنامه ای جامع و منعطف با توجه به شرایط موجود طراحی کند و معیشت پرستاران را متمرکز کند.

وی در خصوص تعداد کارگران بخش پرستاری گفت: در حال حاضر نسبت تعداد تخت های بیمارستانی و پرستار مناسب نیست و کل کشور با کمبود شدید پرستار مواجه است. کمبود پرستار نسبت به تعداد تخت های بیمارستانی در تهران بسیار مشهود است. سهمیه و ظرفیت جذبی در نظر گرفته شده برای جذب پرستار در آزمون استخدامی دانشگاه های علوم پزشکی خالی ماند. از طرفی درآمد پرستاران با سختی و وظایف محول شده تناسبی ندارد.

ارائه برنامه ای برای رفع مشکل کمبود پرستار

رئیس شورای عالی پرستاری ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی آشکار است. دلیل کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی توسعه بیمارستان ها و کاهش جذب نیروی پرستاری است. وضعیت جذب و استخدام پرستاران باید مورد توجه سازمان های برنامه و بودجه و ستادی باشد. شرایط فعلی این است که مشکلات کمبود نیروی پرستاری به راحتی و در زمان کوتاه قابل حل نیست و زمان زیادی می برد.

زمان زاده گفت: برخی از پرستاران به دلیل بازنشستگی از چرخه خدمت خارج می شوند و از سوی دیگر این گروه شغلی به صورت فارغ التحصیل جذب می شود. این مسائل باعث می شود که کمبود نیروی پرستاری در مدت زمان کوتاهی برطرف شود. جامعه پرستاری از دولت بعدی می خواهد که به تعیین کادر پرستاری توجه کند و برنامه خود را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات کمبود پرستار به نیروی واسطه متوسل شدند، گفت: برای رفع مشکل کمبود پرستار در سال های اخیر به نیروی واسطه روی آوردند اما نیروی واسطه نمی تواند. جایگزینی پرستاران از نظر درمان به عنوان مثال، توسعه رفاهی نمی تواند جایگاه پرستاری را از نظر حقوقی توجیه کند. بنابراین می توان به جای توسعه توان متوسط، ظرفیت دانشکده های پرستاری را افزایش داد.

یک ناخن کار بیشتر از یک پرستار درآمد دارد

زمان زاده ترک کار و عدم حفظ شغل را از دیگر چالش های پیش روی جامعه پرستاری عنوان کرد و گفت: میزان ماندگاری در حرفه پرستاری پایین است و پرستاران ترجیح می دهند به گروه های شغلی دیگر سوق پیدا کنند. درآمد ماهانه پرستار حدود 15 تا 20 میلیون تومان است. در حالی که یک ناخن کار چند میلیون تومان درآمد دارد که از درآمد ماهانه یک پرستار بیشتر است. درآمد پرستاران با وجود شیفت های سخت و تعداد زیاد بیمارانی که تحت نظر دارند بین 15 تا 20 میلیون نفر است. با وجود سختی کار، انتظاراتی از این گروه شغلی وجود دارد و می خواهند کارهای بزرگی انجام دهند. در حال حاضر هر پرستار معادل 2 تا 3 نفر استخدام می کند. مهاجرت شغلی و مهاجرت جغرافیایی به دلیل مسائل معیشتی است. جامعه پرستاری از دولت بعدی می خواهد که به طول عمر کارکنان این گروه حرفه ای توجه کند.

کمک به سیاست ها

وی با اشاره به مسائل حاکمیتی سلامت گفت: پرستاران حدود 60 درصد نظام سلامت را تشکیل می دهند. با وجود اینکه پرستاران حدود 60 جامعه را در نظام سلامت کشور تشکیل می دهند، اما نقش مهمی در سیاست گذاری و سیستم تصمیم گیری ندارند. گروه خاصی در حوزه تصمیم گیری حاکم هستند و این موضوع باعث آسیب به مردم می شود. جامعه پرستاری از دولت بعدی می خواهد که پرستاران را در تصمیم گیری ها در نظر بگیرد.

توزیع عادلانه منابع

رئیس شورای عالی پرستاری درباره مطالبات سایر پرستاران از دولت آینده گفت: نظام پرداخت و نحوه توزیع منابع در نظام سلامت باید عادلانه باشد. در حال حاضر توزیع منابع ناعادلانه است. پرستاران در مورد تخصیص منابع احساس تبعیض می کنند. ارائه فرمول توزیع عادلانه منابع از دیگر خواسته های جامعه پرستاری است.

وی با بیان اینکه قانون تعرفه خدمات پرستاری پس از 15 سال وقفه در دولت سیزدهم اجرایی شد، گفت: اما لازم است قانون تعرفه خدمات پرستاری به روز شود و مشکلات آن برطرف شود. مشکلاتی که در قانون تعرفه خدمات پرستاری وجود دارد این است که میزان دریافتی پرستاران از اهمیت چندانی برخوردار نیست و برخی از افراد ترجیح می‌دهند که روش پرداخت قبل از اجرای تعرفه باشد.

آموزش دستیاران پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی

زمان زاده به وجود گروه پرستاری در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پرستاران نقش مهمی در نظام سلامت دارند، ایجاد رشته پرستاری در دانشگاه های براشکی یکی از خواسته های جامعه پرستاری از دولت آینده است. .

وی با بیان اینکه تعداد اساتید نسبت به دانشجویان پرستاری در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفت: تعداد اساتید نسبت به دانشجویان حدود یک نفر از بیست نفر است. در حالی که بر اساس برنامه ششم توسعه این تعداد باید از یک تا 10 یا یک تا 12 باشد. سازمان های «اداری و ستادی» و «برنامه و بودجه» باید نسبت به رفع مشکلات اعضای هیأت علمی اقدام کنند. دستمزد استادیار در رشته پرستاری حدود 20 میلیون تومان است که برای استادی که در تهران زندگی می کند مبلغ پایینی محسوب می شود. جامعه پرستاری خواستار توجه دولت چهاردهم به این مسائل و مشکلات است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *